Site Meter

Bloggåret 2010

Jag önskar alla en rikigt God Jul och ett Gott Nytt År.
Jag vill även tacka alla som besökt bloggen under året. Tack också för alla kommentarer.

 
 
Bilden på den glada trädgårdsmästaren är tagen av Sandra Holmes på Allt om Trädgård
 
Januari 
 

Några timmar innan 2009 blev 2010 gick vi sakta över Tranebergsbron, det var kallt och raketerna hade redan börjat lysa upp Stockholms nyårsnatt. Just då ville jag stanna tiden. Just då kändes allt perfekt och jag tyckte att allt hade fallit på plats. Äntligen harmoni och lugn i mitt liv. Det skulle senare visa sig att vintern och våren blev en av de tuffaste tiderna i mitt liv.

Vintern var ovanligt sträng och några dagar in i det nya året besökte vi Skansen en isande kall dag som ändå blev en varm vistelse där bland djur och små gårdar. Kaffe inne i värmen på café Petissan.
Hemma på kammaren skrev jag om Stockholms höghus och det diskuterades färger på bloggen.
Vintern var  som sagt hård och kall och  slottsparken blev till ett isande vinterland.

Vad gäller att handla växter så funderade jag på att vara berusad på Zetas trädgård någon gång och jag fick reda på hur trenderna inom trädgård såg ut.
Den ständiga längtan efter våren tog mig till tulpanutställning på Tulpanens hus i Bromma som tyvärr inte var lika bra som tidigare år, men att se tulpaner i blom skapar ändå hopp.

Jag tyckte att det var dags för en hyllning till min barndomsstad Norrtälje.
Facebook fick en större plats i mitt kommunikationsflöde och jag frågade vännerna en dag vad de skulle ha till middag.
Lena Birgersson på Tourism in Skåne ville att jag skulle lotta ut biljetter till trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar på min blogg, och visst ville jag det. Vintern var den hårdaste på mycket länge och i slutet av månaden besökte vi Ulriksdals slottsträdgård och det kändes mycket långt till vår.


Februari 
 

Så inleddes då den besvärliga tiden på det personliga planet och allt rasade samman som ett korthus och jag blev sjuk. Men jag fortsatte att blogga för att försöka hitta något ljus i mörkret. Snön vräkte ner och det var fortsatt kallt.
På bloggen försökte jag sammanställa trädgårdsutbildningar och jag skrev om bloggare och högmod.
Jag tipsade om bra Uffe-album, visade en annan Uffes paradis och vintern fortsatte att hålla sitt grepp.

Jag upptäckt en stor spricka i stammen på en lind och vi anlitade  Jacksons arbourister som kom ut en isande kall dag och stabiliserade kronan.
Jag skrev om det ostörda rummet och kylan till trots så började jag att försiktigt vandra i Stockholm igen. Man tänker ju så bra när man vandrar, även om tankarna mest var förvirrade just den här vintern.

Jag läste trädgårdshistoria och skrev om trädskolor och om Stockholms stadsträdgårdsmästare.
Det blev lite hembygdshistoria också och jag berättade om min bro Tranebergsbron och om områdena runt omkring mig. Brointresset höll i sig ett tag och jag vandrade runt och fotade Stockholms broar.


Mars 
 

Kom igen nu våren...var är du??? Vintern vill inte ge sig. Fortsatt snö och kyla. Hur ska man orka leva i det här landet?

I början av månaden besökte jag Lars Forslin vid hans fotoutställning på Tulpanens hus. Södermalm fick ännu mer plats på bloggen och ljuset började återvända till vårt land, man beskar fruktträden på Rosendal och i Bergianska blommade rosenskärmen.

Efter en fruktansvärd natt på sjukhuset förstod jag hur mycket jag älskar livet. Våren vilade och väntade men trädgårdsmässan i Kista gjorde att hoppet ändå fanns där.
Jag sammanställde en massa inlägg om vår fina botaniska trädgård i Stockholm och jag fortsatte att sammanställa det som jag tyckte var viktigt eftersom även nävorna fick en sådan sammanställning...och syrenerna.
Eftersom stockholmshistoria intresserar mig, så lider jag av att Stockholms city blev våldtaget av politiker och stadsplanerare på 50 och 60-talet...så skrev jag Stadens själ.

I slutet av månaden berättade jag mer om Engsholms slott och släppte ännu mer på anonymiteten. Våren närmade sig allt mer och jag besöker vårsalongen på Liljevalchs och jag funderar lite över färgen orange.
 

April 
 

Så blev det då äntligen april. Den första riktiga vårmånaden. Långfredagar vandrar jag alltid runt Djurgården och gjorde så även detta år och på bloggen skapade Ernst debatt igen...
Jag visade förra årets Rummet med utsikt.

Min dotter och jag åkte på fotbollsresa och den här gången blev det till Milano för att se Milan på San Sirostadion. Vi tog tåget på en dagsutflykt norrut och hittade en plats som var bland det vackraste jag någonsin sett. Den lilla ön Isola Bella i Lago Maggiore bjöd på så mycket skönhet att jag blev helt yr. De snöklädda begstopparna runt sjön blev som en kuliss bakom alla blommande magnolior och de vita påfåglarna dansade för oss. Men huvudattraktionen var ju trots allt matchen.

Väl hemma i Sverige hade jag direktsändning från en dag i vår slottspark och jag ville visa att trädgårdsmästare inte alltid är lika med gourmetkock?
Jag drömde om hurvår slottspark skulle se ut om inte de vilda djuren kom åt trädgårdsväxterna.

Man kunde konstatera över hela landet att den stränga vintern tagit hårt på rosor och speciellt klätterrosor men även på vissa trädgårdsmästare. Jag vårvandrade i Stockholm och trots allt så kändes det som om livet återvände så sakta och jag frossar i Magnolia.
Göteborg & Company ville att jag skulle lotta ut fyra Göteborgpasset på bloggen och visst ville jag det, jag är med på allt. Jag blir även telefonintervjuad om gödsling i ICA-kuriren, just när jag håller på att sprida hönsgödsel i parken.


Maj
 

Det hände mycket med bloggen den här våren och efter att ha blivit intervjuad av Janicke från Ljuva Livet en dag i mars på Thelins café på Sankt Eriksgatan...när jag mådde som sämst, så kom nu artikeln om Slottsträdgårdsmästaren ut i nr. 3.
Trots att det kändes märkligt att finnas med där i tidningen så gillade jag artikeln som var bra skriven av Janicke och jag befann mig ironiskt nog i Ljuva Livet.

Som vanligt den första maj besökte jag Bergianska trädgården och på bloggen  presenterade jag vinnarna av Göteborgspasset. Det blev äntligen vår på allvar i och vårblommor fyllde slottsparken.
Jag tog upp den vanligaste trädgårdsfrågan och jag kollade trender på trädgårdskläder.

Kamrat Claes från Lund kom på besök och tillsammans med Janicke besökte vi Bergianska trädgården. Så här inför sommaren så avslöjade jag min svaghet för albarosor och jag jagade värmen i Stockholm den här kyliga våren, jag frossade i vitsippor i Tullgarns slottspark och jag besökte goda vänner i Haninge.
Stockholm satsar allt mer på vårblommor och Vanadisplan svämmar över av tulpaner och prunusfesten lyste upp Bergianska trädgården.

Jag började min första stockholmsvandring den här sommaren och först ut blev Kungsholmen som jag gick runt en tidig morgon den 16 maj, med kaffe i termos och med laddad kamera.
Jag njöt av mina lediga onsdagar och fick uppleva Stockholms försommarblomning, Skansen och Waldemarsudde besöktes och jag gjorde en hemmavandring den här lite svajiga våren...åt båda hållen.

Det blev ännu en direktsändning från slottsparken och den där gödselartikeln i ICA-kuriren publicerades. Det blev ett tidigt besök detta år i Drömparken och vid Skokloster och det blommade hemma i Alvik.
307:an fick problem och bärgades bort från slottsparken men jag blev trots det alldeles trädgårdslycklig så här i hänryckningens tid. Jag fick mina bloggläsare att skicka in sina vackraste majbilder och jag gick min andra långa stockholmvandring, den här gången runt ett blommande Södermalm där jag fick kaffe av fina vänner efter vägen.

Juni
 
I början av månaden tog jag en vecka semester och fick låna Åsas familjs underbara torp på Öland. Jag besökte norra Öland och jag besökte södra Öland och jag kröp omkring på alvaret och fotade blommor. Efter vägarna såg jag så mycket syrener i blom att det måste vara rekord i Sverige.

Tillbaka i min blommande slottspark tittade jag libbstickor i ögonen.
I Stockholm besöktes Fåfängan i den vackraste tiden på året och Långholmen blev min nästa runt-Stockholms-öar-vandring.
Äntligen började fotbollsfesten i Sydafrika - waka waka och plötsligt hamnade jag i tidningen Residence.

Den här månaden blev det två jubileum. Dels firade jag 40 år som trädgårdsarbetare och dels så fyllde bloggen 5 år.
Jag gick på trädgårdsutställning vid Ulriksdals slottspark där Rappne hade byggt en plats som han kallade ´´Doing the Gardener´´...! Och jag frågade mig om verkligen kärleken övervinner allt. Men min egen slottspark var i varje fall fylld av kärleksblommor!
Vandra runt Stockholms öar var grejen i år, och vandringarna fortsatte runt Lilla Essingen och Skeppsholmen.
 
 
Juli 
 

Juli är ju den stora semestermånaden i Sverige. Då jobbar jag som mest. Trädgårdssäsongen har nått sin höjdpunkt och nu gäller det att hålla alla växter vid liv...och även sig själv.

Och juli kom med all sin prakt och i Roslagen omfamnades jag av både familj och natur. I Norrtälje visade man konst i ån som vanligt och ett konstverk liknade tydligen mig...
Jag funderade kring min syn på trädgård och natur och även mitt förhållande till djuren. Det blev en het och torr juli det här året och jag lämnade en het direktrapport från en het slottspark och jag fick ... trevligt besök.

Hettan fortsatte och en tidig morgon vandrade jag runt Gamla Stan och Riddarholmen och undrade senare vilken färg man är.
Jag skrev ett för mig viktigt inlägg om att ´´sitta framför datorn´´ och en tidig morgon hemma i Stockholm sommarvandrade jag runt Djurgården bland får och blommor.

Köksträdgårdslandet
krävde mycket vatten den här heta månaden och jag skördade sockerärter och bondbönor. En onsdag spanade jag på Stockholms sommarblommor denna bröllopssommar och på Strömbron hade man lyckats med blomsterarrangemanget tycker jag.

Passion, makt och vitalitet
var det som gällde på vår borggård i slottsträdgården i år och jag tror att det var delade meningar om den intensiva röda färgen på pelargonerna.
Till slut fick jag ihop en sammanställning av mina vandringar i Stockholm och på Engsholm fick jag besök av min dotter som skötte kameran denna dag.
Jag såg Uffe på Grönan tillsammans med fina vänner. Tyvärr tycker jag inte att Grönan var rätt plats för Ulf.
Efter en arbetsam och varm månad så handlade sista inlägget i juli om kontemplation och jag längtade verkligen efter lugn och ro, till frihet och stilla dagar vid havet.


Augusti
 
Augusti börjar med att jag upptäckte att det manchuriska valnötsträdet får nötter för första gången och jag gjorde en dagsresa till Läckö slott med en god vän.

Min korta semester startade och jag behövde verkligen vila. Den första helgen i min semestervila gick jag på konsert på Långholmen och såg tre av mina absoluta favoriter i Sverige. Winnerbäck, Zelmani och Laleh som bjöd på härlig musik i sommarkvällen, blev dock lite fundersam över Winnerbäcks hängivna fans...
Morgonen efter konserten drog jag ner till Österlen och min dotter följde med några dagar för att sedan ta tåget hem till Stockholm från Ystad. Österlen blir alltid ett kärt återseende, landskapet som jag älskar och som får mig lugn.

En dag såg vi kor, skepp, skärmflygare och stenar på samma plats och när dotter åkt hem loggar jag in på Backåkra. Den färgstarkaste upplevelsen vad gäller blommor såg jag i Ystad.

Äntligen fick bloggen ny design så att jag får upp större bilder, men jag får stå ut med att alla bilderna i inlägg fem år bakåt behåller den gamla storleken. I Dagens växt kommer jag dock att göra om bilderna till det större formatet.
När jag kom hem så besökte jag Drömträdgården i Enköping som var så vacker och jag fick en dikt till ett inlägg om Vägen.

Jag vandrade bland skutor, caféer och palats på Strandvägen och i vår tysta slottspark välkomnade jag Tomato Soup och vitlysingen och en söndag fick jag smak på svampskogen och nu började sommaren hänga löst och jag lyssnade på den här sommarens svenska feel-good-låt.

September 
 
Den första höstmånaden kom och jag startade kampen tillbaka till mitt luktsinne. Jag hade sparat en semestervecka och gav mig ut på en roadtrip söderut för att finna sinnesro och för att försöka hålla kvar det sista av sommaren.  Jag besökte en god vän i Varberg och även Astrids värld och en av de mest skruvade (spikade?) platser jag sett, vandrade i en spännande urskog och jag fick äntligen stå invid den tusenåriga Rumskullaeken. Jag plockade det sista av sommaren men var som vanligt inte alls beredd att gå mot höst och vinter.

Hemma i Stockholm hamnade jag på en liten skördefest på Södermalmstorg där jag fick en lektion i gräshoppors sexliv...i detalj och det blev september även i vår slottspark. En onsdag gick till luktdoktorn och besökte även Fotografiska som visade en utställning om och av Annie Leibovitz.

Årets mest spännande vandring gjorde jag i Tyrsta nationalpark där jag gick genom det stora brandskadade området. Jag hittade verkligen skogen det här året och jag har lärt mig att hitta lugnet i fler naturtyper än havsstränder, lövskogar och öppna landskap.

Av Flüggers färg fick jag en fågelholk med tillhörande färger. Jag målade holken i Bajenfärger och den fick sin plats invid vår maskinhall. När...eller om våren kommer, så väntar jag in svartvit flugsnappare till den lysande bostaden men andra hålbyggare är självklart också välkomna.
Jag tyckte sommaren gick alldeles för fort och jag blev förälskad i Sweet Heidy.


Oktober 
 

Jag ställde till med fototävling för tredje året i följd och Lars Forslins vackra bild av Steglitsen vann. Här och här finns alla deltagarnas bilder.

Åsa och jag åkte ner till Ölands skördefest och jag fick ännu en gång besöka deras vackra torp.
Vi fick celebert besök av Allt om Trädgård i slottsparken då de har en dagkonferens hos oss och jag visar parken för den nya chefredaktören Viveka Ljungström och hennes medarbetare. Sandra bloggar senare om besöket. Föreläsare för AoT inne i slottet var Lena Israelsson. Det var ett trevligt besök men jag tyckte dock att det var synd att de inte besökte oss i maj eller juni månad i stället.

Det glödde verkligen om Bergianska trädgården, det blev skördetider i Engsholms slottspark och jag gjorde ett höstbesök hos Sofia och Katarina. Löven föll i parken och de tunga höstjobbens tid var inne och jag ville lära mig att meditera. Jag började leva lite nyttigare och bytte ännu en gång kaffe mot te och jag bytte även pasta mot matvete.

Rosorna vägrade ge upp
i parken och jag såg rött. Jag skrev inlägg om slottsparken månadsvis från maj till oktober och jag hittade en kärleksfull bok om rosor och jag undrade vad vi egentligen tycker om Tagetes?
Oktober avslutades med en höstvandring på Långholmen.


November 
 

Jag sökte efter ljus i november och jag hittade ett gammalt slagbord på Bukowski. Jag berättade om handelsträdgårdar i Norrtälje på 1930-talet och om min morfar sjöfararen.

Det var mörkt och kallt och jag hade en film med sovande bakterier i näsan. Det är inte så mycket som händer den här mörka och tråkiga månaden så att jag tog med kameran in till slottet och fotade mina arbetskamrater.

Jag lever verkligen inte i nuet den här årstiden utan längtar ständigt till våren. Snön kom tidigt även  i år och i slutet av månaden var det mycket snö och rejält kallt. Vad hände egentligen med den globala uppvärmningen?
Äntligen blev Engsholms slotts nya hemsida klar och stor glädje blev det när Uffe meddelade att han ger sig ut på vinterturné och vi köpte biljetter till den 8 mars och jag skaffar ihpone och drabbas av app-glädje.


December
 

Vintern höll sitt grepp och det var över 20 minus några morgnar i början av månaden och jag flydde kylan och gömde mig i Edvards växthus.
Inne i vårt juliga slott hade vi valnötsprovning och jag spår ett gott 2011. Plötsligt blev en vacker rosenträdgård vid havet i Blekinge till salu och jag tar bussen ner till Småland och besöker en vän som bor på en vacker och mycket tyst plats. Men annars...vad tog tystnaden vägen?
Jag provar Google latitude så att alla kan se var jag är. Testar den på bloggen ett tag. Annars är det bara mörkt och kallt så här i december.

Jag har själv inte testat alla dessa länkar men om någon upptäcker något fel, så säg gärna till.

Det här året var inte ett av de bästa i mitt liv men nu väntar vi in 2011 som kommer blir ett bra år. Det vet jag!
Bloggen får vila ett tag nu tills jag får kraft att skriva lite om trädgård igen.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag tar mig igenom vintern med hjälp av bilder bl. a Dina, dom värmer gott.

Önskar Dig en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR

2010-12-19 @ 17:48:35
Postat av: Boije

God Jul & Gott Nytt År

till dig också!!

/Wictoria

2010-12-19 @ 19:26:21
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Lena

Instämmer med Annelie,dina bilder hjälper också mig att ta mig igenom vintern. Tack för den fina årsgenomgången, jag blev alldeles tårögd av längtan när jag såg junibilden.

Allt om trädgårds bild på dig var ju kanonbra, vilket leende!

God Jul och ett Gott Nytt År önskar jag dig!

2010-12-19 @ 19:50:00
Postat av: Monika Sörensen

Ett tufft år har snart sin ände, 2011 blir säkert bättre på flera sätt. Dina bilder är så fantastiskt bra och jag tycker din poetiska ådra är riktigt lovande...mer av den och mer leenden! God Jul och Ett Riktigt Gott Nytt År önskar jag dig, alla andra och hela Moder Jord!

2010-12-19 @ 21:59:38
Postat av: Mariana

Du hann med mycket i år och delat med dej massor!

Önskar dej ett riktigt bra nästa år.

Ha de gott

M&B

2010-12-19 @ 23:17:49
Postat av: Janicke

Käre Slottis, vilken fin sammanställning, vilket härligt foto av dig där framför slottet.

Omåttligt stolt är jag över att ha en liten del i ditt år. Blev dock synnerligen överraskad av att det var så nyss vi satt där på konditoriet, trodde det var förra året ... jisses så tiden går. Eller kommer, som jag tycker låter bättre.

Jag önskar dig allt gott inför helgerna och inte minst inför nästa år. Det blir bra, det har du ju bestämt.

2010-12-20 @ 09:13:08
Postat av: Ramona K

A Merry Christmas and a Happy New Year kära Slottis. Tack för alla underbara bilder och tankar under det gångna året.

2010-12-20 @ 09:32:47
Postat av: Rosita

Tack för alla fina bilder och resor vi har fått komma ut på....God Jul!

2010-12-20 @ 15:49:20
Postat av: Eva

Jag vet inte varför men en mening lyste lite extra i textmassan: "Och jag frågade mig om verkligen kärleken övervinner allt"..

Det gör den. Den riktiga kärleken.



Jag önskar dig en underbar jul och ett riktigt bra och kärleksfullt 2011!

Eva

2010-12-20 @ 17:42:12
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Tack för allt det som du så frikostigt delar med dig av. Trädgård, bilder och inte minst musik. God Jul och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig.

2010-12-20 @ 18:10:15
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej!

Vilket år du har haft!!!

Den eken har jag också varit och tittat på en gång för länge sedan. Tror att vi även vad vi skurugata om det nu kan ha hetat så.

Nu tycker jag att det är dags under 2011 att träffas på ett eller annat vis faktiskt.

Kommer att ha en del jobb uppe i STockholm så det är väl bara till att bli färdig att höra av sig.

Mästarfotografen... jag tackar och bockar det är ju inte alltid man känner så precis.

Det var den trevligastse julhälsningen i år.

Ha en God Jul så hoppas jag att vi ses under 2011.

Varma hälsningar

Annika

2010-12-20 @ 20:10:55
URL: http://naturligating.blogspot.com/
Postat av: Maria

Efter vinter kommer vår.....hoppas du förstår hur mycket du betyder för oss som tittar på dina bilder och läser dina texter.

Tack för att du finns och att du delar med dig!

Önskar dig en mysig jul och nyår..o du..2011 blir ett jätttebra år!

Var rädd om dig!

Kram

2010-12-20 @ 23:25:10
Postat av: bettankax

God Jul och Gott 2011!!

2010-12-21 @ 09:37:43
Postat av: Elin

God Jul och Gott Nytt År! Hoppas 2011 blir ett fint år! :)

2010-12-21 @ 15:36:22
Postat av: Leif

Ha en riktigt God Jul och ett varmare nytt år.

2010-12-22 @ 13:16:16
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Mycket bra jobbat Hasse! du är sannerligen energisk!

2010-12-22 @ 22:14:31
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Anita

Din blogg är fantastisk i ord och bild. En av årets höjdpunkter är att läsa din årsresumé där dina inlägg finns samlade. Jag har suttit här i över en halvtimme och kommer att återkomma då och då under helgen. En del av bilderna tar andan ur mig, bl.a. de som inleder april och juni och jag inser hur mycket jag längtar till vår och sommar.



Nu ... mitt i det mörkaste mörkret vänder det och vi kommer att vandra mot ljuset igen. Tack för det här året och jag önskar dig en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt 2011!



/Anita

2010-12-23 @ 07:46:47
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Ruben

En riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År

tillönskas dig!!!

Tack för ett fantastiskt bloggår!!! Otrolia bilder!!!

/Ruben

2010-12-23 @ 16:40:05
URL: http://Http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Trolda

GOD JUL!!! Nu längtar vi till VÅREN!!! =D



Trolda - kramar! =D

2010-12-23 @ 17:43:48
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Pia

Tack för allt intressant och vackert som du delar med dig av. God Jul & Gott Nytt År!

2010-12-23 @ 21:03:36
Postat av: Sophia Callmer

God jul och gott nytt år Hasse!

2010-12-23 @ 22:14:01
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: billan

Tack för ett inspirerande bloggår och en underbar årskavalkad!

Önskar dig en riktigt God Jul!

2010-12-23 @ 23:52:03
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Poppins

En fin sammanställning över ditt 2010!

Önskar dig en god jul och ett gott nytt 2011.

2010-12-24 @ 12:40:22
URL: http://poppinstradgard.blogspot.com
Postat av: Gela

Hej kikar förbi för att önska dig en riktigt God Jul/Gela

2010-12-24 @ 13:47:17
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Tittar in såhär på kvällskvisten och önskar dig en fin fortsättning på julhelgen!

2010-12-24 @ 19:44:18
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Londongirl

Önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år!

TACK för alla sköna bilder och ord här på bloggen det här året!

Nu har det vänt Hasse....nu går vi mot ljusare tider igen. Snart är det dags för vårblommorna! :-)

2010-12-24 @ 20:55:57
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Johanna

God jul och gott nytt år!

2010-12-25 @ 17:36:09
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack alla!

2010-12-26 @ 10:41:39
Postat av: Birgitta Bodin

Vilken fotokavalkad, fantastiska naturbilder jag blev helt lyrisk, skulle bara söka efter om det är en doftschersmin jag har i trädgården, dags att börja intressera mej mer för vad jag faktiskt har där. Men det doftar inte tyvärr så jag vet ännu inte säkert vad det är.

Tack sååå jättemycket för den fina stunden framför datorn.

Trevlig sommar

Birgitta (Gita)

2011-07-03 @ 14:51:22
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Välkommen till bloggen då Birgitta. För en tid sedan såldes det mängder av doftschersminer utan doft. Man bör idag köpa en sort som heter ´´Finn´´. Trevlig sommar till dig också.

2011-07-03 @ 18:34:03
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0