Site Meter

Visby botaniska trädgård

Läge: Vid havet i Visby
Känsla: Trädgårdslycka
Skötsel: Perfekt
Växter: Stor rosengård, perenner och främst dessa fantastiska träd.
Historia: De Badande Wännernas:s botaniska trädgård och öppnades 1855 av ett sällskap som grundades i Visby 1814.
Ägare: DBW
Café: Nej
Öppettider:
Entréavgift: Fritt inträde
Trädgårdsmästare: Lasse Pettersson
Hemsida: Visby botaniska
______________________________________________________________________________________
Jag har blivit intervjuad av några tidningar och varje gång har jag fått frågan vilken som är min favoritträdgård i Sverige . Varje gång blir mitt svar - Visby botaniska trädgård. Egentligen är ju Norrvikens trädgårdar och några till minst lika vackra. Men det är något speciellt med Visby botaniska. Läget vid havet och med de medeltida kvarteren intill. Sedan har jag upplevt så mycket vackert här privat, från det att jag var barn och fram till idag. Så det här är min favoritplats framför alla andra.

Visby botaniska trädgård ligger fantastiskt vackert innanför den skyddande muren mot havet och går man ut genom kärleksporten så öppnar sig den storslagna vyn mot havet. Trädgården är skyddad mot vindar dels från muren men framför allt av de höga träden som omgärdar hela platsen. Här trivs trädgårdens träden och andra växter utmärkt. Träden är mycket storvuxna och vid entrén står två enormt stora plataner. På andra sidan trädgården står ett annat exemplar som är Sveriges största platan.

Plataner trivs bara upp till zon 1 eller möjligen zon 2. Här finns mängder av fantastiska träd som kejsarträd, en enorm korkalm (Ulmus minor var. suberosa), näsduksträd, ett manchuriskt valnötsträd som är lika stor som en ek, kinesisk sekvoja, ginko, mannaask, tulpanträd, ja jag skulle kunna räkna upp mängder av fantastiska träd som växer sig enormt stora här inne. Hur vacker än rosengården, perennplanteringarna och sommarblomsrabatterna än är så är det träden som jag blir mest imponerad av.

Rosorna i rosenträdgården är en färgbomb. Det ser ut som om de skulle ha planterats på måfå huller om buller men jag tror att detta är noga genomtänkt för att alla dessa färger ska fungera ihop. Jag är en aning förvirrad och vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna blandning av alla färger.

De vackra stenpelarna i rosengården fungerar som pergola och det hela blir fantastiskt vackert med clematis viticella ´Carmencita´ som hänger ner från pelarna, perennerna är vackert komponerat där under och så alla dessa rosor som lockar besökarna.

Det var här jag hittade rosen Bonica för flera år sedan och som jag nu har i min slottspark. Nu har den nya rosen Wisby ersatt Bonikan och de är en aning lika. Visst förstår jag att man vill ha en egen ros här men jag såg att den var mottaglig för svartfläckssjuka och det kan i och för sig även Bonican vara men inte så här mycket tycker jag. Wisby är i alla fall mycket vacker. Köksträdgården, kålgården eller nyttoträdgården är också mycket fin och där gångarna är täckta med halm.

I dammen finns näckrosor och intill står en skogsalm som måste vara Sveriges största alm, den är osannolikt stor.

Lusthuset ligger högt och stenpartiväxter är planterat i slänterna runt om. Här spelar ibland en brunnsorkester under sommarkvällarna och här har även brudpar vigts.

 

Sommarblomsplanteringarna gick 2007 i rött, blått och lime i år, en något udda färgkomination som jag inte blev klok på, vet än idag inte om jag tyckte om det. Växterna var bl.a. Solenostemon scutellariodes ´Lime Green´, Salvia farinacea ´Reha´, Pelargonium hortorum ´Stadt Bern´, Lobelia x speciosa ´Compliment Scarlet´, Nicotiana langsdorffii ´Lemon Tree´,
Vid entrén växer murgrönan högt upp och täcker nästan helt en ruin och det känns som om allt är planerat in i minsta detalj här inne utan att det blir alltför perfekt.

Jag funderar lite hur man förvaltar en sådan här trädgård, hur sköter man dessa träd? Här utför man ingen onödig beskärning utan träd och buskar får växa så vilt och naturligt som möjligt men träden åldras och jag ser på flera träd hur tickor börja växa i sår av beskärning eller där grenar gått av, ett tecken på att trädet tappat förmågan att valla igen sår innan svampen fått fäste. På några platser har man börjat plantera nya träd, t.ex. några exemplar av katalpa. Men om man tittar fram i tiden, säg om 50 år, då har flera av dessa jätteträd gjort sitt eller i alla fall börjat ge upp, ett träd dör ju väldigt långsamt.

I ovalen har man sommarblommor med olika teman varje år. Förra året skulle jag velat vara här då allt gick i vitt. I år har man rött, blått och lime. Jag har gått där varje dag denna vecka och kan inte bestämma mig vad jag ska tycka. Röda pelargoner och blå daggsalvia och limefärgade palettblad. Palettblad har aldrig varit någon favorit hos mig och när den limefärgade sorten bryter av det röda blir jag bara förvirrad. På håll ser det riktigt bra ut men kommer man inpå så blir det inte riktigt harmoniskt.

Sammanfattar man detta paradis så måste jag säga att fanns denna park hemma skulle jag besöka den så ofta jag kunde för att följa trädens blomning på våren och försommaren och alla övriga växters skiftningar under året.



I den här lugna lite kyliga planteringen växter bl.a. Liatris spicata, Cimicifuga racemosa, Verbascum chaixii, Verbena hastata, Veronica virginica ´Album´, Verbena officinalis, Geranium phaéum, Anaphalis triplinervis, Perovskia abrotonoides x atriplicifolia ´Blue Spire´, Thalictrum dalavayi, Scabiosa caucasia ´Clive Greaves´, Calamintha nepeta ´Blue Cloude´, Liatris spicata ´Alba´

Rosen Wisby

Chokladblomma

Den här lysande eldiga planteringen drog tills sig mest besökare efter rosenträdgården i parken och den var verkligen läcker. Några av växterna var:
Hemerocallis x hybrida ´Aten´, Rudbeckia fulgida v. speciosa ´Goldsturm´, Helenium x autumnale ´Rubinswerg´, Lilium lancifolium, Hemerocallis x hybrida ´Summer Interlude´, Euphorbia amygdaloides ´Purpurea´, Solidago x hybrida ´Leraft´, Ligularia x hessei, Ligularia dentata ´Desdemona´,

Svart mullbärsträd

Kejsarträd

Den fantastiska murgrönan här i botaniska

Sommarblommor 2009

Sommarblommor 2008

Sommarblommor 2007


Trädgårdsmästare Lasse Pettersson 2011


Kommentarer
Postat av: Från min blogg Trädgårdsspanaren

Postat av: Ronja

Åh, så vackert! Den "kyliga" planteringen var helt i min stil. Läckert med de mer skarpa och varma färgerna också, men jag får på något sätt inte plats med det i min trädgård som det ser ut nu... Tack för titten!

2007-08-19 @ 22:33:57

URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se



Postat av: sericea

ojoj himla stiligt. Får gå en vända i september när jag är på öjn igen. Vackra bilder!

2007-08-20 @ 10:29:17

URL: http://meramest.blogspot.com/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Jag drogs också direkt till en kyliga men den varma blev mer intressant för var dag som gick. sericea: Ta med kameran då...skulle vara fint att se hur det ser ut då.

2007-08-20 @ 19:15:26



Postat av: Lilla B

Nu tror jag att jag varit in här minst sjutton gånger och tittat på de fina bilderna.

2007-08-21 @ 20:53:08

URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Alltid lika trevlig med ditt besök. Den här parken är värd alla besök.

2007-08-23 @ 21:44:38



Postat av: Tyra i Vaxholm

Min mormor brukade berätta för mej att hennes pappa var med att anlägga delar av parken....det måste ha varit på 1800 talet. Tänk om man hade fått sitta ner med honom i parken och fått en pratstund , det hade varit kul. /Tyra

2007-09-12 @ 09:28:44

URL: http://waxholm.blogspot.com



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tyra i Vaxholm: Jag skulle gärna vilja vara med på det mötet.

2007-09-12 @ 21:38:14



Postat av: Åsa!

Jag kom inte överrens med sommarplanterigen i år heller. Vårplanteringen var mer i min smak, men det där är ju så personligt vad man tycker om! Länkar hit från mitt inlägg!

2008-07-10 @ 16:32:03

URL: http://bitihopdax.blogspot.com/



Postat av: Wenche

Fantastisk vakkert.

Jeg skal til Visby i slutten av juli og gleder meg enormt til å besøke akkurat denne hagen.



Jeg har vært innom bloggene dine mange ganger og er like begeistret hver gang. Du lager fantastisk flotte innlegg både med hensyn til tekst og bilder. Og for øyeblikket bruker jeg denne aktivt til å finne ut av hvilke hager/parker jeg MÅ få med meg når jeg skal på ferie i Sverige i juli/august.

2009-07-01 @ 18:24:59

URL: http://twinshage.blogspot.com



Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Wenche: Vad kul att du gillar mina inlägg och jag önskar dig en riktigt skön sommar både hemma i Norge och i Sverige.

2009-07-02 @ 18:23:02

URL: http://gardener.blogg.se/

2011-02-07 @ 19:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0