Site Meter

Pysslingnäva - Erodium var. ´Bishop´s Form´



 
 
Den här lilla växten i nävafamiljen kallas Pysslingnäva, Bergnäva eller Skatnäva. Det lär vara en hybrid från Erodium corsicum (Randnäva) och Erodium reichardii. När jag köpt den i somras på Plantagen så kallades den för Föränderlig Skatnäva.
 
Den är purpurrosa (i verkligheten är inte färgen lika hysterisk som på bilderna, man blir nästan illamående vid närbilderna) och blommar från juni till september och den blir blir max 5 cm hög. Pysslingnävan (som jag väljer att kalla den)  vill ha ett soligt läge och sprider sig långsamt. Jag har planterat tre stycken och ska följa den här växten som det inte finns så mycket skrivet om. 

Uppdaterat:
Den överlevde inte vintern hos mig.
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0