Site Meter

Den tysta staden


Skånegården på Skansen
 
19 maj 2010
 



I Skansens rosengård finns nu detta hav av tulpaner och det är så fint komponerat. Vitt-lila i början av trädgården och starkare färger i rött och gult längre bort där Linnés staty finns.



Vid Café Petissan hade jag planerat att sitta en timma och njuta av den här miljön, men de hade inte vett att hålla öppet för en tidigt vandrande slottsträdgårdsmästare. Senast jag var här var i början av januari då det var isande kallt ute och vi värmde oss inne i det trånga caféet.



Vägen ut mot Waldemarsudde var försommargrön.


...och tänkaren sitter där som vanligt och funderar...



Här på Waldemarsudde finns både harmoniska färgkombinationer av tulpanerna men även mer spännande blandningar. Gillade verkligen den röd/polkagris/vit/svarta planteringen.


Vissa skulpturer är ganska vågade. Vad säger en sann feminist om den här? Menade bara om det här skulle vara ett fotografi skulle det inte vara ok att visa offentligt. Om nu inte bilden var tagen av någon berömd fotograf vill säga.


Det är Padus tid nu. Häggens tid. Prunus padus. T.o.m. med jag känner en svag doft och går jag tätt intill så känner jag den starka doften.

Dagens låt

Kommentarer
Postat av: Marie Lithén

Åh vilka härliga bilder, minnena bara forsar över mig, för länge sedan bodde jag på Kungsholmen och cyklade till jobbet på Biskopsudden en helt makalös tur morgon som kväll

2010-05-19 @ 16:22:51
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Gela

Visst har vi det härligt i stan nu. Ha det fin fint/Gela

2010-05-19 @ 16:52:41
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Inger

Så underbar världen kan vara.........

2010-05-19 @ 17:38:24
Postat av: randiga tråden

Jag bara njuter när jag ser dina fina bilder.

2010-05-19 @ 17:49:09
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Eivor

Väldigt vackra bilder.

Gullviveängen blommar otroligt och den lilla gränden med kärran var fin.

Den liggande kvinnan är en släkting till Helena Bergström som stått modell till. Men släkten sade att det varen en annan för denna var för vågad.

Konstnären var förälskad i denna modell som bara var 16 år och de fick ett barn. Såg det på TV i ett söka släktenprogram.

Fantastiska tulpaner också.

Hälsn. Eivor

2010-05-19 @ 18:59:10
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Marie Lithén: Där brukar jag också cykla och det är en vacker väg.



Gela: Visst har vi...



Inger: Faktiskt!



randiga tråden: Va bra!



Eivor: Det var intressant info...har ofta undrat över den här statyn. Tack så mycket!

2010-05-19 @ 19:15:57
Postat av: Marina Rydberg

Ännu kan man se Per Hasselbergutställningen i Galleriet; där ligger o sitter de nakna kvinnorna på rad. Ja vad säger en sann feminist?: att vi är vackra, hoppas jag!Utställningen har vållat debatt o det va ju meningen- en del tycker vi skulle ha problematiserat mera på just genus o feminism..

2010-05-19 @ 22:56:59
Postat av: Libby

Skansen är verkligen underskattat. Som stockholmare glömmer man att gå dit, tänker på det bara som ett turistmål. men det är ju så fint, med alla byggnader och miljöer. Och blommor!

2010-05-20 @ 00:55:18
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Lars Forslin

Tack! Vet inte om jag hinner till Skansen i tid för att se detta.

2010-05-20 @ 08:32:09
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Carina

Tack än en gång för alla vackra bilder och promenader, känns som om man är där.

2010-05-21 @ 10:44:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0