Site Meter

Agapanthus africanus


Den här gången har jag gjort det enkelt för mig när jag presenterar Dagens växt då jag väljer att länka till Odla.nu:s utförliga beskrivning av den här vackra växten. Jag hade den i slottsparken under en sommar för länge sedan men på den tiden hade vi inte någon bra vinterförvaringsplats. Jag vill gärna prova igen nu när vi har en bättre vinterplats åt dem.
Så var så goda att ta del av Sylvia Svensson fina artikel här.

Bilderna är tagna i Lunds botaniska den 10 augusti 2011


Kommentarer
Postat av: Ramona K

Oj så bra du påminner mig! I fjol hade jag också tänkt att det var dags att försöka med Agapanthus. När jag bodde i Sydney hade vi en stor rabatt fylld med dessa skönheter blandade med ingefäraplantor. Hade turen att överta en trädgård anlagd av ett trädgårdskunnigt par. Det var då mitt trädgårdsintresse började.

Ska sätta igång och luska fram någon som levererar jordstammar.

2012-02-25 @ 09:44:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Ja tänk att kunna ha dem permanent i planteringar. Vi får nöja oss med att ha de vackra växterna i urnor!

2012-02-25 @ 10:34:03
Postat av: Anna-Maria Ellevik

Jag har haft dom ett antal år och ifjol var blomningen sparsam, kanske blev det för mycket gödning...eller så behövs en omplantering. Köpte knölarna på Madeira faktiskt. De står i garaget under vintern, funkar bra.

2012-02-25 @ 13:12:52
URL: http://oanat.se/
Postat av: Lars Forslin

Holländarna brukar väl sälja stora klumpar av dom på mässan? :-)

2012-02-25 @ 13:51:08
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hoppas att de blommar mer i år då Anna-Maria!



Ha ha, jag man får väl kolla bland torrlökarna hos holländarna Lars!

2012-02-25 @ 15:34:29
Postat av: Anita

Håller just nu att jobba på min reseskildring från Sydafrika och då kommer man ju osökt att tänka på Agapanthus eller Afrikas blå lilja. Läste förresten någonstans att den inte längre ska heta så på svenska men kommer inte ihåg det nya namnet. I vilket fall som helst så förknippar jag den med Afrika då den växer vilt där. Den är helt underbar. Jag har aldrig ägt någon men i år ska jag köpa en. Jag har ju mitt uterum där jag kan vinterförvara den.



Ha en fortsatt skön helg!

/Anita

2012-02-25 @ 18:49:19
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kärlekslilja ska den heta nu Anita. Fint tycker jag! Ha det fint du också i helgen!

2012-02-25 @ 18:51:41
Postat av: Susie Bloom

Det sägs av en del gotlänningar att Agaphantus ska gå att odla på friland här. Har försökt, men inte lyckats-ännu!

2012-02-26 @ 19:44:01
URL: http://stjarnarve.blogspot.com
Postat av: Birgitta Pettersson

Har läst något reportage från Danmark där det var någon som hade dem ute i rabatten året om så med rätt förutsättningar kan det kanske gå? Vindskyddat, torrt och bästa möjliga svenska oldingzon?

2012-03-20 @ 19:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0