Site Meter

Vecka 2, 2024 - Vintervila

 
 
8 januari - måndag
 
 
 I Centralbadets trädgård finns Koi karparna kvar i dammen under vintern. Tritonstatyn i dammen har nu även blivit en isskulptur.
 
 
Det stora valnötsträdet till vänster blir allt större för varje år och närheten till den böljande jugendbyggnaden blir allt mer kritisk. Vad rötterna gör med byggnadens grund vågar jag inte tänka på. Men vem har hjärta att ta beslutet om nedsågning av detta fantastiska träd som en gång kommer från en nöt, uppdriven av boende på gården. På höger sida om entrén står ett gammalt päronträd som fanns här redan innan badbyggnaden och trädgården kom till 1905.
 
 
 
 
 
 
9 januari - tisdag
 
(null)
  Januarimorgon i Brommanästet
 Hämtning av älskade Lexus på Blockhusudden och den nyklippta killen tyckte om att temperaturen stigit från -13 till -2. Något som jag själv upplevde som en värmebölja.
 Is på den nu tysta Lilla Värtan, där varken vågor eller sjöfågel längre hördes.
 
 Hemma vid Tranebergs strand tycker folk om att vinterbada. Jag tillhör inte det folket...
 
 
 
10 januari - onsdag
  
 
(null)
 Solnedgången var spektakulär denna dag och sociala medier svämmade över av fantastiska bilder över Stockholm.
 
 Min skrivarkompis är den bästa inspirationskälla jag kan ha!
 
 
 
 
 
 
11 januari - torsdag
 
 
 När jag lämnade Lexus på Blockhusudden igen hade tisdagens is på Lilla Värtan spruckit upp.
 
 
 
 
 
12 januari - fredag
 
 
 
Skrivardag. Skärmar mig en stund från allt mörker i världen med krigshot som den senaste skrämmande nyheten.
 
I brist på utomhusväxter njuter jag av den vackra hortensian som jag fick av min kära dotter. Under en normal stockholmsvinter brukar vinterjasmin, hybridkejsarolvon och vinterkörsbär blomma något i huvudstaden. Jag antar att dessa växter inte haft någon större lust att blomma under den kalla period som vi haft och jag har inte ens brytt mig om att besöka dessa vinterkompisar. Men så fort jag hör talgoxen sjunga, ska jag putsa kameralinserna och ge mig ut på vandring i stadens vita rum. 
 
Under vinterveckorna i januari finns inte så mycket att visa här på bloggen. När jag inte har Lexus ägnar jag mig åt att skriva och att lyssna på ljudboken ´´Zorn - ett liv, en tid´´ av Per Svensson.
 
I morgon firar vi Tulpanens dag!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Liza

Tänk att karparna klarar en vinter! Det är knappt att jag gör. Spännande med valnötsträdet, festligt att det kan bli så av bara en nöt. Vackra bilder och Lexus piggar upp i allt elände. Men snart är det vår!

2024-01-15 @ 09:29:58
Postat av: Hasse

Ja jag väntar på vårtecken under våra vandringar. Ha en fin vecka!

2024-01-16 @ 15:33:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0