Site Meter

På jakt efter värmen i Stockholm




 
9 maj 2010
 
 
  • Tänkte att känslan av den riktiga våren och värmen fanns inne i stan.
  • Tunnelbana tidigt in till St. Eriksgatan. Fortfarande lika svårt att åka T-bana. Vet inte vart jag ska titta. Pillade med mobilen.
  • Vandrade upp i Vasaparken och svängde in mot Sinnenas trädgård. Kungsängsliljorna värmde mig där.
  • Gick Drottninggatan ner mot stan från Odenplan.
  • Inne i Centralbadets trädgård började det försiktigt att grönska.
  • Jag gick vidare mot Kungsträdgården...där det var ett liv och ett kiv...som Strindberg sa och mitt bland de blommande körsbärsträden var det Wakeboardtävling.
  • Tog tunnelbanan hem igen från Hötorget där hela torgplatsen var en enda stor loppis.
  • Det var 5 grader när jag åkte in och 10 grader när jag kom hem. Vårvärmen fördubblades under de timmar jag var inne i stan!


Sinnenas trädgård

Där får jag vila och Sinnesro
I Sinnenas trädgård
Får jag lukta på de vackraste blommor
Och få ro i en orolig själ
(Mats Mannheim)






Centralbadets trädgård



På Hamngatan lägger man räls till spårvagnen. På 1960-talet tog man bort rälsen från Stockholms gator.





Spotify har blivit ännu bättre nu. Visste ni att man kan spela sina egna mp3-filer i Spotify?
Och i koloniområdena är det generationsskifte. Läs här i DN.


Kommentarer
Postat av: Anita K.

Å, hvilken nytelse! Min lengsel etter Stockholm er konstant. Er syrinene sene i år - om jeg skulle slumpe å komme en tur nå på forsommeren. :)

Postat av: Skaffaren

Fritilaria! Det första ord jag lärde mig av Hannu.

2010-05-09 @ 15:51:26
URL: http://skaffaren.blogspot.com/
Postat av: Gela

Men fina bilder fick du, och kanske solen tittar fram hos dig som den gör hos mig just nu. Ha en fin kväll/Gela

2010-05-09 @ 17:09:35
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Solen kom äntligen framme här för en timme sedan - dvs 16.45. Älskar kungssängsliljan. Nu har det blivit en tradition att plantera en näve lökar varje höst. Belöningen kommer nu. I år spirar de bland de avhugna tulpanerna. Har bild på det skyldiga lila rådjuret alldeles utanför köksfönstret. Förstörelsen upptäckte vi senare...

2010-05-09 @ 17:55:57
Postat av: Staffan H

Klen tröst, men du är inte ensam om att längta efter lite vårvärme.

2010-05-09 @ 22:33:41
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Annelie

Idag struntade jag i växtbilderna och blev helt glad av att se Stockholmsbilderna. Så himla roligt att de lägger räls på Hamngatan. Dagens höjdare!

2010-05-09 @ 22:57:09
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Pia

Ljuvligt vackra kungsängsliljor! Idag har det äntligen varit lite sol här men det är alldeles för kallt ändå.

2010-05-10 @ 19:47:44
Postat av: yrsa

du bjuder på vackra stockholms bilder igen, tycker så om att se på dem. kom igår hem från åbo, börjar mer o mer tycka om den staden, så åbo kan du nog också sätta på din lista.. tog många fina bilder, vackert. åbo påminner lite om stockholm tycker jag, i mindre skala, området kring vårdberget och gamla stortorget har en söder- gamla stan känsla. vackra hus, både trä och sten, och hus som är bådeoch. och sedan området kring aura å,som de håller på o rusta upp med körsbärspark bl.a(hörde jag) många roliga pubar fanns också hm hm, en som var ett gammalt apotek, var där visserligen bara på söndagsem på en snabbkaffe.. skulle gärna bjuda dej på de bilderna också!

2010-05-11 @ 10:36:09
Postat av: Lars Forslin

Härliga bilder från Sinnenas trädgård, otroligt fint med hundtandsliljorna och kungsängsdito. Jag måste försöka hitta den här trädgården någon gång. Har gått igenom området, men lyckats missa den.

2010-05-12 @ 09:09:58
URL: http://blogg.perenner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0