Site Meter

Hemmavandring...åt andra hållet




 
25 maj 2010
 
 
Jag bor just intill Stockholms innerstad. På en återvändsgata i Traneberg.
På andra sidan Tranebergsbron ligger Kungsholmen. Det är mycket grönska runt omkring där jag bor så jag känner inte av någon ´´Stockholmsstress´´.
Förra gången jag hemmavandrade här på bloggen så gick jag bort mot Äppelviken och igår kväll gick jag åt andra hållet bort mot Ulvsunda slott.
Den här vandringen går efter lugnare och lummigare stigar och den här kvällen hördes både koltrasten och näktergalen inne i grönskan. Tyvärr så håller häggen på att blomma över men på vissa ställen fanns blommor kvar.
 
 
 


Backen utanför mig är fylld av ramslök nu.


Kungsholmen, Kristineberg på andra sidan.


Minnebergs bostadsområde ligger alldeles vid vattnet.



Här brukar Minnebergarna grilla och bada på sommarkvällarna.



Johannelunds koloniområde var det full aktivitet och många rumpor stack upp bland grönskan...det rensades ogräs.



Vid Ulvsunda slott blommade äppelträden.


De här markerna ska bebyggas med radhus och villor. De har inget kulturhistoriskt värde...det är ju bara äppelträd, säger man. Här har jag sprungit ett och annat frivarv i brännbollskamper då min dotter var liten och klassens familjer träffades här. De här äppelträden finns snart inte mer. Man kanske skulle kedja fast sig vid något träd när de ska sätta igång här.






De här husen fotade jag i vintras också.




Nästa inlägg ska handla om trädgård igen och om det besvärliga med utplanteringen av sina sommarblommor som man sådde i feb-mars.


Kommentarer
Postat av: Stein

Hei. Takk for noen rikig flotte vårbiler fra Stockholm! Du bor i en riktig vakker hovedstad :-)

2010-05-25 @ 14:49:46
URL: http://sommerhagen.blogspot.com
Postat av: Eivor

Du har härliga omgivningar att flanera i.

Denna del av Stockholm ser man inte som turist.

Med lite fantasi kunde de väl behålla en del av äppleträden och beskära dem lite även om det skall byggas.

Kan väl vara trevligt för de som skall bo där.

Eivor

2010-05-25 @ 15:00:23
URL: http://vstanvind.blogspot.com
Postat av: Prästgårdseva



Så vackra bilder.

En så vacker stad du bor i.

Och en vacker huvudstad vi har.

Och så oerhört tråkigt om Monica har rätt.

Kramar

2010-05-25 @ 16:21:36
URL: http://bakomhacken.blogspot.com/
Postat av: Marie Carlqvist

Fint fint. När jag gifte mig hade vi festen på Ungerska huset. Huset var förr prästgården till Ulvsunda slott. Det var kul och vi blev plåtade i Ulvsunda slottspark under plommonträden. Vi klev på fallfrukt. Det var i slutet av augusti 2004.

2010-05-25 @ 18:14:38
URL: http://mariecarlqvist.blogspot.com
Postat av: Eva

Det ska bli intressant att höra om utplantering av sommarblommorna. Själv undrar jag hur länge jag måste vänta för att eventuella frostnätter ska vara förbi. Margueriterna börjar bli lite ohanterliga i växthuset...

2010-05-25 @ 18:58:03
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Janicke

Va, har du ramslök utanför huset?? Går det an att smyga dit och plocka? Jag har just varit på Gotland på primörpremiär och mumsat ramslök - stjälkar, blad och blommor, och blivit grymt avundsjuk på de som har denna ljuvliga och sällsynta växt i sin närhet. Och så finns den i Minneberg?

2010-05-25 @ 20:23:20
Postat av: Hillevissan

Härlig promenad:-)

2010-05-25 @ 22:18:16
URL: http://stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Anders Löwdin

Hem ljuva hem. Traneberg är en underbar plats att bo. Särskilt så här års. Så att du hade plåtat bordet i kolonin. Där är det extra gott att äta och grilla under de ljusa försommarkvällarna ...

2010-05-26 @ 12:55:37
URL: http://www.lowdin.com
Postat av: Inger

Tips...ut och plocka ramslök och koka en ljuvlig soppa! Lycka till! Som vanligt fantastiska bilder!

2010-05-27 @ 23:58:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0