Site Meter

Bland rosor, clematis och nävor i Borlänge

Så blev det då äntligen dags för min slumputvalda resa till Gonäs. Min resvän Ingela och jag satte kurs mot Borlänge där vi först hälsade på hos Tommy och Maria (Titti) Engblom och fick se en trädgård som var något utöver det vanliga. Maria och Tommy driver  Rosebud´s Tours som anordnar trädgårdsresor runt om i Europa och vi lärde känna varandra 2007 då jag följde med till trädgårdarna runt Rom.

Jag visste att de hade en speciell trädgård som fanns med i Allt om Trädgård för ett antal år sedan och jag visste att här fanns mängder av rosor, clematis och nävor. Smaka på den mixen igen...rosor, clematis och nävor!
Vad jag inte visste var att de anlagt trädgården på ett mycket smakfullt sätt. På den plats där de flesta rosorna växer (de har flera hundra olika rosor i trädgården) spelar nu clematis huvudrollen då mängder av olika sorter förgyller platsen. Mina ögon visste inte på vilken clematis eller näva de skulle fokusera men jag började låta kameran jobba vilt. Som tur var skrev Titti upp namnen på alla de växter som hamnade i min kamera och Tommy hade fullständig koll på vad alla arter och sorter hette i den här trädgården. Imponerande!

Om man har hundratals olika rosor, clematis, perenner och andra växter i en vanlig villaträdgård så tänker man kanske att det blir för mycket...att det skulle se ut som en plantskola - men inte här hos Tommy och Titti. Här flyter allt samman på ett vackert och harmoniskt sätt och planteringarna glider mjukt fram i trädgården utan några raka linjer. För att fortsätta att ösa beröm så är färgtemat lugnt och harmoniskt.

Jag skulle verkligen vilja se den här trädgården när den har sin bästa tid då alla dessa väl utvalda buskrosor blommar...men jag fick ju en inbjudan till nästa års midsommar! Besöket avslutades med lunch i lusthuset i trädgården och vi fick också med oss varsin pelargon. Stort tack kompisar!

Nu programmerades 307:ans GPS till Gonäs och Kestina.

Tommys favorit i trädgården, Gråmalva - Lavatera ´Barnsley´

Geranium x oxonianum ´Sherwood´

Clematis ´I Am Lady Q´

Clematis ´Emilia Plater´

Geranium vercicolor

Den här planteringen borde man sett för en månad sedan, här blandas bl.a. rosor och olika sorter av stjärnflocka.

Clematis 'Princess Diana'.

Slingerstormhatt - Aconitum hemsleyanum

Clematis tangutica


Clematis ´Huldine´


Kommentarer
Postat av: Anonym

Inspirerande.... Å så snyggt o låta slingerstormhatten verkligen framträda solo!

Ser fram mot besöket hos gubben....

2011-08-19 @ 09:38:07
Postat av: Nina VästerplanaKristina Ahlberg

Det var jag bara ;-)

2011-08-19 @ 09:39:43
Postat av: Mariana

Det ser verkligen trivsamt och fint ut i deras trädgård.

Ser fram mot Gonäs...

2011-08-19 @ 09:46:48
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Maria "Titti" Engblom

Så kul att det äntligen blev av Hasse! Och Ingela var en härlig tjej, hälsa henne! Den rosa texensis clematisen är 'Princess Diana'.

2011-08-19 @ 10:00:49
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Nina: Ja, visst var det läckert!



Mariana: Trivsamt och vackert var det!



Titti: Tack för senast och det var en perfekt början på den spännande dala-resan.

2011-08-19 @ 10:05:59
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

...och jag lovar att hälsa!

2011-08-19 @ 10:09:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0