Site Meter

Snödroppsträd - Halesia carolina



För många år sedan såg jag ett snödroppsträd blomma i Göteborgs botaniska trädgård och den synen fastnade i mig och jag har flera gånger sedan dess försökt att komma i rätt tid till botaniska där i Göteborg men antingen har jag kommit lite för tidigt eller så har trädet just blommat färdigt. Det är ett fantastiskt vackert träd i blomningen och det har blivit ett favoritträd för mig.
Det finns fyra arter av Halesia som växer i nordöstra Amerika och i östra Kina.

Snödroppsträdet klarar sig upp till zon 2 och jag skulle alltså kunna prova det i slottsparken i Sörmland. Den vill ha djup, näringsrik, mullrik, fuktighetshållande och kalkfri jord. Trädet kan bli upp till 14 meter högt (i Sverige 4 meter) och har en brett konisk krona där de lägsta grenarna växer vågrätt från stammen.

Det är blomningen som gör trädet så fantastiskt. Med vita, hängande blommor i grupp om tre blommor som är ca 3 cm långa blommar de i juni. Blommorna har en söt doft. De ljusgröna och senare bruna frukterna har 2 cm långa skaft

Efterlysning
De här bilderna har jag stulit på nätet men jag kommer att ta egna bilder nästa gång jag befinner mig vid ett blommande snödroppsträd. Nu undrar jag om någon vet var jag kan hitta ett sådant här träd i Sverige...mer än i Göteborgs botaniska.




Snödroppsträd finns att se på dessa platser:
  • Göteborgs botaniska
  • Alnarps park
  • Kiviks Esperöds arboretum.
  • Alphems arboretum
  • Karlstads stadspark
Google

Kommentarer
Postat av: Lilla Frun

Jag har ett, men det är nyplanterat och kommer kanske inte blomma till våren. (om det ens överlever) men jag lever på hoppet!

2009-11-30 @ 22:13:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla Frun: Jag följer med spänning...

2009-11-30 @ 22:14:30
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mariana

Skulle vara kul att ha men osäker på om man får det att överleva hos oss.

2009-12-01 @ 13:26:28
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Japp! Tänk för att det vet jag! mallig



Jag blev själv förälskad i trädet i våras. Alnarp var platsen för mötet.



vink

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Tror också att det är dömt att misslyckas...tyvärr.



Pernilla: Mm du kan vara mallig...och jag som var i Alnarp i våras...hur kunde jag missa det? Men jag tror inte att det blommade då. Tack för upplysningen! Vink!

2009-12-01 @ 16:50:25
Postat av: Ann

Kul att se snödroppsträdet blommande, jag läser till trädgårdsingenjör på Alnarp men lyckades missa när trädet blommade i våras. Fick också tipset av en lärare, som föreläste om framtidens växter, att just snödroppsträdet vore något att satsa på i offentliga miljöer, i alla fall i södra delen av Sverige.

2009-12-01 @ 17:14:39
URL: http://hd.se/bostad/tradgardsbloggen
Postat av: Claus

Hmm, sett trädet i Göteborg men missat att det fanns i Alnarp. Jag ahr aldrig hört om ett sådant träd i Lund, inte ens i S:t Larsparken :-)

2009-12-01 @ 20:27:11
URL: http://koloniet.blogspot.com
Postat av: eva gardner

Hej!

Det finns ett i Kiviks Esperöds arboretet!

Se länken nedan;

http://www.osterlen.com/arboretum/snodropp-6.htm

2009-12-01 @ 20:35:53
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ann: Tror också att det skulle passa i offentliga miljöer i Skåne och på Gotland.



Claus: Missade också trädet i Alnarp...men nu har jag fått lite tips vart det snödroppsträdet finns att se.



eva gardner: Aha! Då ska jag absolut leta rätt på det näsa år. Tack!

2009-12-01 @ 21:26:50
Postat av: Nilla

Men .... varför har jag aldrig lagt märke till det trädet? Jag är ganska ofta både i Kivik/Esperöd och Botaniska i Gbg (bor nära båda). Skall håll utkik nu, det lovar jag.



Nilla

2009-12-01 @ 22:10:18
URL: http://nillasparadis.blogspot.com/
Postat av: Lillebeth

Det är ju sånt som kan få en att vilja flytta.

2009-12-02 @ 08:54:00
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Ann Marie

Ja det är ju så vackert att man kan gråta. Näsduksträdet har jag sett i Alnarpsparken, men det här har jag missat. Alltid kul att ha något att se fram emot!

2009-12-02 @ 10:30:56
URL: http://allerstradgard.se
Postat av: Yo

Underbart är kort! (blommningstiden, alltså).Lovar att tala om nästa gång jag ser den i blom. En klar favvis bland de solitära läckerbitarna tillsammans med Skenmagnolian o frilandshibiskus.

Vaknade med hela landskapet i rimfrost, så otroligt vackert. Men dagsmejan suddade ut hela härligheten. Yo

2009-12-02 @ 15:16:49
Postat av: HelenJ

Jag har planterat ett snödroppsträd i en woodlandmiljö med rhododendron och japanska lönnar. Visserligen zon 3 men skyddat, så nu håller jag tummarna.... För det är verkligen vackert!

2009-12-02 @ 19:42:45
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nilla: Lova det!



Lillebeth: Bara att hämta banankartonger...



Ann Marie: De här bilderna är inte tagna i Sverige...men det kunde lika gärna ha varit från Göteborgs botaniska.



Yo: Gillar dagsmeja...



HelenJ: Jag håller också tummarna!

2009-12-02 @ 22:22:22
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag har köpt frö till snödroppsträd. Skall bli spännande att se om det blir något... Min tanke är att frösådda växter kan bli mer härdiga än köpta plantor. Min vän trädgårdsmästaren säger att det inte är så. Men jag vill gärna tro det... Ett av de bäst växande träden i min trädgård just nu är en persika, kommen ur en kärna som en av döttrarna stoppat i jorden. Bladen vägrar att byta färg på hösten och sitter kvar till jul. Kanske är den inte van att anpassa sig till vinter? Bor i zon 4 (åtminstone på den tiden de skrev trädgårdsböcker).

2009-12-03 @ 21:58:02
Postat av: Ulrika

Det finns ett Snödroppsträd på Alphems Arboretum, planterad 1981. För övrigt finns mycket andra vackra träd och buskar att se där. Sök på internet och planera in ett besök.

2009-12-21 @ 10:32:18
Postat av: Helena

Det finns ett snödroppsträd i Karlstads stadsträdgård. Tog frö från det förra året som jag ska prova att så.

2010-03-09 @ 15:46:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin: Lycka till!



Ulrika: Där har jag varit en gång för länge sedan. Tack för tipset!



Helena: Det kunde jag aldrig tro...tack för den informationen.

2010-03-09 @ 18:34:44
Postat av: Annbritt Pettersson

Hej jag har hittat ett snödroppsträd i kallebäck i Göteborg.

2011-05-24 @ 19:47:57
Postat av: Sylvia

Lite sent att svara nu kanske.... men på min tid (för 10 år sen) fanns det ett på Ultuna, i den lilla visningsträdgården vid Ullmo. Inte så stort dock, men det borde ha vuxit en del sedan dess.

2011-05-25 @ 11:27:19
Postat av: Iréne

Har ett snödroppsträd i min trädgård sedan 6 år tillbaka. Det blommar vackert i slutet av maj. Höjden är nu ca 2 m. Växtplats Stöpen utanför Skövde, zon 3.

2012-06-05 @ 19:00:44
Postat av: Göran Peterson

Hej!
Vi har ett snödroppsträd planterat 2008 c:a 2m.Blommar och ha fått rätt växtplats.Vi bor iAskim (Gbg)

2016-08-08 @ 11:33:00
Postat av: Eva Marie

Snödroppsträd finns i Lunds Botaniska trädgård.

2018-07-30 @ 16:33:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0