Site Meter

Jakten på Scutellaria


Enköping är inte en speciellt upphetsande stad och en kylig, mulen och liten blåsig onsdag i början av maj...är stan verkligen inte att rekommendera för er som söker efter vackra platser.
Men nu råkar Enköping vara en fantastisk parkstad som jag ofta besöker, men då senare på växtsäsongen. Idag såg Drömparken inte så lockande ut. De stora fälten av kirgislök kommer att blomma om någon vecka och det är väl förfesten här i Drömparken som är som vackrast i juli-augusti.

Borta vid Klosterparken blommade i och för sig magnolior men...nej, några veckor till skulle man ha väntat med besöket.
Den här onsdagsresan handlade inte enbart om att försöka hitta vackra växter att fotografera i Enköping. Mitt andra uppdrag var att jaga vidare efter den perenn som jag blev förälskad i förra året, Scutellaria incana - Grå frossört. Färden gick vidare ut mot landsbygden där den där plantskolan låg...


Drömparken


Månviol - Lunaria rediviva



Vårärt - Lathyrus vernus


Rodgersia



Jag gillade de här broarna som höll kvar fjolårets sommarblommor



I en liten by som vi passerade på väg mot plantskolan hittade jag den här underbara granhäcken. Så här tycker jag att en granhäck ska se ut och alla ni som köpt tomter med gamla granhäckar - glöm inte att beskära den varje år! Jag har sett så många granhäckar som blivit förstörda för all framtid genom att man struntat i att beskära dem. Läs här!


Så äntligen kom vi fram till Tuna trädgård som jag blivit tipsad om. Här säljer man perenner som bl.a. finns i Enköpings parker och här hittar man många ovanliga sorter som inte finns i alla plantskolor.
I min Drömhörna i slottsparken har jag planerat att ha Grå frossört - Scutellaria incana, och nu äntligen fick jag tag i den här vackra perennen.

Personalen på Tuna berättade att den är sjukt svår att föröka. Man delar den inte så lätt och det är inte  heller lätt att få den att gro om man sår den. Man kan ta toppsticklingar av den och föröka den på så sätt. Så nu har jag en utmaning framför mig. Det som nu gäller är alltså att föröka scutellaria! Se bilden nedan! Visst är den vacker?




Kommentarer
Postat av: Laila Karlsson

Den var verkligen vacker, lycka till! Jag är själv Enköpingsbo och njuter av våra parker året om. Jag gillar årstidsväxlingarna och parkerna som byter skepnad kontinuerligt. En favorit är ju självklart Drömparken.

2011-05-04 @ 21:07:24
URL: http://thegardenofsense.blogspot.com/
Postat av: Annika

Ja sådär fin som på bilden skulle jag önskat att det blivit hos mig, men tyvärr gick sniglarna hårt åt frossörten. Köpte in den till jobbet -03 el -04. Jag hade som du blivit väldigt förtjust i den efter att ha sett den på bild, kanske från Drömparken el ngt annat Piet Oudulfskt.Hoppas den trivs bättre hos dig. Jag har desvärre inte brytt mig om att göra ngt nytt försök.

2011-05-04 @ 21:50:22
Postat av: Inger Cesar

Ja, Grå frossört är ju så himla vacker, blev så glad när jag bytte till mej en planta förra året. Kanske ska göra ett försök med sticklingar.

Ovanligt att höstfägringen på bron fått vara kvar, men vackert, säkert extra fint med den förhatliga frosten (så här års) kan jag tänka mej.

Tack för fina bilder.

2011-05-05 @ 00:35:46
URL: http://blomkarringen.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Jag föll direkt för bilden på bron med de torkade grässen. Undrar vad det var för sort. Nästan lika fin i torkat tillstånd som i fullblom. Sådant ger mig ha-begär.

En mycket vacker växt din scutellaria. Hoppas den trivs hos dig.

2011-05-05 @ 07:34:51
Postat av: Anna-Maria

Snygg! Men vad är det som är så bra med den, föll du "bara" för utseendet eller har den andra kvaliteer?

2011-05-05 @ 08:47:35
URL: http://oanat.se/
Postat av: Lars Forslin

Visst finns det kvalitéer i Enköpings parker även nu, ja året runt skulle jag vilja säga, även om jag är dålig på att besöka dem när snön ligger, det har bara hänt en gång.

Drömparken vaknar ju med ett ryck i mitten av april då miljoner vårstjärnor blommar, men de har ju gjort sitt nu. Magnoliorna blommade ju nu, i alla fall de tidiga, och det är inte fel. Du hade även hittat en del andra godbitar. Bronsrodgersian är läcker när den kommer upp tycker jag.

Skönt när våren bromsar upp en aning tycker jag också, så att inte allt bara rusar iväg.

Roligt att du stannade och fotade granhäcken. Jag gillar också när man ger häckarna organisk form på detta sätt. Det påminner om buxbomshäckarna på Wrams Gunnarstorp i Skåne.

2011-05-05 @ 09:25:15
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Rosita

Jaså,är det så den heter,frossört.

Har sett den på bild men inte vetat vad den heter,ljuvligt vacker.

Nog har "vårblomningen" i Enköping sin tjusning,du är bortskämd bara....:)

2011-05-05 @ 09:39:48
Postat av: Anonym

Den var vacker, mycket fin blå färg!

Inge jag lagt märke till förut, ser ut att bli ganska hög!

Mariana

2011-05-05 @ 11:13:37
Postat av: Agneta

Härligt en gråkall tordag! Scuttelaria och Cat Stevens.Jag testar Sibirisk frossört i år och dom små liven växer villigt.

2011-05-05 @ 12:09:54
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Laila Karlsson: Jag förstår att det är fint att följa parkerna under hela året. Själv brukar jag bara hinna med ett eller två besök om året.



Annika: Jobbigt! Hoppas att den funkar här.



Inger Cesar: Ja vi försöker med sticklingar. Hör av dig framöver och berätta hur det går.



Ramona K: Gillade också gräset på bron!



Anna-Maria: Den är riktigt vacker, rätt färg, höjd och blomningstid.



Lars Forslin: Jag hade hellre velat kommit när kirgislöken blommade. Du har helt rätt med att granarna ser ut som Wrams buxbom!



Rosita: Ja jag är en bortskämd man...!



Mariana: Älskar den där blå färgen och den kommer att passa fint i min nya plantering.



Agneta: Aha...Sibirisk...den har jag inte sett. Berätta framöver hur den funkar!

2011-05-05 @ 14:21:36
Postat av: EWELINA JUNGMARKER

gå gärna in och svara på dagens fråga är du gullig xx

2011-05-05 @ 14:30:00
URL: http://hundratjugofyra.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har du haft en bra torsdag hittils?:)



Vill bara tipsa dig om en tävling där du kan vinna en valfri vara från brandsinfashion.com!

du kan välja mellan badmode,väskor,plånböcker,skor,jackor,smycken,klockor och MYCKET MER! av märken som dior,chanel,ed hardy,converse mm.

vill du anmäla dig? klicka då här:

http://lavitadilovisa.blogg.se/2011/may/vinn-valfri-vara.html#comment

2011-05-05 @ 14:44:43
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Sofia

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-05-07 @ 00:21:09
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Kul att du gillar den Sofia. Jag har bestämt hur den ska se ut och så har jag fått hjälp av blogg.se.

2011-05-07 @ 06:21:01
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0