Site Meter

Bland solhattar och solbrudar i Enköpings Drömpark


Kransveronika Veronicatrum virginicum´Fascination´


Vilka fantastiska grannar...


Fackelblomster och Silvermartorn


Grå frossört Scutellaria incana blev en av favoriterna idag.


Kransveronika Veronicatrum virginicum´Diana´




Solbrudar och solhattar...


Trädgårdssolbrud Helenium 'Flammendes Käthchen´




Myrnäva Geranium soboliferum som blommar mycket bra nu när de flesta nävor är klara för länge sedan.



Om Piet Oudolf har lyckats skapa en mycket vacker park i Sölvesborg...så har han skapat ett mästerverk i Enköpings drömpark år 1996. Jag tycker oerhört mycket om den här platsen och jag tror att just nu i mitten av augusti, kan vara den bästa tiden att se den här drömska parken...precis som Sölvesborgs hamnpark också är vackrast just nu.

Kände att jag behövde ännu en dos av Piet så jag begav mig till Sveriges närmaste stad idag och gick omkring och blev lycklig ett tag av den här platsen som är så hysteriskt vacker. Idag drogs jag till kransveronikorna, till fackelblomster, till astrar, kärleksblomster och till solhattar (Echinacea) och solbrudar...och till allt vackert prydnadsgräs.

Det är inte helt lätt för en stressad 08:a att orientera sig med hjälp av kartan med växtlistor som man hämtar i ett skåp i parken, men om man bara försöker lugna ner sig en aning så funkar det utmärkt. Det ska finnas ca 350 olika sorter av perenner och gräs här.
Nya delens växtlista
Gamla delens växtlista

Jag gick bort till hamnen och tog en kaffe och en strömmingsmacka innan jag begav mig hem till tvättstugan. En bra semesterdag här hemma.


Kommentarer
Postat av: Lars Forslin

Dags att åka till Enköping ser jag! Ja, det är fint där så sent som i början av oktober, men nu är det ju väldigt fräscht.

2010-08-17 @ 19:03:49
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Visst ska du åka dit så fort som möjligt...du kommer helt klart inte att bli besviken.

2010-08-17 @ 19:16:19
Postat av: TrädgårdsTuristen

Så fint det växer i Enköping, har bara besökt Drömparken 1 ggn och det var på våren. Måste ta en tur dit igen så länge höstperennerna blommar. Det är så härlig massverkan!! Tack för rapporteringen! /Ann

2010-08-17 @ 19:22:40
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Valeria

Men hallå, jag var också där idag!

Tog en promenad bland alla fina blommor, sen gick jag till hamnen, där jag åt en god hallon och rabarberpaj med vaniljsås... mums...

2010-08-17 @ 22:48:09
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

TrädgårdsTuristen: Tycker jag att du ska göra.



Valeria: Aha..jag var där vid 12-13 tiden. Ångrar min strömmingsmacka som inte var så god...skulle tagit den där pajen i stället.

2010-08-17 @ 23:12:53
Postat av: Boije

otroligt vackert! Gillar när man blandar in gräs i olika former.

Själv har jag gjort försök att fota min egen verklighet i trädgården i morse.

2010-08-18 @ 00:50:30
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Fackelblomstret är ju fantastiskt. En inhemsk växt dessutom. Härdig och bra på alla sätt och tålig mot vinterfukt, kan inte se någon svaghet hos det. Dock tror jag inte att detta är sorten 'Blush', den är betydligt ljusare, nästan som mårbackapelargon. det här kan vara 'Zigeunerblut' eller liknande. http://www.zillmer-uchte.de/Katalog/Stauden/index.php?letter=l&page=2

2010-08-20 @ 10:13:05
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

måste ha sett fel i ritningen...inte lätt alltid. Tack!

2010-08-20 @ 10:16:45
Postat av: Lars Forslin

Nej, det är inte lätt! När man tänker på saken så är silvermartorn och fackelblomster en ganska osannolik kombination. Den förra är en strand- och fuktväxt medan den senare är en stäppväxt. Här i Drömparken samsas de dock väl i normalfuktig jord. Och de klär varandra. I en park vill man ju ha mer kontraster än ute i naturen, liksom ett koncentrat, och det får man sannerligen i Drömparken.

2010-08-20 @ 10:33:51
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0