Site Meter

Trädgårdsterapi



Det talas alltmer om trädgårdsterapi och trädgårdens helande kraft för personer som blivit sjuka på olika sätt, som blivit utbrända, bär på en stor sorg eller på annat sätt inte fungerar normalt, när själen är sliten.
.
Jag besökte ju Sinnens trädgård intill Sabbatsbergs sjukhus i helgen och den är skapad just för rehabilitering och det finns idag många liknande trädgårdar runt om i landet. Det handlar om att få komma nära växter och följa livet i en trädgård som ständigt förändras och på något vis känna sig delaktig i naturens livsförlopp på nära håll....ja ja..det låter nog flummigt men jag är säker på att om fler människor kunde få varva ner i en vacker trädgård så skulle det öka människors välmående.

För mig som alltid vistats i trädgårdar låter det här först lite märkligt men när jag funderar en stund så tänker jag att trots motgångar med odlingar, vilda djur som äter upp mina växter och ibland hårt slit så har jag nog fått mycket gratis genom mina år i olika trädgårdar, kanske fått en speciell livssyn t.o.m.  Känslan att få plantera och att följa växterna är både tillfredställande och spännande. Att få komponera planteringar, plantera träd eller buskar och sedan uppleva resultatet flera år efter är en stor fördel med att jobba på en och samma plats. Att göra en anläggning på ett ställe och sedan inte få följa utvecklingen ger inte samma tillfredställelse. Under mina dagliga vandringar i parken kan jag följa varje liten förändring.

Man kan ju också undra varför jag besöker olika trädgårdar även på min fritid. Men när jag stiger in i en vacker rosenträdgård eller när jag besöker Visby botaniska trädgård, Bellmanmuseets trädgård eller upplever en tidig sommarmorgon i min slottspark känner jag verkligen den där helande kraften och det kan få mig att stressa av omedelbart trots att en massa arbetsuppgifter ligger framför mig.  Man andas på ett annat sätt när man befinner sig i en vacker trädgård, ungefär på samma sätt som när man upplever vacker och storslagen natur.

Jag ska inte gå in på hur trädgårdsterapi fungerar ....det finns att läsa på många platser på nätet men att det hjälpt många människor att må bättre har jag förstått.
Trädgårdsterapi har funnits länge i USA och England och blir som sagt allt vanligare även här i Sverige.

Jag ska nog fortsätta att vara i trädgårdar tror jag och om jag var ung idag och skulle välja yrke skulle jag nog gjort samma val som jag en gång gjorde....

Mår ni bra av era trädgårdar?

Äntligen får Microsoft konkurrens....
.


Kommentarer
Postat av: Lilla B

Ja, Slottsträdgårdsmästaren, jag mår bra i min trädgård även om den är ostyrig och vildvuxen. Jag mår fint i växthuset. Men jag mår också mycket gott av att gå i skogen.Huvudsaken är att jag omges av det som är levande och som ändrar skepnad efter årstiderna.

2009-07-08 @ 11:10:36
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Jag mår definitivt bra av mitt odlande (även om jag misstänker att kolonilotten var medskyldig till min lunginflammation i höstas; jag klädde mig fel på ett blåsigt ställe). Det är som du säger, man får följa ett skeende, och det är alltid lika spännande att se frön komma upp. Dessutom får man många gånger fler chanser än man egentligen förtjänar; växter man trott att man misshandlat till döds börjar plötsligt växa igen och bli frodiga. Det ger hopp på mer än ett sätt.

2009-07-08 @ 11:26:38
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Lillebeth

Frid, lycka och tungt arbete. Sån är min trädgård.

2009-07-08 @ 12:30:33
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Anita

Ibland när jag vaknar riktigt tidigt och går ut i trädgården, känner daggen i gräset, förnimmer alla dofter, hör de tidiga ljuden, prasslet i de långa gräsen, vinden som smeker löven, fåglarnas sång ... ja då känner jag inte bara en helande känsla. Då känner jag lycka. Just nu så blommar min daggkåpa tillsmammans med blå nävor på ett makalöst vackert sätt (i varje fall i mina ögon). Varje gång jag tittar på den rabatten, ja då pirrar det till inom mig av en speciell lyckokänsla.



Det ÄR helande med trädgård ... jag mår aldrig så bra som när jag får vara ute och gräva och följa mina blommor i deras uppväxt.



En jättevacker bild bjuder du på också.



Ha en bra dag och kväll!

2009-07-08 @ 13:33:12
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Monika

Det är på tiden att det kommer fram hur läkande naturen (och trädgårdarna då) är. Inte en dag för tidigt att satsa på sådan rehabilitering istf alla piller som skrivs ut. Mer trädgårdar och parker åt folket!



2009-07-08 @ 13:39:04
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Anonym

Svar ja!

Men det är inte bara i min trädgård jag mår bra. Jag mår gott av naturen över huvud taget, skogen, havet och fjället. De ger mig frid och läkning när själen är sliten.

2009-07-08 @ 14:18:03
Postat av: Ronja

Absolut tror jag på trädgårdens helande krafter. Jag mår bra i min trädgård, älskar att gå och småpyssla.

Jag tror att det är väldigt viktigt att lägga sig på en lagom ambitionsnivå när det gäller arbete i trädgården. Känns trädgården hela tiden som ett måste, ställer man kraven för högt eller har en trädgård som behöver mer skötsel än vad man har lust och ork till.

Jag kan känna att trädgården måste få förändras så att den passar mina behov vid olika tider i livet. Känns det som att det är för mycket att rensa kanske jag behöver lägga igen någon plantering eller täta till. Är det för lite kan jag skapa en ny.

Även gräsmattan behöver sitt. Just nu ser vår ut som 7 svåra år och det stämmer bra överens med hur jag känner mig. Alldeles förmånga frågetecken och oro i luften för att jag ska orka ge den den omvårdnad den behöver. Och jo, det behöver den för att inte bli utkonkurrerad av en massa grodblad och maskrosor.

2009-07-08 @ 14:18:17
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Arboarkticum

Tack för ett mycket bra och läsvärt inlägg! Ja, att omges av en trädgård och följa årets skeenden i den, genomföra sina projekt och se sina plantor växa till sig år från år ger mening åt tillvaron, på ett lagom gripbart sätt - samtidigt som den botaniska världen är alldeles underbart obegriplig och ogripbar! Det är tryggt och hemma men ändå fullt av överraskningar (inte alltid bara roliga...) och det finns alltid mer att lära, om man vill. För den som drabbats av den helande odlingssjukan ;-)är det obegripligt att inte alla har den.

2009-07-08 @ 14:24:48
URL: http://arboarkticum.blogspot.com
Postat av: Maj Korner

Alla har inte trädgårdar. Jag saknar den trädgård jag en gång hade. Jag skrev ett långt brev till den som har trädgården nu och berättade om vad som växte var och lite tips om skötseln. Det var med stor sorg jag lämnade den och jag undviker fortfarande trädgårdsprogram på teve. Jag gör mitt bästa med min balkong men där är inte tillräckligt med ogräs att rensa. För att rensa ogräs är för mig total avkoppling och en filosofisk sysselsättning.

2009-07-08 @ 15:45:54
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Lena

Under en termin gick jag en halvfartskurs i Trädgårdsrehabilitering som anordnas på Rehabträdgården på SLU i Alnarp. Det finns givetvis mängder av vetenskapliga rön om den helande kraft det gröna har.



Men en sak som gjorde det verkligt tydligt var när psykologen berättade att hon normalt håller sina terapisamtal i ett opersonligt rum en sjukhusgul korridor på sitt sjukhus. Men med rehabpatienterna på Alnarp håller hon sina samtal i ett växthus där.



Vilken miljö vill jag öppna upp mitt inre i???

Postat av: Anonym

Och det här är inga nya tankar alls. Rudolf Abelin (mannen som grundade Norrvikens Trädgårdar) skrev runt 1905 en liten skrift om odling i koloniträdgårdar. Om hur människorna som kom ifrån landsbygden in i de trånga, smutsiga och STRESSIGA städerna. För att själen skulle överleva var trädgårdsarbetet och trädgårdsvistelsen helt enkelt nödvändigt.

2009-07-08 @ 16:35:34
Postat av: Åsa!

Trädgården själsläkande, precis som naturen och kisse sovande på magen!

2009-07-08 @ 17:30:09
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Svar ja. Med alla fel och brister, skänker den mig harmoni och lugn samtidigt som den skickar ut ständiga utmaningar. Men jag har kommit på att jag har väldigt lätt att känna denna harmoni och lycka överallt inom naturen. Det räcker för mig att höra - och verkligen lyssna på - när vinden sussar i träden. Jag tror på naturens helande krafter och önskar att fler skulle kunna uppleva den.

Just nu känner jag mig inte ett dugg harmonisk. Myggplågan håller mig borta från min trädgård. Morr...

Ramona K

2009-07-08 @ 21:10:01
Postat av: inger sundström

skulle så gärna vilja ha en trädgård

och dessutom höns

men nu är det så att jag har en liten balkong

kom just hem från nordkalotten

grannen har vattnat

tack för det

två potatisar växer frodigt i en hink

humlen ringlar sig upp på spaljen

kastanjen har växt liksom kaprifolen

tallen ser vissen ut

kan det var för mycket vatten ??

härligt att vara hemma i alla fall

och nöjd får man vara med det man har

hej

2009-07-08 @ 21:43:12
Postat av: billan

Hej igen, det är bara elände med det tekniska den här veckan, än en gång blev jag anonym. Tror datorn har fått ett helt eget liv.... En liten kommentar fick du från mig vid typ kl 14:18:03. Må så gott!

2009-07-08 @ 22:23:59
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Anneli

Hej!



Du är säkert less på att få frågor om växter, men jag har försökt leta på nätet utan framgång. Jag undrar över vad det är för fint träd jag har på min väg mot tunnelbanan: det är inte jättestort, men väl fem-sex meter högt och gammalt (alltså fulluxet). Det har blad som liknar syrén i formen, men mörkare gröna och inte så blanka. Det blommar nu med vita klasar som är väldigt lika älgörtens och doften liknar också älgörten. Söt och med en ton av bittermandel. Vet du vad det är för träd?



Hoppas du har det bra i sommarn!

2009-07-08 @ 22:33:41
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack alla för era funderingar och svar. Anneli...låter som om det skulle kunna vara ligustersyren...

2009-07-08 @ 23:58:52
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anneli

Det är det ja. Tack!

2009-07-10 @ 14:20:17
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Staffan H

Visst tror jag att människor mår bra av att vistas i trädgårdar och i naturen i största allmänhet. Man varvar ner och får perspektiv på tillvaron plus kontakt med sig själv. Jag skulle nog vilja påstå att det är viktigt att få stänga av omvärlden och bara njuta av det som växer.



Önskar dig en trevlig helg!

2009-07-10 @ 17:03:51
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Pia

Jag och min nuvarande trädgård är inte riktigt i harmoni med varann, jag rår inte riktigt på den. För även om jag gillar lite vildvuxna trädgårdar så är min väl stor med mycket gammalt och förvuxet som borde röjas och förnyas. Så småningom får det bli något mindre för jag skulle absolut inte vilja vara utan och tror mycket på naturens och trädgårdars förmåga att hela och läka.

2009-07-10 @ 21:16:36
Postat av: eva

HÅLLER MED DEJ! Jag har själv varit utbränd för många år sen och det var min trädgård som räddade mig!!! När jag sen skulle välja ny inriktning i livet blev det personlig coaching. Idag coachar jag i trädgårdsmiljö - ett sätt som mycket påminner om trädgårdsterapin, men utan köer och utredningar.



Förresten såg kommentarer från de som inte har trädgårdar. Det finns så mycket "gratis" natur som vi kan använda i stället!!!!!



Ha en underbar dag!

/Eva

2009-08-03 @ 17:23:07
URL: http://www.coaching-naturally.com
Postat av: johan

vilka härliga inlägg att läsa. själv är jag socionom och försöker hitta kvällskurser i trädgårdsarbete. Håller med alla som säger att trädgården är lugnande och helande på ngt sätt. Jag skulle verkligen vilja lära mig mer och använda i mitt arbete. Jag har nyligen köpt ett radhus med lite tomt och en härlig trädgård. Tyvärr är mina kunskaper begränsade men trädgården är full av blommor och växter som jag på mitt amatörmässiga sätt tar hand om. Och visst är det egenterapi;)

2009-11-05 @ 00:29:13
Postat av: ElisabetW

2010-02-25 @ 18:03:27
URL: http://blogspot.sodviksgastgivaregard.com
Postat av: Marianne

Jag kanske är den enda människa som blir stressad av försommar! räfsa, rensa upp sånt som blev kvar i höstas! bestämma vilka växter och var. Bli besviken över att mask eller sork ätit upp lökarna jag satte så rikligt i höstas! Komposten som inte fungerat! Rådjuren som ätit upp mina bellis och penséer! jaa, så mycket mer som går fel. Jag gör det år efter år fast jag inte mår bra av det, bara för att jag bor på landet! Nej tacka vet jag en-två blomlådor på balkongen och lugn och ro!

2010-05-17 @ 19:47:56
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Marianne: Aj, det låter jobbigt. Försök att inte stressa upp dig och fokusera på det vackra lite mer. Ta en sak i taget. Du MÅSTE ta dig tid att njuta nu i vår vackraste tid. Låter som on du borde göra din trädgård mer lättskött. Ha en skön försommar nu....

2010-05-17 @ 19:58:21
Postat av: sandra

Jag är ny på det här med trädgårdsodling, och mitt intresse "dök" upp när jag efter en mycket stor förlust i form av ett dödsfall, blev deprimerad. Jag valde att flytta ut på landet för att bo själv och isolera mig i ett slitet och skruttigt torp. Som 28 åring och storstadsbo blev detomvälvande för mig att arbeta i trädgården, men det blev mitt enda glädjeämne och har hallt i sig nu i några år. Kämpar fortfarande med min sorg men att få rensa i trädgården, planera och plantera i trädgården är det enda som ger mig sinnesro och glädje.



Tror att trädgårdsterapi är en fin och respektfull aktivitet förlångtidssjuksrivna/ deprimerade personer. De orkar inte så mycket krav från människor och samhället. Men växter kan de ge all sin kärlek och omtanke och känna glädjen i att ingå i ett sammanhang där de bidrar utifrån sina förutsättning...

2011-06-14 @ 23:42:30
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

sandra: Vilket stort och vågat steg att flytta ut till landet ensam mitt i sorgen och vad fint att du hittade ett sätt att lindra smärtan. Sorg kan ta lång tid och kanske måste göra det också men jag är glad att trädgårdsarbetet ger dig sinnesro för en stund. Ha det så gott nu och försök njuta i den här vackraste tiden.

Hälsningar Hasse

2011-06-15 @ 07:14:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0