Site Meter

Jag vill också ha en vinterträdgård...


Två jakthundar, mor och dotter bodde också här och det var de mest trivsamma och lugna hundar jag mött.


Pelargonen är Toscana Hero.

Vi träffades på trädgårdsresan till Italien 2007 och idag besökte jag Börje och Mariana i Haninge. Sedan ett år tillbaka bloggar Mariana om trädgården i bloggen M/S DESIGN Trädgård och Keramik och det var kul att se trädgården i verkligheten. Mariana har även startat ett företag som trädgårdsdesigner och jag vet att hon är duktig efter att ha sett hennes och Börjes trädgårdsanläggning, val av växter och känsla att skapa trivsamma platser i trädgården. Hela den här trädgården känns just trivsam. Man känner sig välkommen både av B och M men även av trädgården. Här finns massor av magnolior, buxbom, julrosor och andra spännande och passande växter.

Något som jag föll för var häckarna av avenbok som planterats i mjuka svängar och som skapar rumskänsla.
Man trivs i den här trädgården. Det är få gräsmattor och mycket planteringar och även ett fint trädgårdsland. Trots att det ännu inte börjat grönska ännu kan jag tänka mig hur trädgården ser ut om en månad. Vi bestämde att jag återkommer senare...
Runt om i trädgården finns Marianas keramik. Jag är inte direkt förtjust i konst i trädgårdar men här kändes det helt naturligt. Den här keramikkonsten är inte något som dominerar utan smälter fint in bland trädgårdsväxterna, aldirg några stora verk. Jag tyckte om ovanligt mycket av de här keramikarbetetena och den mossiga kvinnan med skogen i bakgrunden blev min klara favorit.

Här finns även en liten sjö...en konstgjord sådan som innehåller kräftor och ett gäng karpar. Sjön går också utmärkt att bada i. Invid den lilla sjön har Börje byggt ett bi-hus och där bina var aktiva idag då temperaturen var runt 12 grader.

Här kan man känna lite av Uffes text  ´´Jag trivs bäst när dagen bräcker, där fälten fylls av ljus, när tuppar gal på avstånd (här gal dock tuppen just intill)  när det är långt till närmsta hus, men ändå så pass nära, att en tyst och stilla natt, när man sitter under stjärnorna, kan höra festens skratt´´.

När jag då kom in i huset (som Mariana ritat...jo, hon ritar både hus och trädgårdar och skapar vackra keramiksaker) fortsatte den trivsamma känslan och när jag såg vinterträdgården var jag såld.
Detta var ju så oerhört bra! Bodde jag här skulle jag nog vistas där hela tiden. Där blommade pelargoner och citronerna började mogna och trots mitt dåliga luktsinne kändes härliga dofter och jag kan tänka mig att sitta/ligga i den soffan med bok och vin...och se allt det här vackra omkring sig. Bra jobbat kompisar!
Hur många gånger har jag förresten använt ordet trivsamt i det här inlägget?
Tack för besöket ni genomtrevliga kamrater, vi ses snart igen!







Trädgården är ganska nyanlagd och kommer att växa till sig och bli riktigt bra tror jag.











Kommentarer
Postat av: HelenJ

Jättefint!

Och det där med vinterträdgården - det står absolut högst på min önskelista. Långt över växthus och nytt badrum (men jag tror ändå jag måste prioritera badrummet, av en massa orsaker...). När jag väl har en vinterträdgård kan jag nog bomma igen resten av huset, för då lär jag tillbringa all vaken (och en del sovande) tid där - året runt!

2010-05-13 @ 19:46:07
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Skaffaren

En källa till inspiration. Vinterträdgården smälte

bra in i huset, något som inte är så lätt.

2010-05-13 @ 20:52:11
URL: http://skaffaren.blogspot.com/
Postat av: Londongirl

Oj oj oj så fint och jag håller med dig...trivsamt! :-)



Hoppas du tar dig dit igen sen när det är mer grönska, ser gärna fler bilder därifrån.

2010-05-13 @ 21:20:40
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Anita K.

Det var et virkelig inspirerende sted. Likte alle detaljene og de små statuene som ikke var verken kitchy eller "feil". Både tøft og feminint! :)

Postat av: Håkan Gidestrand

hihi,,,,,,,tycker om den lilla lerfiguren som sitter på soffan,,,,,,kul

Annars slås jag av hur stor skillnad det är i vårt avlånga land..........här e ju grönt nu

Håkan

Postat av: Elin

Åh vad mysigt och trevligt det lät!

Jag vill också ha en vinterträdgård, en stor mysig trädgård och en sjö!

2010-05-14 @ 12:13:00
Postat av: Lars Forslin

Begåvat! Man blir imponerad av vissa människors dådkraft. Smart att få innergården mellan vinkelbyggnaderna.

2010-05-14 @ 13:08:33
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0