Site Meter

September i Engsholms slottspark



Min favorit Stenkyndeln


Strålrudbeckia med stenkyndel och stefanandra i bakgrunden.


Vidjehortensian Annabelle och brittsommarastrar




Det allra första manchuriska valnötterna


Solbruden Waltraut

Igår var det en sådan där perfekt dag i slottsparken, en sådan där dag då man går och nynnar och tycker det mesta är ljust i livet. Visserligen var det vanlig måndagsstress med gräsklippningen och lövblåsning av alla gångar innan gästerna kom, men det blev en bra dag. Det regnade hela tiden, det var vindstilla och varmt och jag delade och flyttade om perenner och jag blev mycket nöjd med resultatet...apropå min status på Facebook igår ´´tycker att det blir djävligt bra ibland´´.
Det är den mest hektiska perioden på året för personalen inne i slottet men som tur var hann kockarna med att göra den godaste personalmaten man kan tänka sig, tack för det kompisar! Kvällen blev magiskt vacker med sol efter regnet och allt var stilla och vackert.

Idag kändes det mer höst trots att solen sken, men vindarna ökade och rev ner massor av gula löv från lindarna.
Det blev en skördedag. Äpplen och plommon plockades och jag gladdes åt den allra första skörden av manchuriska valnötter...hela 11 st. Jag skördade även de första klasarna av staketdruvan Zilga som står mot slottsfasaden. Gästerna hade tydligen kastat sig över dem när de hamnade i en skål uppe i slottet.
Och nu har äntligen solbrudarna kommit till slottsparken...Waltraut var namnet!


Kommentarer
Postat av: Pia

Härligt med dagar med flyt! Det ser väldigt fint ut i slottsparken och solbruden ser så rufsigt söt ut. Stenkyndeln har ju så härlig doft så jag hoppas att du kan känna den.

2010-09-14 @ 19:29:58
Postat av: Mariana

Det ser mycket fint ut i Slottsträdgården.

Mariana

2010-09-14 @ 20:00:59
Postat av: Catarina

Åhhh, vilka härliga höstfärger ni har i rabatterna.

Mysigt med valnötter, om än manchuriska. Jag satte för tre år sedan äkta valnöt och väntar med spänning på de första blommorna.

Ha de gott. Catarina

2010-09-14 @ 20:50:03
URL: http://catspassions.blogspot.com/
Postat av: Sophia Callmer

Så vackert och just detta överflöd innan allt vissnar är så härligt!

2010-09-14 @ 22:46:27
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Ruben

Att du kan få det att blomma så här ymnigt!!!! De som har konferens på slottet får verkligen något extra!!! Stenkyndeln har jag beundrat många gånger på din blogg, och det tål minsann att visas. Nu kan jag inte hålla mig längre, jag måste nog också skaffa den.

Ha det gott!

/Ruben

2010-09-15 @ 09:04:16
URL: http://Http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tycker absolut att du ska skaffa några stenkyndel Ruben. Det flesta konferensgäster rusar bara förbi, är nog så inne i arbetsuppgifter mm. Men ibland kommer det grupper som ser naturen och trädgården här och då känns det som om man inte jobbar här förgäves.

2010-09-15 @ 10:05:52
Postat av: Janicke

Mmm, det var en fin Solbrud! Den vill jag också ha.

2010-09-15 @ 22:56:45
Postat av: Anita

Hösten är en färgernas tid. Som det blommar i era rabatter på Engsholm. Och så härligt det låter att ha flyt. Stenkyndel hade jag faktiskt för många år sedan. När jag ser dina bilder undrar jag om jag inte ska försöka igen. Blå skyar i september är inte fel.

2010-09-19 @ 08:16:26
URL: http://anitalinder.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0