Site Meter

Långholmen runt



 
9 juni 2010
 
 
Långholmen är nästan lika viktig för mig som Djurgården. Det är bara ca 3 km runt den här vackra ön invid Södermalm och det tog mig lite mer än en timma av slövandra idag. Som vanligt med pauser på berg och bryggor och med ständiga fotostopp.
Jag började vid pick-nickbryggan vid Långholmsbron och vandrade sedan västerut...alltså år vänster när man kommer över bron. Hela den här ön är oerhört lummig och ibland nästan djungellik. När man muddrade Pålsundet och Långholmskanalen en gång i tiden så lade man muddringsmassorna uppe på ön vilket gynnade växtligheten.

På Långholmen kan man bo i celler i det gamla fängelset som nu är vandrarhem och hotell, man kan konferera och äta gott på ön men jag nöjer mig att stryka längs stränderna den här gången. Kanske att jag snokar runt inne på ön någon annan gång.
Den vildaste och lugnaste delen av ön är den västra udden där man har utsikt över Essingeöarna och Marieberg på Kungsholmen. Längs den norra delen av ön ser man Kungsholmen med Norrmälarstrand och in mot stan. Man vandrar under Västerbron och på många ställen kan man hitta små picknick- eller badberg som här har kvällssol och jag antar att det är rusning till dessa små smultronställen under varma soliga dagar.

På den östra delen av ön ligger Mälarvarvet och här är det lite stökigare och mer levande och närmare Västerbron ligger husvagns och husbilscampingen. På en stor grusplan satt man på en solstol utanför husbilen...och njöt!

Planen var idag att antingen fika vid Bellmanmuseets trädgård eller vid Brofiken vid Långholmsbron där min vandring både började och slutade. Men Bellmansmuseet var abonnerat för konferens och Brofiket var stängt. Om jag hade vetat det hade termosen följt med idag också.

Nu har jag avverkat Stockholms största öar. Nästa gång blir det kortare vandringar och förhoppningsvis färre foton...jag är översvämmad av bilder här hemma och ligger kraftigt efter med lagring och överföring till externa hårddiskar. Det lär också bli betydligt mindre av både fotografering och bloggning nu när VM i fotboll börjar.
Jag kommer att berätta på fredag vad som händer i parken och sedan blir det lite paus här på bloggen.

 
 



















Pålsundsbron






Tidigare runt:
Djurgården runt
Kungsholmen runt
Södermalm runt


Kommentarer
Postat av: Annelie

TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK och ha det så bra med fotbollen när det blir dags

2010-06-09 @ 19:26:26
Postat av: Katarina/Kollitott

Långholmen är en riktig innerstadsdjungel! jag tänker alltid på filmen "Släpp fångarne loss det är vår" när jag ser fängelset med rastgårdarna. Fina kolonilotter finns det också, man borde gå dit oftare!

2010-06-09 @ 19:49:58
URL: http://kollitott.se
Postat av: Catarina

Åhhhh, Stockholm är härligt denna årstiden. När jag ser dina underbara bilder är det snudd på (bara snudd på) att jag ångrar att jag utvandrade från Stockholmen, infödd som jag är.

Ha de gott. Catarina

2010-06-09 @ 21:16:46
URL: http://catspassions.blogspot.com/
Postat av: yrsa

tack för rundvandringarna! o ha det skönt i tv soffan- det börjas i morgon... det spelas väl ganska så i realtid att det inte blir allt för sena nätter? (ska sverige vara med....?)

2010-06-10 @ 07:56:57
Postat av: Libby

Ja, det är fint på Långholmen. Du har väl besökt företaget Handtryckta tapeter som ligger i ett hus ovanför badstranden? En fantastisk skatt av gamla tapeter och så trycker de nya.

2010-06-10 @ 09:27:13
Postat av: Mariana

Dom där strandpromenaderna tycker jag om.

Mariana

2010-06-10 @ 10:17:08
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Carina

Tack ännu en gång för alla fina bilder. Det är svårt att tänka sig av de lummiga bilderna att de är tagna i en storstad, fantastiskt!



Önskar dig en skön bloggvila i soffhörnet och ser framemot kommande vandringar och bilder.



Må så gott!

2010-06-10 @ 15:08:33
Postat av: Prästgårdseva

Jag instämmer i Tackkören! Det är alldeles underbart, att få följa med på dina vandringar.

Tänker på hur underbart det skulle varit att följa med på riktigt. Du gör verkligen god reklam för vår huvudstad.

Ha det skönt och njut av god fotbollsunderhållning!

Jag hoppas på bättre väder, så man kan njuta av att vara ute.

Eva

2010-06-10 @ 15:18:13
URL: http://bakomhacken.blogspot.com/
Postat av: SB

Dina foton är höjdpunkten på min bloggrunda härifrån USA. Jag var själv på Långholmen förra sommaren och fattar inte hur man kan "missa" så mycket när man bor i stan (många år sedan). Jag har sett mer av Stockholm som "turist" när jag kommer hem på mina semestrar. Fortsätt att fotografera Sthlm! Du gör ett helbra jobb med kameran!

2010-06-10 @ 16:29:54
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack alla....efter morgondagens fredagsvandring i parken blir det ett litet uppehåll.

2010-06-10 @ 19:53:35
Postat av: Freedomtravel

Otroligt att dessa gröna, lummiga, pittoreska bilder faktiskt är från en ganska central del av Stockholm!

2010-06-14 @ 21:21:31
URL: http://www.freedomtravel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0