Site Meter

Från kylan in i värmen

Queensland-Acacia  -  Acacia podalyriifolia

Från kylan in i värmen. Från en iskall 307:a och 12 minusgrader i Stockholm och in i Medelhavsklimat och t.o.m tropiskt klimat. Tack Edvard Andersson för att du testamenterade medel till att bygga denna vinterträdgård i Bergianska trädgården.
När jag betalade mitt inträde frågade jag om jag kunde få abonnera tropikavdelningen fram till april för att bosätta mig där. Hänga upp en hängmatta mellan några palmer och inte lämna huset förrän vårsolen börjar värma utomhus.
Här inne njöt jag några timmar av värmen idag och kontrasten mot istiden utanför var nästan overklig.
Se mer från Bergianska här.

Heliotrop

Cochliostema odoratissimum

Hårig pussmunNematanthus strigillosus

Prickkaktus - Astrophytum ornatum

Efter att äntligen ha fått rikta kameran mot växter igen och efter te och morotskaka gick jag ut i verkligheten igen...från värmen ut i kylan.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Såååå HÄRLIGT jag blir väldigt avundsjuk OCH gläds åt att Du haft det varmt och skönt idag.

Här i Malmö är det så kallt att det inte går att tänka, allt stängs av för att kroppen skall orka överleva. Termometern säger -4 men det känns som minst -15, nåt med havsluften tror jag.

Nu är jag te-varm igen.

Ha en bra kväll

2010-12-01 @ 19:34:36
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Annelie: Tack...ja det var en skön stund där inne och jag kommer nog att besöka den platsen ofta i vinter.

Nu te här också. Ha en fin kväll själv!

2010-12-01 @ 19:42:02
Postat av: Anna R

Hahaha läste lite galet. Tittade på kaktusen och funderade "hårig pussmun? Skäggiga damen!" Så det kan bli...

2010-12-01 @ 19:49:08
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna R: Ha ha, ja den vore inte så mysig att pussa på. Det är ett litet problem det där med att det inte går att få bildtexten direkt under bilden, däremot kommer texten dikt intill om man lägger den över bilden, men det känns konstigt att ha bildtexten överst.

2010-12-01 @ 19:52:00
Postat av: Mariana

Mysigt med ett besök i värmen!

Mitt glashus håller +5 grader och termometern stod på -24 grader fy fn vad kallt det är.

2010-12-02 @ 10:12:21
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Elin

Härligt att kunna fly bort från kylan ett tag! Men skillnaden i lämplig klädmängd från kylan in i värmen kan vara rätt jobbig den med..

2010-12-02 @ 11:34:45
Postat av: Katarina/Kollitott

Hade man inte kunnat gömma sig där under nån buske? Det vore helt klart ett alternativ!

2010-12-02 @ 17:40:15
URL: http://kollitott.se
Postat av: Sophia Callmer

Åh det ser helt ljuvligt ut, ett sådant ställe längtar jag till. Här är så mycket snö att vi aldrig haft så mycket snö på den 10 åren vi bott här..längtar efter värme och grönska! Dian bilder blir som en vitamininjektion, tack!

2010-12-04 @ 22:46:05
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0