Site Meter

Om mig

 
Fotograf Anders Löwdin
 
 
 

Varmt välkomna till Stockholms gröna rum

 

 

 

Jag läste någonstans att en blogg måste ha en ´´Om mig-sida´´ för att besökaren ska få veta något om den som ligger bakom alla bilder och texter. Så nu ska jag berätta vem jag är!

 

Född den 1 april 1954 i Norrtälje och började jobba med trädgård redan som 16-åring, då vi startade vårt familjeföretag Norrtälje Trädgårdsservice AB. Året var 1970 och de första 15 åren höll vi till på stora tråkiga bostadsområden, där vi utförde trädgårdsunderhåll och anläggningar. 1975 flyttade jag till Stockholm, så som jag bestämt redan som barn och jag slapp då de långa resorna till och från jobbet. Senare fick vi skötseln av Stadsholmens trädgårdar runt många av de trevligaste söderkåkarna, men även gårdar i Djurgårdsstaden, på Långholmen, innerstan och mindre trädgårdar i närförorterna. 

 

1998 började jag jobba som slottsträdgårdsmästare på Engsholms Slott på Mörkö, som är beläget 7 mil från min bostad i Bromma. Jag jobbade där i 20 år innan jag gick i pension i december 2017. Det är en fantastisk miljö och jag trivdes utmärkt att få ta hand om denna vackra slottspark vid en havsvik i Sörmland..

 

Den här bloggen startade jag 2005 och den handlade då mest om trädgårdsskötsel, mitt arbete på Engsholm och besök i trädgårdar runt om i Sverige och Europa. Då hette bloggen ´´Slottsträdgårdsmästaren´´ men 2016 ändrade jag namn till ´´Stockholms gröna rum´´ efter min bok med samma namn, bloggen handlar ju mest om Stockholms trädgårdar idag.

 

Boken kom ut våren 2013. Jag har även en Facebooksida med samma namn som har över 7000 följare. 

 

Mitt stora intresse idag är Stockholms trädgårdar och dess historia. Jag är även intresserad av all typ av Stockholms historia och arkitektur.

 

Jag bor i Traneberg/Bromma sedan 1975 (med en mellanlandning på Norrtullsgatan under ett år på 80-talet)

Jag har en dotter som betyder mycket för mig och som jobbar i en helt annan bransch, men som också tycker om vackra trädgårdar och vi rest mycket tillsammans i Europa!

 

 

Min favoritträdgård kan vara en gammal halvt glömd trädgård, där jag får huka mig under knotiga fruktträd och gamla syrensnår. Där häggar och syrener växter sig stora och där beskärningsverktyg inte används så flitigt. Där ängsliknande ytor får ersätta gräsmattor och där trädgården är en plats för vila och kontemplation. Där trädgårdskitsch, pool, plastmöbler och stora grillar inte finns.

 

Men jag kan även tycka mycket om ordnade renässansträdgårdar i Italien och till och med barockträdgårdar, som Drottningholm här i Stockholm. Mitt största trädgårdsögonblick var när jag besökte ön Isola Bella i sjön Lago Maggiore-Italien, just när alla magnolior blommade, när vita påfåglar dansade för oss och där snöklädda alptoppar blev som en vacker teaterkuliss.

 

Mina favoritplatser i Stockholm är Djurgården, Långholmen och delar av Södermalm. Det finns såklart trädgårdar och parker i andra delar av staden som jag tycker om och Centralbadets trädgård på Drottninggatan är en av favoriterna, Sinnenas trädgård en annan. 

 

Fotografering är ett intresse och fotboll, då FC Barcelona där jag varit ett antal gånger och sett matcher.

I Sverige - Bajen!

 

Under vinterhalvåret lyssnar jag på ljudböcker och återkommer hela tiden till Per Anders Fogelströms stadserie med uppläsning av Helge Skoog. Hemma har jag en hyfsat stor samling med stockholmsböcker och även många trädgårdsböcker.

 

Vad gäller musik så lyssnar jag i långa perioder endast på klassisk musik. Andra perioder lyssnar jag  på Ulf Lundell, Lars Winnerbäck, Anna Ternheim mm. Det finns även perioder av lite blandad musik och självklart Olle Adolphson med sina stockholmstolkningar! 

 

I Sverige reser jag helst till Gotland och Österlen och utomlands trivs jag bäst i Italien.

 

 

Har jag glömt något?

 

 

Jo just det, nästan det viktigaste - jag har ju delad vårdnad om Lexus! Min underbara kompis betyder så oerhört mycket för mig och som har en huvudroll i mitt liv och på mina sociala medier.

 

 

Fotograf Per Hillerborg. Syns det att jag gillar den här kompisen?
 
(null)
En vitsippsbacke på Djurgården
 
Besök i underbara Norrvikens trädgårdar, med den mycket mäktiga och speciella vresboken.
  
Möte med ''Tänkaren'' på Prins Eugens Waldemarsudde. 
 
Bästa kompisar!
 
I en salongsbåt i Djurgårdsbrunnskanalen 2018
 
Min fina kompis Lexus
 
Min bok vid Allt om Trädgårds monter på Trädgårdsmässan i Älvsjö 2018.
 
När boken släpptes 2013 och stod i anrika bokhandeln Hedengrens skyltfönster på Stureplan.  
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Din hemsida är fantastisk. Jag är så glad att jag har hittat den. Jag har även skickat länk till min pappa, som bor i Stockholm. Han cyklar runt och upptäcker smultronställen och vrår runt om i Stockholm och omnejd närhelst vädret tillåter. Tack för alla tips och fina bilder.

2021-02-01 @ 19:50:50
Postat av: Hasse

Tack Sofia! Vad roligt att du gillar Stockholms gröna rum och att du hittar vandringsvägar och smultronställen.

2021-02-02 @ 07:27:02
Postat av: Eva Lindberg

Hittade denna sida av en slump när jag sökte på "Växter som kan odlas i sumpig mark"
Fina bilder!
Eva

2021-03-18 @ 08:19:34
Postat av: Hasse

Vad trevligt Eva! Välkommen hit!

2021-03-18 @ 08:26:35
Postat av: Elisabeth Kihlberg

Hej!
Sökte på nätet efter en bild på Steninge slott och hamnade på din fantastiska blogg som jag verkligen njöt av, trädgårdsälskare som jag bl a är. Jag håller på att producera en liten skrift om kvinnorna i familjen von Fersen, som man ofta frågar om då jag visar besökare runt på Ljungs eller Löfstad slott. Är bl a guide. Vill liva upp min skrift/lilla bok med bilder för att illustrera texten och göra det hela mer lättsmält. Undrar därför om jag får använda din bild av Steninge och om 'ja', om jag i så fall anger något förutom ditt namn som fotograf. Vårliga hälsningar
Elisabeth Kihlberg
Ljungsbro

2021-04-23 @ 17:04:45
Postat av: Hasse

Vad roligt att du hittade till min blogg Elisabeth, den fyller för övrigt 16 år i juni. Vilken spännande skrift du jobbar med och om du nöjer dig med bildformatet som är på bloggen så får du gärna använda bilder, men om du behöver högupplösta bilder så måste jag ta betalt för dem. Vårliga hälsningar tillbaka. Hälsningar Hasse!

2021-04-23 @ 22:08:15
Postat av: Yolanda - Kreativ text, vardag, alternativt fotografi

Hej! Jag ville bara säga att dina foton är jättefina! Först gången jag tittar in här. Dina hundar är urgulliga ^^; Ha det bra! Kram

2021-05-26 @ 19:12:00
URL: http://mittprivatakrig.wordpress.com/
Postat av: Hasse

Tack så mycket Yolanda! Men jag har bara en hund, som jag har delad vårdnad om! Ha det så gott!

2021-05-26 @ 19:16:23
Postat av: Ansa

Hej
Har följt din blogg i några år. Tycker mycket om dina fina foton, kommentarer och dagboksanteckningar och inte minst att du anger namnen på träd , buskar och blommor. Har förstås själv ett trädgårdsintresse, bor på Södermalm men har fritidshus utanför Norrtälje, så det är kul med alla kopplingar och platser jag känner igen, men kanske inte har upptäckt på riktigt. Så jag blir väldigt inspirerad !
Poddavsnitten i Odlarna har jag lyssnat igenom ett par gånger, vissa som Karin Berglund återkommer jag till då och då- kan rekommendera det avsnittet. Och jag hoppas du fortsätter med bloggen ( har inte facebook).
Allt gott!


2021-09-26 @ 19:29:14
Postat av: Hasse

Vad roligt att du följer bloggen Ansa. Jag ska absolut snart lyssna på Karin på Odlarna. Jag har träffat henne några gånger och hon köpte min bok och ville ha den signerad. En mycket klok och varm kvinna! Bloggen fyllde 16 år i juni och jag har inga planer på att sluta blogga. Ha det så gott!

2021-09-26 @ 19:43:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0