Site Meter

Tyst trädgård


Min nya Echinacea ´Tomato Soup´ passade fint ihop med randgräset tycker jag.

Morgonen började med köer på 4:an och omdirigering till gamla riksettan eftersom två lastbilar krockat i Södertälje. Kaos i trafiken hela morgonen sen. Mycket tragiskt då en av förarna avled. På väg hem på eftermiddagen var det stillastående köer på Essingeleden...och jag tänkte på det där huset långt inne i skogen igen...det som gubben bodde i. Gubben i stugan.

Slottsparken är helt tyst nu. Inga fåglar hörs åt något håll. Bara vindens sus i träden och konferensgästers röster någon gång.
Jag planterade ulleterneller i stora slänten och fortsätter att rensa och snygga till alla planteringar. Delar och flyttar om lite nävor. Funderar lite hur det skulle se ut i den stora slänten om nävorna drabbades av de stekelangrepp som Göteborgsnävorna råkat ut för. Nävorna spelar ju huvudrollen i slänten här.

Nu är det bara några dagar kvar på vår sista sommarmånad. På onsdag börjar hösten. I varje fall förhösten. Dags att börja planera lökplantering.




Kranssalvia, lavendel och ulleternell tillsammans med nedklippta nävor som har börjat grönska och blomma något igen.


Vitlysing Lysimachia clethroides är ny i parken.


En av mina favoriter Stenkyndeln är nästan omöjlig att fotografera...men jag gjorde det ändå. Calamintha nepeta som numera ska heta Clinopodium nep


Havtornen har börjat mogna och på måndag skördar jag.

Dagens planering - Svampsafari...



Kommentarer
Postat av: The Intercontinental Gardener

Tyst må det vara, men de första färgerna skriker högt... Annars, väldigt vackert och rofylld. Jag älskar att se nedklippta växter att få sitt andra säsong till sensommaren.

Postat av: Mariana

Min Stenkyndel jag fick av dej är jätte fin passar alldeles utmärkt i rabatten.

Lökarna är beställda så det är bara å vänta på paketet.

Ha en bra helg.

Mariana

2010-08-27 @ 21:09:07
Postat av: Katarina

Bilden på stenkyndeln blev jättebra! Som en glittrande kaskad.

2010-08-27 @ 22:32:47
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener: Vi får se hur mycket de nedklippta orkar blomma om i år.



Mariana: Vad bra att de passade.



Katarina: Nja...men fint att du gillade.

2010-08-27 @ 23:45:52
Postat av: Ramona K

Vilken lyx - havtornsbär att skörda på tomten! Uppsala hade sin första bondensmarknad igår och då passade jag på att köpa havtornssaft och sylt.Finns det något godare? Det är som att äta/dryck solsken tycker jag.

Ska du på svampsafari? Här har jag hittat bara ett fåtal Karljohan och ännu färre kantarell men jag ger mig inte. Idag eller imorgon återuptar jag jakten.

Trevlig helg!

2010-08-28 @ 08:18:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0