Site Meter

Forsythia

 
Forsythiasläktet (Forsythia) är ett växtsläkte i familjen syrenväxter med 11 arter i sydöstra Europa och östra Asien. Flera arter odlas som trädgårdsväxter i Sverige, bl. a. Forsythia intermedia till häckar. Den är en korsning mellan F suspensa och F viridissima. (Wikipedia)
 
Jag ska erkänna att jag länge har haft svårt att ta till mig forsythian, som är en av de buskar som blommar tidigast på våren. En gång i tiden jobbade jag på gårdar vid stora bostadsområden och brottades med de växter som användes flitigt i planteringarna. Det rensades och beskars bland hundratals buskar. Berberis, Rosa rugosa, häckoxbär, häggmispel, spirea, ölandstok, korallkornell, sibirisk ärtbuske och så forsythia. Många av de här buskarna har jag fortfarande svårt att tycka om, men jag har börjat terapeuta mig själv och släppt en hel del på prestigen. Vad är fint nog för en trädgårdsmästare? Jag tycker väldigt illa om växtsnobbar som helst använder udda och känsliga växter. 
 
Det är dock mycket långt kvar innan jag kan ta till mig sibirisk ärtbuske, berberis, vissa spirea-arter och korallkornell, men de andra kan vara mycket vackra och användbara om de får rätt plats. Till och med ölandstok tycker jag idag om, busken som de flesta trädgårdsdesigner fnyser åt. Ölandstok är mycket tålig och klarar torka, den blommar längre än de flesta buskar och i en tid då nästan alla andra har blommat färdigt. 
 
Men nu var det forsythia det gällde,  busken som jag förr tyckte var riktigt störande i trädgårdar. Med sin ilsket lysande gula färg, passade den inte in bland andra växter tyckte jag. Idag har jag tagit den till mig fullt ut! Forsythian gör mig glad när den börjar blomma som lysande solar i trädgårdar och parker i april, ibland i slutet av mars och vissa år ända in i maj. Det stora exemplaret som finns på de två första bilderna har sin plats på Lybska gränd i Visby, där jag brukar bo när jag besöker den vackra ön. Den har verkligen fått en perfekt plats där i hörnet av Lybska gränd och Mellanvägen, och hur skulle jag kunna störa mig på den idag?
 
För min del ligger nog problemet i placeringen av en buske med så färgstark blomning. Placeras till exempel en forsythia tillsammans med rosa kejsarovlon, då kommer jag att må illa och planterar man den som solitär mitt i gräsmattan, utan någon som helst tanke, så kommer jag också att må illa. Det gäller att tänka sig för ordentligt var man planterar växter med starka färger helt enkelt. På bilderna i det här inlägget tycker jag att forsythian har fått mycket fina platser att leva på!
 
Det här är en mycket lättodlad buske som vad jag vet aldrig får några sjukdomar. Den kan vissa vårar blomma mycket länge och vem har inte tagit in kvistar av forsythia och fått dem att blomma under tidig vår.
 
Vid min sökning i SKUD får jag upp dessa arter och sorter - Klicka här!
 
Jag tror att jag ska ta kameran och fånga fler bilder av den här ´´gullbusken´´ när solen kommer tillbaka och nu låter jag Lars Forslin berätta mer ingående om den här växten, om beskärning och de olika sorterna i sin fina artikel på Odla.nu. Klicka här!
 
 Lybska gränd i Visby 10 maj 2011 - i det gula huset brukar jag hyra ett rum!
 
 Eriksdalslunden - Refugium 1 maj 2012
 
 Årstavikens koloniområde 29 april 2012
 

Kommentarer
Postat av: Petra Richter

Jag håller med dig Hasse till stor del men har aldrig haft ngt emot just Forsythia och jag älskar gult:) Men alltför ofta får fina, pålitliga växter orättvis placering och kommer inte till sin rätt. Rätt växt på rätt plats är ett MKT bra uttryck! då jag sålt växter under några år så sa jag alltid till kunden -Hellre en välmående och frodig VANLIG växt isf en ovanlig liten halvdöd tanig sak. Forsythia på rätt plats och fint gallrad och INTE vaktmästarbeskuren kan vara fantastisk:)

2015-03-30 @ 18:16:08
Postat av: Hans Wester

Ja, jag jobbar på det där med gult i trädgårdar. Har alltid haft lite svårt med det. På hösten däremot tycker jag gult lyser upp med rudbeckior mm. Men nu gillar jag verkligen alla de tre gula mycket tidigblommande buskarna - Trollhassel, körsbärskornell och forsythia.

2015-03-30 @ 18:53:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Annika Christensen

Hej Hasse!
Kul att ses även om det var en snabbis.
Nu får jag se till och göra en länk medans jag är inne här så jag inte tappar bort dig igen.
Ha det gott
Annika

2015-03-30 @ 21:00:18
URL: http://naturligating.blogspot.se/
Postat av: Hans Wester

Hej Annika. Ja det är alltid fint att ses!
Ha det gott du också!

2015-03-30 @ 22:15:28
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Jag har också haft lite svårt för forsythia. På mitt torp finns en som funnits där så länge jag kan minnas. Länge har jag tänkt ta bort den men nu har jag liksom vant mig och känner att jag blir trots allt glad av de där gula på våren så den får nog finnas kvar.

2015-03-30 @ 22:31:19
URL: http://plommenad.se
Postat av: Hasse Wester

Ja det kanske är fler som har delade meningar om den här vårblommande busken Kersti. Men allt som gör oss glada är ju gott!

2015-03-31 @ 07:40:39
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: Mariana

Det är vissa växter man har lite svårt för och som man kan omvärdera när man ser den vid rätt sorts grannar.
Mariana

2015-03-31 @ 11:31:27
Postat av: Hasse Wester

Så är det Mariana! Man ska inte döma (ut) för fort!

2015-03-31 @ 14:08:01
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: André Westerback

Jag hade också svårt för forsynthia tills jag märkte att dom går alldeles utmärkt att formklippa, så länge man låter busken bli så stor som den själv vill. och håler den i liknande form som den får naturligt. Nu mer håller jag mina två buskar som flerstammiga mindre träd med kronor som liknar bollpilens.

När dom kommit upp i storlek sätter dom inte skott på alls samma sätt, och nu räker det med två klippningar om året, som en normal häck alltså. Sen brukar jag förståss borsta av knopparna där den vill bryta nytt från stammarna ett par gånger per säsong också.

2015-04-01 @ 17:25:48
Postat av: Hans Wester

Jag förstår hur du tänker André, men formklippta prydnadsbuskar har jag ganska stora problem att tycka om. Det fungerar bra med buxbom, idegran och några till. Annars tycker jag prydnadsbuskar ska få växa så vilt som möjligt för att visa sin skönhet.

2015-04-01 @ 21:28:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: André Westerback

Helt ok, smaken är som baken :)

https://www.flickr.com/photos/norderiibiologi/14106478556/

2015-04-02 @ 09:28:27
Postat av: Hasse Wester

OK André, jag missuppfattade nog dig, där där var riktigt fint tycker jag!

2015-04-02 @ 10:11:26
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: André Westerback

Tack :) , jag misstänkte att du såg formell formklippning framför dig.

2015-04-02 @ 12:28:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0