Site Meter

En försommaronsdag i Stockholm


Strömgatan med Sagerska palatset och UD.


Nyrenoverade Norrbro och operan...med häggmispel i förgrunden.

 
19 maj 2010
 
 
Att jobba in onsdagar är nog bland det bästa jag hittat på under senare tid. Jag kämpar gärna på lite längre de andra dagarna i veckan för att få en ledig dag mitt i veckan. Onsdagar har för mig blivit viktigare och skönare än helgdagar då det alltid är mycket folk på de platser som jag tycker om att besöka. Idag hade jag mycket svängrum ute på Djurgården och njöt fullt ut av värmen och av den vackraste platsen i Stockholm...i Sverige...i världen?
Nu är det häggen som har huvudrollen bland blommande växter...och tulpaner då. Häggen slår det mesta bland blommande träd med sina vita vackra blomklasar och den härligt gröna färgen på bladen...och t.o.m. jag känner en svag doft. Sedan gillar jag att den växer så vilt och kastar sig in lite som den tycker i olika miljöer, både i naturmarker och i trädgårdar och av som vanligt när det sker efter naturens regler...så har den en förmåga att hitta vackra platser att växa på.

Tror att jag snart ska gå runt hela Djurgården igen, som jag gjorde på långfredagen. Det är oerhört mycket vackrare nu. Problemet när man är ute tidigt på Djurgården är att caféer inte öppnat utan brukar öppna först elva...och jag glömmer ju alltid fikatermosen hemma...

Först lite bilder från stan där man ser tulpaner vart man än vänder sig nu.
Funderade även på hur den här platsen kommer att utsmyckas om en månad när det blir bröllop i stan.

 
 


På Strömparterren fanns massor av tulpaner...och några fiskare.


Riksdagshuset


Tulpaner och slottet


Strömparterren med den oerhört vackra kastanjen



Dagens musik


Kommentarer
Postat av: Anna

Brukar gå runt kanalen på Djurgården på vardagarna och Skånska Gruvan är öppen åtminstone från nio. Dessutom har de väldigt goda bakverk.

Anna

2010-05-20 @ 13:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0