Site Meter

Hundkex och fåfänga



  • Vaknade tidigt den här lediga onsdagen.
  • Frukost på balkongen i solen. Tranebergsbron brusar mer än vanligt. Utflugna studenter skriker från lastbilsflak. Någon skär och slår plåt i lägenheten intill. Saknar tystnad.
  • Jag kan se bort mot Fredhäll igen utan att det mörknar.
  • Det blir nog en bra sommar.
  • Fotbolls-VM börjar på fredag och Iniesta är i sitt livs form...bara den gamla skadan kan stoppa honom från att bli en av de allra bästa i detta VM.
  • Semester om 58 dagar. Jag tror att det blir Skåne, eller Gotland eller Västkusten...eller Värmland? Vet faktiskt inte. GPS-kvinnan får nog bestämma.
  • Halv elva flyr jag oljudet från lägenheten intill där man river en vägg. Jag åker upp till Södermalm.
  • Fikar med en god vän uppe på Fåfängan. Fint möte med hela Stockholm under oss.
  • Vandrar senare runt en mycket vacker ö i Stockholm
  • Funderar över om jag förskönar Stockholm med mina bilder. Att jag bara visar det som är vackert. Så är det också...jag beskär bort det som stör i bilden för att få fram endast det vackra. Tycker inte att jag ljuger. Vyn finns ju där i verkligheten. Det gäller bara att försöka se det man vill se. Överlåter till andra att skildra den helt sanna staden...


Syrenerna blommar ännu på söders höjder men om en vecka har de blommar färdigt för i år.


Hundkex är något mycket vackert tycker jag och här uppe på Åsöberget passar de bra tillsammans med alla syrener. När vi passerade här började en trädgårdsarbetare att slå med trimmer. Jag trodde att han skulle slå en bit från gångarna men när vi återvände några timmar senare var alla dessa hundkex borta. Kvar var stubbat gräs. Ordning och reda. De var i full blom och jag kan inte komma på en anledning till att de skulle mejas ner. Vem har beslutat detta? Förstår inte. Blev så förvirrad att jag glömde ta en ´´efter bild´´.
I vår slottspark finns många stora gräsytor som vi inte klipper förrän till midsommar för att de vilda blommonra ska få pryda parken så länge som möjligt.


naturen är magisk
men utan människor
blir det långsamt
för
ensamt
vi är till för varann
vi är inte till för oss själva

(Ulf Lundell ur En öppen Vinter)



Kommentarer
Postat av: bettankax

Det var ledsamt med hundkexen.

2010-06-09 @ 17:31:44
Postat av: Anonym

Frukost är alltid bra. ;)

2010-06-11 @ 02:00:00
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Inger

Brukar du uppmärksamma "De vilda blommornas dag" och delta i vanding? I år är det den 2o/6

2010-06-13 @ 01:06:14
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

bettankax: Mycket!



Anonym: Jo



Inger: Nä...jag vandrar ensam eller med någon god vän.

2010-06-13 @ 07:58:08
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0