Site Meter

Ramslök - Allium ursinum




Den vackra ramslöken växer ofta i så här stora bestånd som bilderna från Alnarpsparken visar. Den blir upp till 50 cm hög och blommar i maj-juni. Ramslöken är sällsynt men finns upp till Uppland i fuktiga lundar i mullrik jord. Från mitt fönster här i Bromma ser jag en backe som är fylld av ramslök och i Riddersholm på Rådmansö växer den i stora bestånd.

Det luktar lök på de platser som ramslök växer. Så här skriver Matprinsessan om ramslök i matlagning.

Linné uppmärksammade ramslöken 1741 utanför Lummelundas kyrka på Gotland och beskrever den så här: Bladen voro lansettlika och nästan till skapnaden like bockeblad (liljekonvalj). Stjälken var kvarterslång, helt bar, på ena sidan flat och på andra kullrig. Han slutades med en balja, som var vit, utur vilken många blommor komma utur en punkt vardera med sine särskilte blomskaft. Blombladen 6, lansettlika, vita och utsparrande. Bönder berättade om denna att där hon växer, fördriver hon andra öreter och ogräs, varpå vi ock hade ögonskenliga prov: ty under de buskar där ramset växte stod ingen annan ört.

Linné säger också att mullvadar avskyr ramslök.





Fick ett recept från Christiane som bor i Düsseldorf i Tyskland.

Apropå ramslöken finns det verkligen många goda recept här i Tyskland. Enklast är det att göra en pesto till pasta (ramslök, pinjenötter, riven parmesanost, salt, peppar, olivolja), men min favoritrecept är "Ramslök-Cappuccino". Här är recepten för fyra portioner:

125 g potatis (mjölig kokande)
2 salladslökar i fina tärningar
1 matsked smör
1 dl vitt vin
150 g ärter (djupfrust)
6 dl grönsaksbuljong
salt
nymalen peppar
riven muskotnöt
125 ramslök (plockat före blomningen)
100 g Crème fraîche
socker
1 dl mjölk

Skala potatisar och skär i tärningar. Hetta upp en gryta med smör och fräs potatis och lök. Tillsätt vin och låt koka till vinet är nästan bort. Tillsätt ärter, grönsaksbuljong, salt och peppar och låt det koka ca. 10 min. till potatisen är mjuk.
Putsa och tvätta ramslöken och hackar den grov. Häll soppan och ramslöken över till en matberedare eller mixa soppan och ramslöken med mixerstav tills den blivit en slät soppa. Jag passerar soppan dessutom genom en fin sil, men om du har en matberedare är det inte nödvändigt.
Häll soppan tillbaka i grytan och tillsätt crème fraîche. Hetsa upp soppan igen men låt inte koka. Smaka av med salt, peppar, riven muskotnöt och en pris socker.
Värm upp mjölken och visp den skummig (till exempel med en Aerolatte). Halla soppan i koppar , ger en matsked mjölkskum,  riven muskotnöt och nagra ramslökstrimlor ovanpå.

Med vänliga hälsningar

Christiane
 
Österlen 18 maj 2019

Kommentarer
Postat av: Emily

Ja Ramslök som är så gott! Ramslöksoppa är fantastiskt, smakar lite vitlök och gräslök. Och vacker är den!

2010-05-27 @ 20:34:30
URL: http://slowgarden.wordpress.com
Postat av: Sophia Callmer

Kul att du skrev om just ramslök i dag. Började dagen med en promenad i bokskogen i närheten, så sanslöst vackert, solen liksom speglade sig i bladen, som silver nästan. gott är det också, har ätit paj med ramslök och feta i kväll!

2010-05-27 @ 21:01:57
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Emily: Ramslökssoppa...låter gott!



Sophia: Blev inspirerad av ditt inlägg...

2010-05-27 @ 21:12:40
Postat av: Pernilla

Hasse! Jag vill ha! Godaste jag vet! Fröså nästa år?? Gräva upp i skogen? Be att få av dig? Vad tror du??

2010-05-27 @ 22:33:36
URL: http://manssoncolt.se
Postat av: Anonym

Konstigt, men bilderna är så lika Munkängarna här på Kinnekulle, men jag kan ju ha patriotfel... Dock underbart här med inte i blom riktigt ännu. Min matfavo, halstrad grön sparris med ramslökspesto, löjligt gott! =)

2010-05-27 @ 23:40:59
Postat av: Anita K.

Vikingenes løk - nå også i ferd med å dukke opp hos gourmetkokkene. Dessverre ikke slike store forekomster herover - den ramsløkenga avbildet var helt utrolig!

Fant en flott artikkel om ramsløk - på norsk - skrevet av Stephen Barstow, han er en virkelig kjenner av nyttevekster:

http://www.skogoglandskap.no/fagartikler/2009/ramsloek

Postat av: The Intercontinental Gardener

Vilka underbara bilder! Jag har inte sett ramslök tidigare som en hel lund! Ska nog beställa ett helt hav av löken på hösten, eftersom jag har massor av mulvader i trädgården här i Seattle, det blir roligt att testa om det hjälper. Och om inte, vackert blir det i alla fall.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pernilla: Vågar nog inte gräva här hemma och jag har inte ramslök vid slottet. Du får smyga dig in i Alnarpsparken med spaden...och så måste du ha en lundliknande miljö där de ska sitta. Den är oerhört vacker tycker jag.



anonym...Jag är helt säker på att jag gick där och fotade i Alnarpsparken förra året...



Anita L.: Tack så mycket för artikeln.



The Intercontinental Gardener : Gör det ...men som sagt de vill sitta i lundmiljö och ha bra jord. Lycka till där i Seattle...och du har inga sömnproblem där?

2010-05-28 @ 05:00:28
Postat av: Rosita

Nästan hela Kinnekulle badar formligen i ramslök nu!

Här serveras ofta ramslöksoppa.

Även runt Varnhem finns mindre bestånd av ramslöken

Det är väl det här som är så kul med lokala maträtter

2010-05-28 @ 08:06:33
Postat av: Janicke

-♥-

2010-05-28 @ 10:03:27
Postat av: Londongirl

Den är verkligen vacker och god också....vilken kombination! Undrar just om den skulle gå att få att växa ute på lilla ön, vad tror du?

2010-05-28 @ 10:22:36
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Mira

http://www.youtube.com/watch?v=nUBK6RP9sOY&feature=player_embedded

2010-05-28 @ 11:42:35
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Bettan

Minns en utflykt på Kinnekulle med min syster, hon gick och hulkade för hon var gravid och stod inte ut med lukten av Ramslök. Men vackert är det.

2010-05-28 @ 13:22:16
Postat av: Eva

Om ramslök skys av mullvad så ska jaag ersätta varenda gräsmattsbit med ramslök! Jag hade förmånen att gästa trädgården "bakom häckarna" häromdagen och där växte doftande mattor av ramslök. Helt underbart! Jag tror att jag gräver upp några plantor när jag återvänder dit....

2010-05-28 @ 17:32:50
URL: http://skogseva.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0