Site Meter

Manchuriska nötter och pionvallmo





Sista veckan innan semestern. När verksamheten här drar igång på allvar på måndag...då sitter jag i bilen på väg ner mot Österlen.
Det är sjukt mycket att göra den här veckan. Efter den långa torrperioden har allt växande fullständigt exploderat efter allt regnande. Gräset växer hysteriskt, ogräset på gångarna likaså och listan är fortfarande lång på allt som sak piffas innan jag lämnar slottsparken.

För första gången ser det ut att bli nötter på det manchuriska valnötsträdet som jag planterade 2001 och surkörsbärsträdet Fanal dignar av bär som jag ska skörda på torsdag.
Den rufsiga pionvallmon sådde jag i planteringen inne i trädgårdslandet i maj och idag började den blomma. Den heter Papaver somniferum och kanske kan användas mot min urusla nattsömn?
I morgon pausar jag från parken och kommer att besöka en vacker trädgård...långt hemifrån!


I feel alright
jag har lämnat en hel del bakom mig
det här är nytt.
det nya kommer inte när man räknat
ut att det ska komma
det bara är där en dag, man har styrt
sig dit men man har inte märkt det
eller så har det tagit så lång tid att
man glömt bort när man
började med det.

(Ulf Lundell från ´´En öppen vinter´´)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Läste idag att LeMarc ställer in sin höstturné. Sorgligt med tanke på texten.

Kerstin

2010-08-03 @ 18:57:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jo jag hörde det, men han har faktiskt kommit ur sjukdomen efter vad jag hörde. Han hämtar sig nog mentalt framöver...hoppas jag.

2010-08-03 @ 18:59:38
Postat av: Anonym

Ja han behöver kanske ytterligare lite tid att samla kraft.

Kerstin

2010-08-03 @ 19:07:31
Postat av: Mariana

Den där vallmon var otroligt söt.

Det är lätt att somna till en ljudbok om den inte är alltför spännande förstås.

Mariana

2010-08-03 @ 20:43:23
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ja jag får nog skaffa en ljudbok...en deckare då. Brukar somna till deckare. Tack för tipset Mariana!

2010-08-03 @ 21:22:36
Postat av: Monica

Wow, den där pionvallmon var härlig! Vill ha...

2010-08-03 @ 22:09:03
URL: http://www.tagganer.blogspot.com
Postat av: billan

Inte bra att ha så mycket att göra innan semestern, och du som har så kort ledighet! Hörde just på radion igår en stressforskare som pratade om det där med nedvarvning och vikten av att börja lugnt efter en semester.....inte direkt nya rön, men tänkvärt!

Ha en skön pausdag imorgon, undrar vart??!!

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monica: Prova nästa år. Weibulls frö.



billan: Mm...någon nedvarvning är det inte direkt nu. Men jag tror att det blir bra trots allt.

Startar snart resan till den där trädgården.

2010-08-04 @ 05:10:51
Postat av: Madde

Åh, den vallmon var riktigt läcker. Hoppas du mår fint. Här sovs det hala halva dagarna, finns ingen rutin ingen ork och inget pli. Skyller på att det är energibrist efter att jag varit sjuk. Haha! Men ärligt så beror det nog på total dygnsförvridning. Är nog bra för mig att skolan snart börjar igen. Det blir en tuff termin. Jag har 3 veckors praktik jag inte hittat plats för. Snyft! Svårt att veta vad man vill... min dröm är ju att arbeta med friskvård i trädgård, men - det är så svårt att få in en fot. Önska mig lycka till. <3 Kram.

2010-08-05 @ 11:14:04
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Madde: Jag önskar dig lycka till Madde!

2010-08-07 @ 10:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0