Site Meter

Vilken färg är du?

Det här ju en samvetsfråga...man kan ju ´´göra sig en färg´´ som man tycker är bra. Egentligen borde nog ens närmaste släkt och vänner berätta vilken färg man är. I huset här nedan bor en viss U.L...

GUL

Människor med mycket gul energi älskar att prata, påverka och låta sig påverkas. De är ofta underhållande och charmerande. De vill gärna ha uppmärksamhet och tycker om att ha roligt och att synas. En person med gul energi har lätt för att ta kontakt och ger ofta ett öppet glatt och vänligt intryck. De är ofta kreativa och nytänkande, de är spontana och vill gärna göra saker på eget sätt och i sin egen ordning.
  • Beundra vad de har gjort, ge mycket ros!
  • Visa att du uppskattar vad de gör för dig eller för företaget
  • Bjud in till dialog, ge dom möjlighet att hitta sina egna lösningar på problemet
  • Var vänlig, glad och på gott humör, även om du pratar om allvarliga saker

GRÖN

Människor med mycket grön energi uppskattar en vänlig och harmonisk atmosfär. De är mycket måna om andras känslor och reaktioner. De är lyhörda för vad andra tycker och vill bli uppskattade efter förtjänst. De är omtänksamma och skapar ofta en varm atmosfär omkring sig. De är skickliga på att lyssna och tar hänsyn till andra människors önskemål och behov.

  • Var vänlig, omtänksam och hänsynsfull
  • Tala lugnt och avspänt
  • Var stöttande, använd alltid metoden ROS-RIS-ROS med betoning på den avslutande berömmet där du förmedlar känslan av att det här klarar du! Jag vet att du kan.
  • Tänker på ordval och hur du uttrycker dig.

 

BLÅ

Människor med mycket blå energi är analytiska och objektiva. De har höga prestationsnormer och de tar mycket längre tid för en person med blå energi att bli nöjd med en uppgift än vad det tar för andra. De är noggranna och kvalitetsmedvetna, ser lätt sprickor både i ett förslag och i ett resonemang.
  • Behandla dem med respekt
  • Visa uppskattning för det arbete de har gjort
  • Be om lov att ta upp en sak, stör dom inte
  • Ha fakta! Se till att du vet vad du pratar om.
  • Var lugn och saklig
  • Fråga efter deras åsikt och hur de ser på saken
  • Var tydlig med att detta är din syn på situationen och att du gärna vill höra vad han eller hon anser om det hela

RÖD

Människor med mycket röd energi tar gärna kommandot och har svårt att sitta still. De vill att saker ska hända snabbt. De är målinriktade och beslutsamma och kan bli mycket irriterade på tafatta, långsamma eller omständiga människor.
  • Rakt på sak
  • Direkt och uppriktigt
  • Snabbt
  • Visa att du vågar säga vad du tycker
  • Visa att du har en egen åsikt som du står för
_____________________________________________________________________________________



Kommentarer
Postat av: Carina

Kul inlägg!

Jag älskar GRÖNT, grönt är skönt.

Hmm.... hoppas att de som känner mig tycker att jag uppfyller kriterierna för grönt.:)

2010-07-18 @ 17:40:29
Postat av: Ramona K

Utifrån dessa beskrivningar, skulle jag gissa att jag är lila.......

Du får erkänna färgen efter ett antal kommentarer.

Idag har vi omkring 25 grader i Uppsala och det blåser friskt - härligt sommarväder.

2010-07-18 @ 17:47:23
Postat av: Marie lithen

Hoppsan! Är ju gulare än gulast, skratt!

2010-07-18 @ 18:13:56
URL: http://lithenstradgard.blogspot.se
Postat av: Halvdansken

Och jag är mega jätteblå! Jobbar med IT-analys så beskrivningen passar perfekt in på mig.

2010-07-18 @ 18:25:46
Postat av: Ruta Ett

Jag är grönare än grön...

Postat av: Annelie

Lite av allt men definitivt mest röd.

Ha en fin kväll

2010-07-18 @ 19:16:55
Postat av: Mariana

Röd/grön känns det som.

Mariana

2010-07-18 @ 19:47:39
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Boije

Hmm...den text som allra mest passar in på mig är den röda, med stänk av några andra kulörer också.

2010-07-18 @ 21:50:13
URL: http://www.hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: yrsa

jag vill absolut göra saker på mitt vis- även om jag får ta bakslag nu som då=gul

önskemål och behov=grön, yrkesskada..

det blå- har stora krav på vad jag försöker göra- sprättar och sprättar om det är fråga om handarbete, gräver upp och planterar om de stackars blommorna så det ska bli rätt.

och visst finns det röda också - jag vill bums och medsamma, "vänta o se" är den hemskaste ordföljd jag vet. trots att mycke i trädgårdsarbete är just det. så jag tycks vara ganska splittrad människa? är detta något av tony dunderfeldt?

2010-07-18 @ 22:24:50
Postat av: Madame C

Ha, ha, det där gjorde vi på jobbet för några år sedan. Det är rätt kusligt hur väl det stämmer. Själv är jag en riktig guling;)

Ha det gott,

Charlotta

2010-07-18 @ 23:06:55
URL: http://cesarstradgard.blogspot.com
Postat av: Lena

Har du varit och smygfotograferat UL's hus? Igår körde jag förbi skylten mot Kivik Art Centre och spekulerade just i om det inte var där i krokarna UL bodde. Irriterad över nåt torn som Art Centret byggt mot hans tomtgräns?

Postat av: Anonym

Rōdgrön med gula inslag och skiftningar i blått passar nog bäst in på mig. Beror nog vilka sammanhang.

2010-07-18 @ 23:49:32
Postat av: billan

Kul inlägg!

Men jag tror jag blev en "regnbåge"......

Postat av: Vildrosen

Hmm...faktiskt en klick av varje. Måste ju bli något i form av en rengbåge :)

2010-07-19 @ 00:03:08
URL: http://mallestradgard.blogspot.com
Postat av: Sofia

2010-07-19 @ 09:56:56
Postat av: Sofia

Roliga beskrivningar om "färgade människor"

Kommer bara med ett litet boktips apropå vikten av att tänka i färger, " Boktjuven" skriven av Markus Zusak absolut ingen trädgårdsbok utan en alldeles fantastisk roman härlig att läsa så här i sommartider.

Väl mött!

2010-07-19 @ 10:02:54
Postat av: Carina

Hmm...

Jag är grön/röd, min man är blå, älsdta är gul och minstingen röd/blå. Regnbågsfamilj?

2010-08-03 @ 11:24:13
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Regnbågsfamilj...spännande Carina...!

2010-08-03 @ 11:28:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0