Site Meter

Tagetes eller inte tagetes?




Tagetes har alltid varit något av en hatblomma för mig men det är inte den här stackars blommans fel utan hur vi har använt den genom åren. För mig har tagetes varit en växt som planterats i fula betongurnor vid bensinmackar eller i eternitbalkonglådor där blommorna blandats med alla möjliga andra färgglada kompisar. Man bör vara försiktig med vilka färger som ska vara grannar till orange...tycker jag. Bäst blir det om man blandar olika sorter av tagetes, olika stora blommor och olika färgnyanser, som på bilden från Bergianska högst upp. I somras har även jag upptäckt att om man använder tagetes på rätt sätt så kan man skapa riktigt effektfulla planteringar och det gäller att massplantera för att de ska komma till sin rätt. Orange är en färg som passar bäst på sensommaren och på hösten tycker jag.

Den över bilden är alltså från Bergianska trädgården här i Stockholm och den undre från Trädgårdsföreningen i Göteborg. Det känns som om tagetesen har fått en ny chans att visa vad den kan. Det gäller att våga och jag tror att man kan tycka om de flesta växter bara de får vara i en miljö där de passar.
Än så länge har vi endast haft den småblommiga kryddtagetesen i vår slottspark, och då planterad i köksträdgårdslandet. Den används som krydda i mat och i desserter och smaken går mot citrus. Man kan använda både blad, stjälkar och blommor. Men ett år hade sådde jag även den gräddvita sorten ´Vanilla F1´ också och den var ok.

Men vem vet...snart kanske vi vågar att göra något mer av den här sydamerikanska kämpen i parken. Men det gäller att hålla sig borta från de allra fulaste sorterna...som t.ex. ´Jolly Jester´

Det är kanske en liten bit kvar ännu tills det dyker upp tagetes i slottsparken...men vi har börjat diskutera det...chefen och jag! Och tittar man på Bergianskas häftiga planteringar eller Trädgårdsföreningens lite lugnare val, så blir man ju lite sugen på att vräka på med dem någonstans.
Eller blir det kanske för mycket orange? Ledsnar man på allt orange efter ett tag? Det kanske bara är kul en stund? Jag vet inte!

Tagetes kommer från Sydamerika och det finns väl inte någon mer lättodlad annuell. Den finns i många olika färgnyanser och höjder -  från 15-75 cm. Tagetes är ju också bra att plantera där rosor fått sin jord angripen av rundmaskar (nematoder) då den utsöndrar ett ämne som rundmasken inte tål.

Läs här när Lena Israelsson berättar om Tagetes ´Linné´.

Man kan tydligen framställa eterisk olja från tagetes.

Mandelmannen har befriat tagetesen säger han. Se här.

Hittade en sida på Allt om Trädgårds forum där man diskuterar vilka blommor som är fula. Se här.

Så nu är jag nyfiken att höra. Vad tycker ni om tagetes? Ärligt!


Kryddtagetes i köksträdgårdslandet

Kommentarer
Postat av: LillaB

Jag gillar tagetes.Ja, jag är en sån. Odlar dem varje år. Vid flera tillfällen har de fått vara avskiljare i köksträdgården - varje odlingskvarter inramades av en låg tageteshäck. Och oj vad de är fina bland grönkål och annat.Tycker tagetes är en rent underskattad blomma. Man behöver ju vräka på med de mest monstruösa varianterna utan välja sådana som passar väl in bland de andra. Och för oss som bara är glada amatörer är det tacknämligt med lättodlat!

2010-10-31 @ 09:39:22
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Asta

Jag hade Linnétagetes i rabatten i somras och de blev stora, buskiga och blommade precis hela sommaren. Väldigt fina. Jag har inte så mycket fördomar mot blomsorter som många verkar ha så tagetes fungar för mig.

2010-10-31 @ 09:45:32
URL: http://astanet.se
Postat av: Carina

Tagetes såhär, i de här planteringarna på bilderna,

går ju inte att ogilla på nåt vis,de har en härligt intensiv färg som lyser upp och är så välkomna i rabatterna,de är väldigt lättodlade märkte jag för några år sedan då jag frösådde en mängd fröer,tagetes kom upp,växte och verkade trivas medans många andra sorter inte kom alls.

2010-10-31 @ 09:55:39
URL: http://hosttradgarden.blogspot.com
Postat av: Lena

Jag skrev till dig förut om att vi alla påverkas av trender, och det här är ett typexempel. Efter en lång tid av pasteller och vitt är det nu dags för det gulas återtåg. För att stanna några år och sedan blir det ute igen. jag har haft tagetes i år och de har varit en riktig höst-tröst. Men som sagt - inte blanda hej vilt med andra färger.

2010-10-31 @ 11:52:15
Postat av: Boije

På de där bilderna ser det ju riktigt fint ut!

Men knallgula tagetes och blå lobelia tillsammans i nån urna.. nej nej. Men många verkar gilla just den kombinationen verkar det som eftersom den dyker upp så ofta.

2010-10-31 @ 12:19:14
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: billan

Här är allt som blommar tacksamt och länge på hösten hjärtligt välkommen. Gillar inte när dom står planterade på rad en och en med någon dm mellanrum som man kan se både här och där. Men planterade tätt och i "flock" är dom underbara. För mig har dom en given plats i min lilla köksträdgård. Jag är nog mest förtjust i enkla varianter. Min perenna ruccola med sina små gula blommor tillsammans med kryddtagetesen har lyst upp min höst tills för någon vecka sedan. Riktiga glädjespridare......

2010-10-31 @ 12:19:57
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Mariana

Gillar kryddtagetes och brukar ha det i trädgårdslandet.

Den där översta bilden från Bergianska var en riktikt snygg plantering.

Mariana

2010-10-31 @ 18:52:19
Postat av: Rosita

Jag sår alltid både låg och hög tagetes,säkrare kort finns inte,tål vilket väder som helst,

jättebra bland grönsakerna,skrämmer bort ohyra.

Mina höga tagetes växer sig monsterstora i lagrad fårgödsel och ger glädje på hösten då sommarblommorna är slut,sen får det lov att vara hur otrendigt som helst,vad synd det är om människor som gör som andra säger och inte vågar leva sitt eget liv,särskilt när det gäller trädgård.

2010-10-31 @ 19:22:44
Postat av: Ramona K

Jag gillar att plantera både tagetes och ringblommor i kökslandet. Vill inte se de i rader men stora hav som i dina bilder gör mig gladn

Nu är jag något förvirrad för jag hade inte fattat att dessa två är släkt med varandra vilket de verkar vara. Få dyka djupare i ämnet när jag har mer tid eller så får jag bilden klarare för mig via din blogg om jag har tur.

2010-11-01 @ 10:38:03
Postat av: Sophia Callmer

har haft många olika sorter genom åren och de går absolut att jobba med men det är väl bara att den blivit missbrukad som du skriver. Är man fri från vad man sett innan av tagetes går det väl absolut att använda den. Fast jag har en förkärlek för de små ätliga sorterna, de blir ju som kuddar av blommor och är rasande fin att dekorera med. Också förstås Linnetagetesen, den är fin länge och vacker från knopp till vissen.

2010-11-04 @ 14:46:58
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Monika

Allt som vi inte gillar i trädgården är väl nästan sånt vi har fått en överdos av? Jag som är uppvuxen under 70-80-talet, har svårt för forsythia, förvuxna tujor och sockertoppsgranar. Blä för taggig berveris. Gillade länge inte rhododendron och tagetes - fula och luktar äckligt!

Men nu har jag upptäckt att allt är vackert i rätt sällskap! Tagetesen, jag älskar det färgsprakande, och formen - fluffiga kuddar som vävs in och lyser bland mörkbladiga växter. Och de vaniljfärgade pom-pom bollarna.. läckra små bakelser som utropstecken i rabatten.

2010-11-15 @ 10:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0