Site Meter

Södra Öland



Sjömarker vid Seby läge på östra sidan. På östra sidan möts hav och land mjukt och harmoniskt.



Jag gav mig av i gryningen, ett stilla regn, en hund som vän, jag gick ut mot havet än en gång...

Det där var en gammal Uffe-text. Själv startade jag resan söderut på ön tidigt och det var klarblå himmel och jag hade ingen hund som vän.

Nu skull jag alltså ta reda på skillnaden mellan norra och södra Öland och jag blev ganska snart övertygad om att det här landskapet tilltalade mig mycket mer än norra delen...även om jag hittade mycket fina platser även där.
Men söderut finns det stora, spännande och vackra alvaret, här finns vidderna, man ser långt hela tiden och längs vägarna blommade syrener och äppelträd. Jag har nog aldrig sett så mycket syrener i hela mitt liv. Tomterna var fullständigt överfyllda med höga, blommande syrensnår. Jag ville stanna vid varje gård och fotografera.

Den absolut vackraste vägsträckan på Öland går från Ottenby upp på östra sidan och just byn Näsby var hysteriskt vackert.
I sydöstra delen av Öland ser bondgårdarna rätt ruffiga ut, ungefär som jag tänker mig bondgårdar i de baltiska länderna. Trasiga traktorer står i högt gräs, rostiga avlagda gamla harvar trängs bland skrotbilar...och på något märkligt sätt blir det befriande charmigt och vackert av all den här röran. Kanske för att allt detta är omgärdat av blommande syrener och gamla knotiga äppelträd...och så havet, hela tiden havet.

Den här resan blev kort och tiden rusade. Tidigt i morse bad jag GPS-kvinnan att ta mig hem till Bromma igen och nu försöker jag landa här hemma, bland flygplan och en ständigt brusande storstad. Helst skulle jag velat stanna på Öland en vecka till.



Förfall...igen!




Blommande syrener. Så här såg det ut överallt längs vägarna.



Det stora alvaret


Hela alvaret var fyllt av Ölandssolvända just den här tiden.


Dagens låt

Kommentarer
Postat av: Rosita

Har man en gång varit på Öland ungefär vid den här tiden på året,då har man upplevt det optimala!

Har bara lyckats komma dit en gång på försommaren,men desto fler gånger sommar-höst,kan bara säga det med ett ord:AVUNDSJUK.

Det borde vara en mänsklig rättighet att uppleva Öland i försommartid.

2010-06-06 @ 17:03:27
Postat av: Eva

Mmmm... Södra Öland är nog finsmakarnas del av ön. Norra delen är också vacker, men den södra... Ljuset, tystnaden, vidderna, blommorna. Det finns inga vägrenar i Sverige som är så vackra som just de öländska och de pärlor som finns på södra Öland är väldigt speciella. Capellagården är väl ett bra exempel. Och Bo Pensionat... Jag har bott på Öland i drygt tio år av mitt liv så längtan dit kan bli stor ibland.

2010-06-06 @ 18:32:11
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Lars Forslin

Seby läge är en pärla med sin pir. Härliga bilder Hasse och roligt med solvändan!

2010-06-06 @ 23:30:42
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Mira

Gör om rutt!

2010-06-07 @ 09:04:05
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Inger

Härligt, härligt! Oj, va´ jag längtar dit igen! Det blåa bland Solvändan......är det Bergskrabba?

2010-06-08 @ 20:24:19
Postat av: Kerstin

Fantastiska bilder. var där förra helgen och körde hela östra sida ner. Öland denna årstid är fantastisk. Inte mycet trafik, utan man kan åka och bara njuta.

2010-06-11 @ 11:19:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0