Site Meter

Långvandring på långfredagen


Blå porten.

 
 
2 april 2010
 
 
 
Långfredagen bjöd på skönt vårväder ute på Djurgården. Jag startade min vandring runt hela Djurgården vid Biskopsudden och gick medsols mot Grönan. Förra året inföll långfredagen en vecka senare och då var det lika fint väder, men då blommade scilla och vårlök här på Djurgården.
Idag sken i varje fall solen, bofinken kvittrade i backarna och gässen tutade överallt. Eftersom jag vandrade mitt på dagen så var det mycket folk på gångvägarna runt ön.

Sträckan runt Djurgården är 9,5 km (vilket egentligen är för långt för mina dåliga knän) och jag avverkade sträckan på fina 3 timmar...!
Jag hade min vanliga vandringslunk, för att inte missa något och det blev också många foto-stopp - väldigt många.  Jag höll mig efter stränderna idag och provade några bänkar och bryggor efter vägen. Uppe på Rosendal var det nog alldeles för mycket folk för mig en helgdag som den här, jag är yr ändå och skulle jag blanda mig med helg-Rosendalsfolken skulle jag nog behövt stavar för att inte rasa ihop.

Jag satt länge mittemot sjöhistoriska museet och där jag kände den svaga lukten av jord. Där funderade jag också på mitt beslut att inte resa ner till Österlen i år utan jag kommer att besöka Öland i fyra dagar i stället, i slutet av maj.


Den gamla eken vid Biskopsudden kämpar vidare.


Waldemarsudde.


August Rodins Tänkaren funderar vidare...



Paret av Liss Eriksson.


Vid Lilla Parkcaféet satt folk på uteserveringen.


Här efter väggarna i Djurgårdsstaden blommar mängder av stockrosor på sommaren.



I det här huset håller Djurgårdens hembygdsförening till.


Allmänna gränd och Gröna Lund som öppnar den 24 april.


Strandvägen med skutorna.



Djurgårdsbron.


När inte de vitkindade gässen tutade, så åt de gräs.


Kaknästornet och Sjöhistoriska museet där delar av morfats skuta Hoppet finns som permanent utställning.


En bänktyp som jag inte sett på Djurgården tidigare.


Det här trädets tillväxthormoner har tydligen spårat ur fullständigt.


Stockholms roddförenings café vid Djurgårdsbrunnskanalen var populärt idag.


Djurgårdsbrunnskanalens mjuka väg ut mot skärgården.


En av Isbladskärrets många hägrar som nu häckar.


Längst ute vid Blockhusudden märker man inte mycket av storstadens puls. Vilken storstad i världen kan bjuda på det här lugnet?



Blockhusuddens café öppnar inte ännu på ett tag.






Vandringen slutade här vid café Ekorren där jag tänkte fika...men det funkade inte den här gången.


Kommentarer
Postat av: Åsa!

Vackert, mycket vackert.

2010-04-02 @ 19:16:52
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Monika Sörensen

Så vackra utflykter vi får vara med om...här pulsar man i snön fortfarande och då särskilt den som rasat av taket, det blir hacka och spade för att få upp garagedörrarna...fortsatt trevlig helg!

2010-04-02 @ 19:27:05
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Mariana

Det var en rejäl promenad med mycket fint att se på.

Vi var i närheten av din arbetsplats på Mörkö i dag och hälsade på vänner.

En hel del gäss på åkrarna där och snön har smält fortare där än hos oss.

Ha en fortsatt trevlig helg.

Mariana

2010-04-02 @ 20:00:48
Postat av: Monica

Åh så mycket vackert du fotar och visar. Då vet jag hur det ser ut idag:-) och tar en promenad längre fram i vårblomningen och ser vad som hänt då. Det är jättevackert den promenadvägen runt alla årstider, i somras var det en otrolig blomsterprakt. Fortsatt trevlig helg!

2010-04-02 @ 21:50:13
Postat av: Ramona K

Vilka fina bilder! Ja, ni som har sådana promenadstråk på tröskeln är verkligen lyckligt lottade. Vad jag saknar vattnet. Här märks den smältande snön och vårens anskomst på olika sätt. Minst angenämn är när de stolta huskatterna kånkar hem sina fynd - en jättestor råtta och en stackars liten näbbmus innom loppet av en timme.

2010-04-02 @ 22:17:55
Postat av: Anita K.

Igjen noen aldeles herlige bilder! Det går mot vår hos dere lenge før oss herover. :)

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Djurgården är Stockholms pärla.



Monika Sörensen: I Stockholm börjar snart snön bli svår att hitta.



Mariana: Trevligt...ja gässen betar ivrigt så fort snön går bort nu. Ha det gott.



Ramona K: Det alltid fint att gå utmed vatten. Svårt att berömma katten då kan jag tänka.



Anita K: Den som väntar på något gott...

2010-04-03 @ 08:32:44
Postat av: Anita

Vilken underbar påskvandring och vilken härlig bildkavalkad. Tack för den. Det kändes som jag gick där själv.



Ha en härlig fortsättning på påsken!

2010-04-03 @ 08:59:45
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Marie-Louise Hallgren/ Lidköping

Underbart att se alla de kända ställena i sin vårprydno. Skall besöka en del när jag kommer upp till Stockholm i slutet av April. Fin vårvandring!!!!!

2010-04-03 @ 17:27:21
URL: http://donjuancosifan.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Vilken härlig promenad. Känner nån slags hemlängtan. Faktiskt! Kanske beror det på snöfriheten hos dig.

2010-04-05 @ 09:11:50
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Ha en fin fortsättning på påsken du också.



Marie-Louise Hallgren/ Lidköping: Djurgården i slutet av april är vackert, så gör du en vandring där.



Lillebeth: Mm men just nu är det helt vitt ute. Det snöar och det är nollgradigt. Aprilväder!

2010-04-05 @ 09:14:55
Postat av: Janicke

Åh tack! Nu fick jag en fin Djurgårdspromenad trots att jag var bortrest i helgen. Kom hem i dag måndag till vinter igen ...

2010-04-05 @ 14:42:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0