Site Meter

Brudar, syrener och nävor



Tillbaka igen i slottsparken och jag byter alvar och strandängar mot lummig sörmlandspark.
Parken var extra vacker idag. Syrenerna framme vid slottet blommar som aldrig förr och pärlbuskarna Exochorda ´The Bride´ blommar så hysteriskt vackert i slänten vid hotellet.

Jag har sagt det förr och säger det igen...jag har aldrig sett en vackrare buske! Syrener och schersminer sitter nog starkare fast i våra trädgårdshjärtan men pärlbuskens kritvita blommor är galet vackra och just sorten ´The Bride´ har ett fantastiskt växtsätt då den liksom rinner ner för sluttningen och ser faktiskt ibland ut som en brudklänning.







Nu börjar nävorna blomma också och överst är det kashmirnäva och under vårnäva.


Den här syrenhäcken har jag skrivit mycket om och den delen som är längst bort i bild sågade jag ner helt och hållet (10-15 cm från marken) år 2005 och den delen närmast i bild 2007.
Den sista delen tog jag ner förra sommaren och den växer också fint nu. Vet att många undrade varför jag var så våldsam i min beskärning...nu ser ni resultatet.


I köket jobbar kockarna på och här ska gästerna få äta ... får i kål...tror jag att det är. Eller något annat...jag minns inte!

Mitt kvällsjobb var något helt annat...



Kommentarer
Postat av: Leif

Det är en läcker miljö som du jobbar i.

2010-06-07 @ 21:45:30
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: •lotta på solrum trädgård•

vad avundsjuk jag är på ditt jobb! själv sitter man bakom ett skrivbord och längtar ut en stor del av tiden!

2010-06-07 @ 22:31:22
URL: http://solrum2.blogspot.com
Postat av: Mariana

Vilken blommning!

2010-06-07 @ 22:35:15
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Anita K.

Sukk! Hvilke frodige busker. Og lurt at du beskjærer dem ned. Vi hadde en real beskjæring på en gammel syrin der vi bodde før. Snekkere som virkelig moste den ned. Den kom seg etter tre år. Nå tror jeg noen har hogd den ned. Men om stubben står, er det håp! :)

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Leif: Jovars!



•lotta på solrum trädgård•: Jag kan också vara avundsjuk ibland.



Mariana: Mm antar att det blommar bra hos er också nu.



Anita K: Mm syrener tål hård beskärning.

2010-06-07 @ 22:57:24
Postat av: Håkan Gidestrand

Fin miljö å vistas i :)

Ha en bra dag

Håkan

Postat av: Anna

Tack för de underbara bilderna på pärlbusken! Den är en stor favorit hos mig med.

2010-06-08 @ 12:34:05
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Ann & Kassia

Vilken underbar miljö du har att jobba i ..nu i fägringens månad!Härliga bilder!

2010-06-08 @ 15:59:04
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Håkan: Jo det är en ok arbetsplats!



Anna: Bra..då är vi två!



Ann&Kassia: Det är en lyx att jobba på en sådan vacker plats...och jag tänker på det varje dag.

2010-06-08 @ 17:28:34
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0