Site Meter

Bland skutor, caféer och palats på Strandvägen
















Bild från 1917

 
22 augusti 2010
 
 
Strandvägen är en märklig gata...eller väg då. Det är Stockholms allra finaste paradgata och de palatsliknande husen byggdes från 1860-talet fram till sekelskiftet då även lindalléerna planterades.
Det märkliga är att det blir en så stark kontrast mellan de förnäma palatsen och de halvskabbiga och charmiga skutorna längs kajen...även om det är ganska stränga regler att hålla skeppen i gott skick.
Kajen är nyligen renoverad och nu har här öppnats flera caféer. Här fanns tidigare bara en bensinmack och någon glasskiosk. Man har på något märkligt sätt också lyckats minska antalet parkeringsplatser...! Tidigare fanns efter kajen 190 parkeringsplatser och idag finns 105 platser kvar och bensinmacken är borta. Det är snyggt och välordnat men skutorna får vara kvar. Vågar inte tänka på hur Strandvägen skulle se ut om stora nya vräkiga båtar och fatyg fanns här i stället.

Stockholm har velat skapa ett Nyhavn/Köpenhamn här längs den nästan 1 km långa kajen men då får man nog byta ut palatsen här på Strandvägen mot mer levande byggnader först. Med levande människor i.
Men det är en mycket bra förändring som skett här längs Strandvägens kaj. Borta vid Djurgårdsbron ligger restaurang Strandbryggan och utefter kajen in mot stan ligger som sagt flera caféer bl.a. Kajplats 18. och Breeze.

Om man inte vill ta bussen ut till Djurgården så kan man vandra längs kajen här och njuta av de gamla skutorna och ´´rasta´´ vid något café. När jag inte har bilen med mig går jag alltid Strandvägen ut mot Djurgården och jag älskar skutorna som även är bostäder för vissa lyckligt lottade personer.
Och om man nu inte vill bo på en skuta kan man såklart bo i palatsen efter paradgatan. På Strandvägen 33 i Bünsovksa huset såldes en lägenhet på 289 kvm för runt 50 miljoner. Annars kan man hitta billigare lägenheter för runt 15-20 miljoner här.

Mina länkar - kategorier och arkiv fungerar inte för tillfället. Ska kontakta blogg.se nästa vecka.


Kommentarer
Postat av: Annelie

Stockholm i mitt hjärta!!!

Bort med bilarna och fram med caféerna. Det gillar jag skarpt.

På så sätt kan de mindre rika njuta av den fina utsikten medans de tar en öl eller fikar.

2010-08-20 @ 21:29:11
URL: http://www.natureasis.blogspot.com
Postat av: Monica

Kul med fler caféer men jag ser också alla fula vindsvåningar när jag lyfter blicken. Inte så noga med vad som byggts på taket på de gamla husen, titta på alla "fel" fönster t ex. Lite kunde ha tänkts på tidsepok mm. Sånt här tänker européer på vid besök:-)

2010-08-20 @ 22:47:46
URL: http://[email protected]
Postat av: Alt godt

Uvante bilde til din blogg å vere! Eg var der i sommar, vandra over til Djurgården saman med ein spennande mann. :-)

2010-08-20 @ 22:53:09
URL: http://altgodt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0