Site Meter

Novemberljus

Anländer till jobbet stax efter kl. 6.



Nu är vi redan inne i den första riktigt mörka månaden och det är dags att börja söka efter ljus i novembermörkret. Novemberljus. Jag orkar inte redan börja längta efter mars då ljuset och fåglarna börjar återvända. Måste i stället hitta mer ljus i novembermörkret.

Visst har jag familjen, vännerna och arbetskamraterna och visst mår jag ok, men jag tror att jag behöver ännu mer ljus nu. På alla sätt.
Visst kan man läsa böcker, se på fotboll och på film. Men mörkret gör ju att man blir så hysteriskt trött. Vet inte hur många bra filmer som jag somnat ifrån på senaste tiden och om jag ska avsluta dagen med att läsa i sängen så somnar jag nästan direkt.

Ett ljus i mörkret är att jag gör om i mitt hem nu och kommer troligen att köpa ett stort, vackert gammalt slagbord i morgon kväll. Det är bra! Och jag kanske ska sätta upp strålkastare här hemma...i stället för alla mysiga stearinljus? Så att jag orkar se färdigt filmerna.

Nu i november kanske man hänger extra länge inne på caféerna, men mina stadsvandringar känns inte lika lockande nu när allt blir fult, kalt och kallt och det blåser nästan jämt och jag fryser konstant om händerna, vad jag än har för handskar eller vantar. Att gå i skogen i november...vet jag inget om. Kanske ska prova. Trädgårdarna går ju i idé nu och man får väl i stället besöka Edvard Anderssons Medelhavsklimat i vinter igen.

Jag har ett novemberljus i fönstret, en Plectranthus oertendahlii. Jag fick den av min mamma förra året och den blommade som besatt hela sommaren. Jag klippte ner den helt sen och nu är den på gång igen och jag hoppas att den börjar blomma nu i november. Jag är inte mycket för krukväxter, men den här är mycket vacker.

I morgon får vi novemberregn över oss. Jag gillar novemberregn över mig!



Rosen Westerland ändrar färg under hela säsongen och gråter vidare i senhösten.
Bilderna är tagna med min gamla kompaktkamera som jag fick igång igen. Den får bli en nödkamera framöver.



Kommentarer
Postat av: Åsa!

Jag tror att jag skulle kunna gå i ide, som en igelkott. Men det går ju inte! Istället listar jag det ena uppiggande efter det andra och hoppas att det snart är advent, då lättar det lite.

Jag intalar mig att jag får lov att vara trött, får lov att sova länge, sitta mera inne och kura. Att jag läker och samlar kraft till våren och sommaren som är så intensiv.

2010-11-02 @ 19:02:51
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Kersti

Jag håller med dig om att det är tufft med mörkret. Tufft att det är mörkt när jag går till jobbet och mörkt när jag kommer hem. En dagsljuslampa har jag funderat på, den kanske skulle hjälpa till så att jag slipper somna på soffan. jag har också en massa filmer jag bara sett början på. Vi får göra som Åsa, försöka se fram emot skoj saker som ett nytt slagbord, kan kanske bli en trevlig middag vid deti höstmörkret.

2010-11-02 @ 19:17:52
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Carin

Titta in och kolla mina skogsbilder här: http://mammatilltre.blogspot.com/2010/11/nagra-timmar-med.html#links

Visserligen tagna den sista dagen i oktober, men det såg säkert likadant ut dagen efter. Novemberskog går inte av för hackor.

Men visst är det viktigt med ljusglimtar och irrbloss i tillvaron!//Göteborgshälsningar från Carin

2010-11-02 @ 20:28:59
URL: http://mammatilltre.blogspot.com
Postat av: Mariana

Det är skönt att du inte har några sömnproblem,det är klart att ska man vara uppe och fota morgonljuset så måste man bli trött på kvällarna.

Ha det bra

Mariana

2010-11-02 @ 21:07:00
Postat av: Junitjej

Vilka vackra bilder! November känns väldigt tråkig.

2010-11-02 @ 21:16:24
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Ska också börja lista.



Kersti: Mm ser fram mot trevliga middagar.



Carin: Härligt spännande bilder hos dig Carin.



Mariana: Brukar ha sömnproblem...men knappast nu. Ha det gott själv!



Junitjej: En aning tråkigt ja.

2010-11-02 @ 21:40:25
Postat av: toraviola

Utan november skulle man inte uppskatta andra månader och årstider lika stark. Sticketröja och levande ljus tycker jag om. Kanske har du varit i Fjärilshuset? Där kan man fly den isande kylan för en stund utan att flyga i timmar.

2010-11-02 @ 22:20:20
Postat av: Ramona K

Ja, i november går det inte att blunda för mörkrets krafter. Men jag fyller år idag så ljuspunkten är alla samtal med mina närmaste. Vi är tre i familjen som fyller år i november så det känns t o m en aning stressigt. Annars hade jag förut lättare för november då man anar att julen nalkas än januari då jag längtar såååå efter trädgården.

Fågellivet utanför mitt köksfönster håller mig på gott humör - och mina ständigt sovande katter. Samt dina vackra bilder förstås.

2010-11-03 @ 08:46:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

toraviola: Jag vari Fjärilshuset för några år sedan samtidigt med några dagis...så det var ganska stojigt. Men jag ska göra ett nytt försök i vinter. Tack för tipset.



Ramona K: Ett fyrfaldigt leve för dig idag! Hurra, hurra, hurra, hurraaaaaaaaaaaaaa!

2010-11-03 @ 18:13:22
Postat av: Ramona K

Tusen tack! Det värmär denna ruskiga kväll.

2010-11-03 @ 20:20:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0