Site Meter

Skeppsholmen och Kastellholmen runt



 
30 juni 2010
 
 
Vill man se Stockholm på bästa tänkbara sätt ska man absolut vandra runt Skeppsholmen och även gå upp på Kastellholmens berg. Här har man Stockholms innerstad runt omkring sig och man upplever samtidigt vilken livlig sjöfart det är på Stockholms vatten. Skeppsholmen ligger mycket centralt. Bara att gå från Kungsträdgården, förbi Grand och Nationalmuseum och sedan vandra över Skeppsholmsbron. Man missar knappast af Chapman, den vackra gamla segelskutan som ligger till höger och som nu är ett vandrarhem.

När jag besökte ön nu så fick jag alla vädertyper som tänkas kan och eftersom jag egentligen bara är en vanlig ´´kortknäppare´´  så hade jag vissa problem med ljuset kan jag säga. När jag gått ett varv...blev det ett helt annat ljus...så jag gick ett varv till.

Här efter kajerna ligger alla möjliga och omöjliga skutor och som folk bor på. Det är lockande att skaffa sig en skuta och det var faktisk en till salu.
Jag går ganska ofta här, kollar på skutorna, tar en kaffe vid Skeppsholmens kaffe & glass-fik. Ibland går jag upp på ön och besöker Moderna museet...inte så ofta, men det händer.

Kastellholmen har blivit en av mina favoritplatser i Stockholm. Att sitta högst uppe på berget och se inloppet till Stockholm är något man oftare borde göra. Ta med middagen upp hit och sitta här tills solen går ner. Måste göra det nu i sommar. Att man har skrikande Grönanbesökare på andra sidan, får man väl stå ut med.
Det är inte bara jag som har Kastellholmen som favoritplats...de vitkindade gässen trivs här och just nu skyddar de sina ungar noggrant.

Så alla ni som ska besöka Stockholm i sommar...släpp slottet, Sergels torg, NK och Gallerian för en stund och gå ett varv runt Skeppsholmen...och glöm absolut inte att gå över den lilla bron till Kastellholmen också!

 





Dom här vilsna damerna hittade jag inne på en gård. De ser ut att undra vart de ska ta vägen. Vart ska vi vara?



Skeppsholmens kaffe & glass ligger just vid kajen och här dricker och äter man på papper. Lite synd kanske...men det är helt ok.



Strandvägen på andra sidan.


Här ligger också restaurang Hjerta som har öppet tisdag-söndag kl. 11-22.



Då går vi över till Kastellholmen...


Här bor folk...det måste vara ett av Stockholms allra bästa läge. En vacker trädgård har de också! Huset byggdes på 1700-talet som sjukhus men det blev på 1800-talet bostäder åt underofficerare.


Vykorts-wannabe? Katarina kyrka syns där uppe på söder.


Idag har man glömt hur man byggde vackra båtar och skepp.




...och så lämnar vi Kastellholmen och går över till Skeppsholmen igen.



Så här kan man ju också bo i Stockholm!


Dagens långbänk. Det är inte jag som cyklar...


Det här är inte en bild av min funderande del av hjärnan utan ett konstverk som står en bit från Chapman. Det är säkert en välkänd och jätteduktig konstnär som skapat detta...!



Karta

Jag låter Wikipedia berätta om Skeppsholmens historia.

Skeppsholmen är en ö i Saltsjön i centrala Stockholm och är vid sidan av Kastellholmen en del av stadsdelen Skeppsholmen. Skeppsholmen har en broförbindelse med Blasieholmen kallad Skeppsholmsbron och till Kastellholmen via Kastellholmsbron.

På Skeppsholmen ligger fyra museer bland annat Moderna museet och Östasiatiska museet, och ön kallas därför även för Stockholms museiö.[1] Från Skeppsholmsbron syns Skeppsholmskyrkan och Amiralitetshusets tinnar och torn samt fullriggaren af Chapman som är förtöjd på holmens västra sida.

Skeppsholmen var under cirka 300 år flottans ö. Under denna tid uppstod ett flertal av de nuvarande byggnaderna, ritade av dåtidens främsta arkitekter som Nicodemus Tessin d.y., Johan Eberhard Carlberg och Carl Hårleman. De militära funktionerna fanns kvar till 1968. Därefter uppläts de gamla byggnaderna för museer, skolor och kulturinstitutioner.

På grund av vandrarhemmen i af Chapman och i Hantverkskasernen drar Skeppsholmen många unga inhemska och utländska besökare till sig. Ön förvaltas liksom Kastellholmen sedan 1993 av Statens fastighetsverk, som har som uppgift att bevara och utveckla området för framtiden. Båda öarna ingår i Ekoparken.

 

Nutid [redigera]

Några militära funktioner fanns kvar på Skeppsholmen ända fram till 1968, men redan tidigare började kulturinstitutioner flytta in i de gamla byggnaderna. Bland de första var delar av Kungliga Konsthögskolan som övertog Båtsmanskasernen redan 1953, följt av Moderna museet som invigdes 1958 i exercishuset samt Östasiatiska museet som öppnade i början av 1960-talet i gamla tyghuset. Moderna museet fick 1998 en ny byggnad ritad av den spanske arkitekten Rafael Moneo, här inryms numera även Arkitekturmuseet. Andra kulturella verksamheter på ön är Teater Galeasen i gamla torpeddepartementet, Fotografins hus i före detta mindepartementet och Svensk Form som håller till i Sjökarteverket.

Mellan åren 1997 och 2005 byggdes Stockholmsbriggen Tre Kronor af Stockholm. Stapelbädden var upplagd intill byggnaden Norra fundamentet och stockholmarna kunde se hur fartyget långsamt växte fram och bidra med pengar för bygget. Här, i Norra och Södra fundamenten, finns även Skeppsholmens folkhögskola. Skolan, vars huvudman är stiftelsen Skeppsholmsgården, har plats för 100 kursdeltagare och erbjuder bland annat musik- och båtbyggarkurser.

Skeppsholmen har av allmänheten främst förknippats med den stora fullriggaren af Chapman som legat förtöjd på holmes södra strand sen 1949 och fungerat som vandrarhem. Tillsammans med vandrarhemmet i intilliggande Hantverkskasernen och alla skolor på ön drar Skeppsholmen många unga människor till sig.

S/S Orion, tidigare tjänstefartyg för lotsverket, byggd 1929 och tagen ur drift 1979, är numera museifartyg. S/S Orion är sedan 2003 k-märkt och ligger i dag förtöjd cirka 50 meter nordost om Skeppsholmsbron. Den som är intresserad i gamla båtar kan se på ett 40-tal äldre privata fartyg som ligger längs östra och norra kajen. Här finns allt från trålare till fyrskepp och doften av äkta trätjära hänger i luften.

Ett sedan 1980 återkommande årligt evenemang är Stockholm Jazz Festival som i juli varje år går av stapeln på området för gamla örlogsvarvet nedanför Moderna museet.

 


Kommentarer
Postat av: Annelie Ehrstedt

Kanske blir det en promenad till SKEPPSHOLMENS KAFFE O GLASS, sitter på Riddargatan syr gardiner och putsar fönster i lgh. som dottern och pojkvän just flyttat in i. Blir det tid över går jag dit.

Blev alldeles tårögd när jag på nära håll upplevde den vackra rondellen vid Djurgårdsbron härom kvällen, ännu vackrare i verkligheten än på Din bild.

Sen jag var 16 år har jag sagt att när jag blir gammal skall jag bo i en lgh på Kastellholmskajen, nu börjar det bli dags.

Ha det bra, ser jag Dig så kommer jag fram och hälsar.

2010-06-30 @ 22:58:18
Postat av: Mariana

Det var länge sedan man gick där,Stockholm är verkligen vackert.

Mariana

2010-06-30 @ 23:08:13
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Håkan Gidestrand

OJ........du e helt otrolig på att lägga ner energi på dina inlägg :)

Lärde mig mkt nytt

Vackra statyer:)

Håkan

Postat av: Ramona K

Förra året, inspirerad av dina bilder, tog jag min första promenad runt Skeppsholmen. Hade svårt att slita mig därifrån. Jag kan bli nästan avundsjuk på Stockholmare som har så många promenadstråkar runt vattnet. I Uppsala råder det brist på sådant. Nu ser jag att jag borde inte ha hoppat över Kastellholmen-delen. Det blir säkert en ny promenad i år.

2010-07-01 @ 08:19:53
Postat av: Boije

En av de där "vilsa damerna" (statyerna) skulle väldigt gärna få bosätta sig i min trädgård!! :)

2010-07-01 @ 11:25:34
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annelie: Om jag befinner mig på Skeppsholmen igen...och du känner igen mig så hoppas jag att du kommer fram och hälsar.



Mariana: Dags att gå en sväng på holmen då kanske?



Håkan: Inte så mycket energi faktiskt...en massa bilder bara.



Ramona K: Vad kul att du blev inspirerad och jag tycker absolut att du måste gå ut på Kastellholmen också.



Bojje: I min också...

2010-07-02 @ 21:28:41
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Madde

Alltid lika roligt att se dina fantastiska bilder. Önskar dig en underbar sommar Hasse! Värme till dig!

2010-07-03 @ 23:01:07
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Madde: Ha en underbar sommar du också!

2010-07-11 @ 08:29:17
Postat av: Erika

Vilken kul blogg med härliga bilder!! :)



Jag ska köra till Skeppsholmen på söndag (11:e september). Jag undrar om det finns nån gratis parkeringsplats på ön. Vet du?

Är det en bättre idé att försöka hitta nån runt Blasieholmen?

2011-09-10 @ 01:45:07
URL: http://erikakimura.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Hej Erika. Någon gratis plats är nog svår att få men det finns ganska många platser bakom Moderna om du rundar museet och sedan tar vänster. Lycka till!

2011-09-10 @ 07:59:55
Postat av: Erika

Tack för info! Ja, jag tror inte det även på söndag.

Vi brukar parkera gratis på helgerna i stan på gatan men det är svårt att hitta. Man måste köra borta från populärt område.



Jag ska komma tillbaka snart när jag har tid och läsa dina blogg och titta på dina bilder! ;)

2011-09-10 @ 21:20:05
URL: http://erikakimura.blogspot.com/
Postat av: Erika

Åh, förresten, det ska vara Asienfestivalen imorgon på söndag (11:e september) på ett museum i Skeppsholmen. Det är den anledningen som varför jag ska dit.

Jag skrev om det här: http://erikakimura.blogspot.com/2011/09/asian-festival.html



Det ska bli kul. Kanske du vet redan.

2011-09-10 @ 21:24:44
URL: http://erikakimura.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0