Site Meter

Clematis viticella ´Södertälje´




Södertälje är en clematis som Magnus Johnson hittat i just Södertälje på 1950-talet. Det är en starkväxande clematis som kan bli upp till 4 meter hög och är häridig till zon 5.
Den blommar med stora purpurröda blommor på årsskotten från juli till oktober. Jag har den tillsammans med Climbing Bonica och de trivs mycket bra tillsammans.
Man bör platera den med rothalsen ca 10 cm under markytan och man beskär den sent på hösten.






Beskärning av clematis.

Kommentarer
Postat av: Ronja

Den här har jag hemma hos mig. Jag har min i nordvästläge och den blommar villigt. En riktig sötnos tycker jag!

2009-07-22 @ 20:48:43
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Anette

Hej! Jag har planterat en clematis som ovan vid en rosenspaljé i sydvästläge för ca 5 veckor sedan och den har sett bra ut ända tills nu då den börjar få bruna blad och är hängig. Inget brist på vatten då det regnat en hel del. Jag hade långverkande gödsel"pärlor", planteringsjord och högst upp sand. Hostor planterade runt om. Vad kan jag göra? Vad kan problemet vara?

2011-07-24 @ 12:40:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0