Site Meter

Södermalm runt



 
30 maj 2010
 
 
Just nu är det som allra vackrast på Södermalm i Stockholm, nu när alla syrener blommar som bäst. Syrener är verkligen en karaktärsväxt för Södermalm, bergen är fyllda av syrensnår som får växa vilt och vackert.

Södermalm runt

Tyska kyrkan i Gamla Stan slog sju när jag kom ut från tunnelbanan vid Slussen och började vandra bort mot Södermälarstrand. I vagnen på tunnelbanan satt tre killar på väg hem från en fest och ´´var fett sugna på fyllekäk från Donken´´. Jag hade kaffe och ostmackor i ryggan.
Det var ett hopplöst ljus för fotografering men det var en fantastiskt vacker morgon även om det var en aning kyligt. Det kändes skönt att vandra så här tidigt en söndagsmorgon.
Södermälarstrand är väl inte Stockholms roligaste kaj att vandra längs, men den här morgonen kändes allt bra.
Borta vid Pålsundet vid Långholmen kände jag mig hemma och helt omsluten av grönska. Den kanalen är som ett museum för gamla träbåtar och visst är det en helt annan känsla med träbåt än med plastbåtar?

Jag kom in på Bergsundsstrand och minns att någon gillade utsikten mot fabrikerna på Liljeholmen...något som jag inte lärt mig...ännu. Vid Tanto träffade jag min goda vän Åsa, som bor i närheten och vi hade en fin fikaträff på en bänk uppe i koloniområdet. Solen började värma och jag vandrade vidare längs Årstaviken och förbi den vackra Årstabron. Nu började parkvägen som går längs vattnet fyllas med joggande och snabbgående människor. Själv vandrar jag ju sjukt långsamt...dels för att skona knäna och dels för att jag inte vill missa något av allt det vackra.
Borta vid Eriksdalslunden tog jag vattenpaus hos Katarina som skriver bloggen Kollitott, i hennes mysiga trädgård och vi pratade en stund innan jag fortsatte min vandring.

En helt annan miljö väntar när man passerat under Skanstullsbron och kommer till Norra Hammarbyhamnen där relativt nybyggda hus (80-90 talen) kantar stranden och den långa breda kajen är stenlagd med smågatsten hela vägen bort mot Danvikskanalen. Där färjan går över till Hammarby Sjöstad finns en glasskiosk och jag köpte lakritsglass som jag åt vid kajen och hade då Hammarbybacken på andra sidan Hammarby Sjö. Men jag förstår inte varför man inte har caféer och restauranger på en sådan här plats?

Borta på den ostligaste udden av Södermalm ligger Fåfängan högt uppe på berget och jag klättrade upp dit för att få se Stockholm från ovan.
Det var ganska mycket folk som fikade eller åt där och jag tänkte att jag måste gå dit när jag inte är ensam och äta lunch eller bara fika. Utsikten är helt otrolig. Nu ville jag inte springa omkring bland alla människor och fotografera så jag gick ut bland syrenerna på berget i stället. Berget var fyllt av syrener och Stockholm blev nästan overkligt vackert härifrån.

Väl nere från berget gick jag Kvastmakartrappan upp mot Åsöberget och tänkte tillbaka på tiden när jag jobbade i vårt familjeföretag som skötte alla vackra gårdarna bland söderkåkarna. Fortsatte upp mot Fjällgatan men där var det för turistigt så jag vek av upp mot Stigbergsgatan i stället och vidare bort mot Mosebacke.
När jag kom ner på Södermalmstorg för att ta tunnelbanan hem igen från Slussen hade jag vandrat, vilat, fikat och fotat i sex timmar.
Det här var en helt otroligt skön vandring som jag helt klart kommer att göra om.
 
 


Södermälarstrand



Pålsundet


Långholmsbron mot Reimersholme.


Pålsundet


...och visst har vi hoppet kvar!!  Vi slog ju Väsby igår med 2-0...


Stranden vid Tantolunden



Årstabron




Årsta på andra sidan.


Här är Hans Drost hus...han med det ostörda rummet... Refugium.



Katarinas kollitott...


Hon låter syrenerna sträcka sig ut och över och sånt gillar vi...




Norra Hammarbyhamnen



Gårdarna vid Norra Hammarbyhamnen är riktigt fina på flera ställen.



Uppe vid Fåfängan.



Åsöberget med Kvastmakartrappan och med Sofia kyrka i bakgrunden.






Dagens bänk. Lotsgatan. Vinjettbilden till den gamla TV-serien Söderkåkar är tagen på den här gatan.


Stigbergsgatan.


Så här kan en trädgård se ut på Fjällgatan och här inne har jag tidigare jobbat.


Slutstation för min vandring runt Södermalm och med trötta ben tog jag tunnelbanan hem till Bromma igen.
Nästa gång väntar mindre öar i Stockholm där jag kan gå runt. Men i nästa vecka ska jag gå runt Öland!



...och hemma på kvällen...

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Det framgår av dina bilder att du älskar Stockholm. Vem skulle inte det med alla dessa fantastiska vyer? Önskar att jag bodde närmare. Fyrisån har inte samma stuck!

Ha en underbar vecka på Öland. Håller tummarna för dig för fint väder.

2010-05-30 @ 21:04:07
Postat av: Claus

Helt underbara bilder. Delar av din promenad gjorde jag för tre veckor sedan. Man kan lugnt säga att det är skillnad. Hoppas du får lika fint på Öland.

2010-05-30 @ 21:08:30
URL: http://koloniet.blogspot.com
Postat av: Isa

Härligt att få följa med på din promenad genom ett fantastiskt vackert Stockholm ! Fåfängan är en favorit som jag brukar försöka besöka varje sommar, utsikten är verkligen sagolik !

Och Tantolunden som är så beårande med alla sina små koloniträdgårdar !

Ha en bra vecka !/Isa

2010-05-30 @ 21:13:04
URL: http://isastradgard.blogspot.com/
Postat av: Prästgårdsebva

Underbart!

Det är så svårt, atttänka sig, att dte du avbildar en en storstad. Dina bilder andas gemyt och småstad.

Du åker till Öland och Österlen. Jag skulle vilja uuppleva Stockholm. På ditt vis.

Eva D = Prästgårdseva

2010-05-30 @ 21:15:21
Postat av: Annelie

Stort TACK

Önskar Dig en skön tid på Öland

2010-05-30 @ 21:18:26
Postat av: Anita K.

For en herlig fottur. Vi rakk opp til Mosebacke da vi var i Söder sist, men det var ikke noen bugnende syriner og ingen slottsträdgårdsmästare som kunne gjøre oss selskapet!

Takk for "følget". :)

Postat av: Prästgårdseva

GUD, va fel det blir varje gång jag ska göra en kommentar på din blogg..... Min dator(?) tycks inte vilja kommunicera med din sida. Kommentarerna försvinner, för att sedan dyka upp hos dig, trots allt.

Eva

2010-05-30 @ 21:25:33
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Ja Stockholm är och förblir min stad. På onsdag em åker jag ner till Öland för att vara där till söndag. Tack för hållda tummar...



Claus: Jag det har hänt lite sedan du var här.



Isa: Stockholmare som jag är ska jag erkänna att jag aldrig fikat eller ätit uppe vid Fåfängan.



Annelie: Tack!



Anita K: Tråkigt att det inte var en slottsträdgårdsmästare på plats!



Prästgårdseva: Aha...trodde att du tullat på midsommardrickat...! Men jag tog åt mig dina fina ord.

2010-05-30 @ 21:55:04
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hillevissan

Fint! Som om man var där själv. Tack!

2010-05-30 @ 22:08:40
URL: http://stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: billan

Härliga bilder, här är det fortfarande häggens tid. Det skall bli spännande att följa din vandring runt Öland.... Må så gott!

2010-05-30 @ 22:39:44
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Monet

Tack återigen för en helt fantastisk Stockholmsvandring. För mig i sydfranska förskingringningen känns det extra härligt att återuppleva vårt otroligt vackra Stockholm. On the wild side!

2010-05-30 @ 22:40:33
URL: http://sydfranskby.blogspot.com
Postat av: Oskar

Tack för att vi får följa med dig på dina vandringar, och det kan inte sägas för många gånger, ditt öga & din förmåga att fånga det vackra är fantastisk. Tack.

2010-05-30 @ 23:05:48
Postat av: Halvdansken

Du borde ge ut alla dina fantastiska bilder i en bok. För mig som varit i Stockholm typ 5 gånger, och då bara sett möteslokaler innifrån så är det helt underbart att ser hur vacker Stockholm är. Och jag tror många kan vara intresserade av temat i boken, alltså växter, trädgårdar, grön utsmyckning och parker. Det är sånt man går förbi varje dag, men man "ser" det aldrig.

2010-05-30 @ 23:27:07
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hillevissan: Varsågod!



Monet: Bra att du gillade.



Oskar: Tack själv för dina ord.



Halvdansken: Ja det gäller att leta fram det vackra var man än befinner sig och självklart finns det en massa fult vid sidan av det som kom med på bild men jag tycker ändå inte att jag ljuger med bilderna...det ser ut så här ...om man väljer det man vill se. Tack!

2010-05-31 @ 05:02:39
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Marie Lithén

Man hoppas ju att du får visad uppskattning även från Stockholmsstad. För, för mig har du väckt många många minnen till liv å då är jag ju en av de, som kunnat se och njuta av det du visar.



Tänk alla de som inte sett dessa sidor av Stockholm!

2010-05-31 @ 07:35:12
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Carina

Åhh! Vackra underbara huvudstad.



Tack för alla fina bilder, måste bara dit i sommar. Men, kanske ska vänta till efter bröllopet.:)



Ha det så gott på Öland!

Åker själv dit, senare i sommar.

2010-05-31 @ 13:11:47
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Marie Lithén: Fint att du uppskattar vandringen Marie.



Carina: Ja vänta till efter bröllopet. Tack...tror Öland blir bra. Ha det fint du också där då.

2010-05-31 @ 21:40:11
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Klas

Lika vackra bilder som alltid!!!! :)

Sthlm är en underbar sommarstad!! :)



/K

2010-06-01 @ 12:43:34
URL: http://nordlycka.blogg.se/
Postat av: Elin

Återigen alldeles inspirerad och sugen på att njuta av Stockholm så som du gör!

Ska bli härligt att spendera hela sommaren där som vanligt.."Stockholm i mitt hjärta..."



2010-06-03 @ 16:06:43
Postat av: Gun

Hej f.d. 08 som flyttade till Västergötland 2002. Åker alltid upp och luktar på stan några gånger om året. När jag nu fick se dina fina bilder känner jag doften av syrenerna. Vi bodde på Bohusgatan och gick alltid söder runt på helgerna, sååå underbart.

2011-02-15 @ 12:56:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0