Stockholms broar
På Vädersolstavlan från 1535 som finns i Storkyrkan ser man en bro (Norrbro) mellan Gamla Stan, Helgeandsholmen och Norrmalm, en bro från Gamla Stan till Södermalm samt en bro mellan Gamla Stan och Riddarholmen. På 1500-talet fanns enligt en samtida karta broar till Kungsholmen, Skeppsholmen och Djurgården.
Även färjor och roddbåtar har använts som transportmedel över Stockholms vatten.
Roddarmadamer som drev ´´sjötaxi´´ har funnits i Stockholm sedan medeltiden och fram till mitten av 1800-talet utgjorde de en yrkesgrupp i staden.
Djurgårdsbron byggdes 1896 av Bergsunds mekaniska verkstad på Södermalm. Konstruktörer var B Stafsing, C. Franell och arkitekt Erik Josephson. Gjutjärnsräcket kommer från Brevens bruk i Närke. Nordiska museet i bakgrunden.
Djurgårdsbrunnsbron uppfördes 1884 i samband med att kanalen breddades. Bron är endast 20 meter lång.
Skeppsholmsbron byggdes av Motala vekstad 1859-60 och konstruktörer var G de Geer och O E Carlslund. Bron är 165 meter lång. Stockholms slott i bakgrunden.
Den nuvarande Kastellholmsbron byggdes 1880 men det nuvarande utseendet fick den 1961.
Tegelpaviljongen byggdes 1882 för den kungliga skridskobanan som låg nedanför Kastellholmen. Snyggt omklädningsrum!
Riksbron mellan Helgeandsholmen och Norrmalm byggdes 1931 och arkitekt var Ragnar Östberg som också var arkitekt till stadshuset. Konstruktör var K A Wickert. Bron är 44 meter lång och graniten kommer från Vätö i Roslagen.
Norrbro går mellan Helgeandsholmen och Norrnalm. Här har det funnits en bro sedan 1200-talet och är Stockholms äldsta broplats. Nuvarande Norrbro är även det äldsta brobygget i Stockholm då den här bron byggdes 1787-1807. Arkitekter var C.F Adelcrantz och Erik Palmstedet. Bron är 190 meter lång från Gustav Adolfs torg till Slottskajen. Norrbro renoverades mellan 2007-2010 och återinvigdes den 23 januari 2010. Grand hotell i bakgrunden.
Centralbrons södra brodelen är 189 meter lång öppnades 1959. Den norra delen vars längd är 246 meter öppnade 1967.
Vasabron mellan Gamla Stan och Norrmalm byggdes 1875-1878. Bron som är 200 meter lång utfördes av Atlas mekaniska verkstad.
Strömbron mellan Gamla Stan och Norrmalm invigdes 1946 och är 140 meter lång.
Tranebergsbron mellan Bromma och Kungsholmen invigdes 1934 och är 450 meter lång och var på sin tid världens längst bågbro i betong. Arkiteketer var Paul Hedqvist och David Dahl.
Se mitt inlägg om min bro.
Från ett vykort
Västerbron som går mellan Kungsholmen och Södermalm invigdes 1935. Arkiteketer var Paul Hedqvist och David Dahl. Bron är 600 meter lång. Landskapsgränsen mellan Södermanland och Uppland korsar bron cirka 140 meter norr om Långholmens strand, eller 12 lyktstolpar räknat från trappan till Långholmsparken när man går på den östra sidan. (Wikipedia)
Långholmsbron över Pålsundet kallades suckarnas bro då fängelset låg på Långholmen. Troligen fanns en bro här redan på 1600-talet men den här bron uppfördes 1931 och är 56 meter lång.
Vackra Årstabron byggdes 1924 och arkitekt var Cyrillus Johansson. Konstruktör Ernst Nilsson. Den är byggd som en klassisk akvedukt där järnvägen går.
Vädersolstavlan från 1535. (Klickbild)
Källa:
Wikipedia och bilderna har jag tagit själv.
Dagens låt
Tack för det fina och intressanta broreportaget. Strömbron uppfördes väl som ett provisorium? Det provisoriet verkar vara väldigt beständigt i så fall!
Vilket underbart inlägg. Så vackra bilder på mycket sköna byggnadsverk. Är mycket glad i broar. TAck!
Intressant läsning om alla dessa broar. Några gånger har jag promrnerat över Tranebergsbron då jag tagit apostlahästarna till flygplatsen. Trots jag har svindel och broskräck så är det bra övning.
Dina underbara Stockholmsreportage blir man bara så glad av. Stockholm har 52 broar och du har lyckats få med ganska många
Takk for et nytt innsiktsfullt gjensyn med staden mellan broarna! :)
Många vackra broar. En stad i och vid vatten har många förutsättningar för "vykortsbilder".
Men ... jag säger bara Paris broar.. de slår alla andra.
Hälsn. Eivor
Ännu ett lärorikt inslag för mig, som inte alls känner det som faktiskt är min huvudstad. Att det är vackert visste jag förstås men nu ska jag leta fram en gammal karta och se hur vatten, öar och broar hänger ihop.
Eva
Ja det sägs att jag tar vykortsbilder ibland och det blir kanske så. Inte så spännande men jag får med det som är tänkt. Är inte så mycket för att ta närbilder på någon bult i en broskarv eller på något annat konstnärligt sätt.
Det var inte något negativt. Jag tycker det är vackra bilder.
Språkmissförstånd mellan västkust och ostkust antar jag.
Eivor
Aha..förstår. Vykortsbild klingar illa i mina öron bara...
Inte hade jag en aning om att Stockholm hade så många broar! Man lär sig mycket genom att läsa bloggar.
Jag skulle gärna vilja lägga till din blogg till min länklista om du inte har något emot det.
Musikanta: Det går bra, bara kul.
Underbart! Du fångar precis det som får igång mina känslor för (min egen) huvudstad. Får ett sug efter en Stockholmstripp för att ladda batterierna med broar, åka medvetet fel med tunnelbanan och känna eftermiddagsvärmen från gyllenröda husfasader.
Agneta Jonsson: Att åka fel med både tunnelbana och bil kan göra att man hittar platser man aldrig annars skulle besökt.
Det här tyckte jag verkligen var riktigt bra med broarna som jag åkt över så många gånger. Tack för all info.