Site Meter

Mongolisk näva - Geranium wlassovianum

Den här nävan har jag haft i parken sedan 1999 och jag har förökat den genom delning några gånger. Den mongoliska nävan är inte så iögonfallande att man dras till den men den är perfekt som vävarväxt då den får blanda sig med kompisar i planteringar. Ska jag vara ärlig så har jag inte riktigt hittat en lämplig plats för den ännu, den finns på två olika ställen i parken och jag tror inte att någon hittills har uppmärksammat den. Jag ska försöka hitta en mer framträdande plats åte den eftersom jag tycker att den är mycket vacker i sin enkelhet.

Den växer vild i Sibirien och Mongoliet och får vackert brunt bladverk på våren som sedan blir grönt och till hösten får fina röda nyanser. Ådrade purpurblå blommor i juli-september.
Färgen är purpurblå och blommar under juli-september. Höjd ungefär 40 cm och läge sol-halvskugga. Planteras c/c 40 cm.

Den blir ca 35 cm hög och trivs i sol till halvskugga och blommar i juli-augusti. Plantavstånd 30 cm. Den mongoliska nävan är en typisk vävarväxt som blandar sig fint med sina grannar.


Register för Dagens växt
,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0