Site Meter

Trädgårdslycklig

Glöm inte att skicka in er vackraste majbild i morgon på morgonen lägger jag ut bilderna på bloggen.




Igår var min status på Facebook - Trädgårdslycklig, och precis så känner jag mig oftast då jag jobbade i den här vackra slottsparken.
När Georg där nere i södra Sverige fick anställning på Hovdala slott och då började blogga så var han lika lyrisk och tyckte att det var lyx att få lön för att utföra det som var hans stora intresse. Så långt vill jag nog inte sträcka mig...
Där klipper man gräset med hjälp av riktig hästkraft också., alltså med en häst...så fantastiskt bra! Att han har vågat sig på en stråhatt från första dagen...är ju modigt. Själv har jag ännu inte vågat mig på någon hatt, och det lär inte bli någon heller.


Tog mig friheten att låna en bild från Georgs blogg.

Den här veckan har jag fått mycket gjort i parken. Alla sommarblommor är utplanterade, allting i köksträdgårdslandet är sått utom sallaten som ska sås nästa vecka, pionerna har fått stöd och gräset är under kontroll. På måndag ska jag hämta alla pelargoner som ska ha sin plats på terrassen. Sedan ska alla planteringar piffas inför en trädgårdsvandring som jag ska hålla för en grupp gäster på onsdag. Direkt efter den vandringen drar jag till Öland. Tror det blir en bra vecka!


Clematis atragene ´Columella´ - En Magnus Johnson-sort som kan blir 3 meter hög.


Om jag var bonde skulle alla mina marker vara fyllda med raps...


Snart börjar brudarna blomma...Exochorda ´The Bride´


Rosenbräcka


Vinteriberis Iberis sempervirens ´Snowflake´


Nu snart börjar slänten blomma med alla nävor som har huvudrollen.



Kungen har då inga hattproblem...

I 307:an finns fortfarande sand från Fårö...


Kommentarer
Postat av: Annelie

Att känna lycka på arbetet låter jättebra. Det hör man inte allt för ofta.

Helgo klematis. De ser lite ut som små lampor eller hattar i en liten sagovärld. Köpte en klematis för 4 år sedan som heter Lemon Chifon som slog ut i år för första gången. Inte fan var den gul. Mer rosa. Hellurad.

Rapsfält är fina, håller med. Ja, jag tror i alla fall att det är vad du säger.

2010-05-29 @ 04:56:43
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annelie: Jobbigt när man får växter som blir helt fel. Jo...rapsfält är vackra!

2010-05-29 @ 10:48:13
Postat av: Sophia Callmer

Trädgårdslycklig, bra ord! Och visst det är vackert, vackert just nu, bara jag stiger utanför dörren hittar jag nyutslagna blommor varje dag, så jag fotar och fotar..

2010-05-29 @ 11:03:15
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Sophia Callmer

..och är trädgårdslycklig!

2010-05-29 @ 11:04:05
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Sophia: Jag googlade på trädgårdslycklig och fick bara en träff. Bra att du också är trädgårdslycklig.

2010-05-29 @ 11:07:39
Postat av: Lilla B

Jag är fan inte det minsta trädgårdslycklig. Syrenerna växer dåligt, gräsmattan är till del uppgrävd, mycket har frusit under vintern, dock inte slyn. Växthuset gör mig mildare till sinnes. Tur det. Särskilt för de närstående ...

2010-05-29 @ 15:28:53
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Det blixtrar i Bergslagen hör jag...

2010-05-29 @ 17:57:02
Postat av: Monica

Åh så mycket vackert!

2010-05-29 @ 19:07:42
Postat av: yrsa

ja- jag försöker vänja mej vid tanken att vara kruklycklig...

men tack för ett jätteskratt- vilken sööt kung ni har!

2010-05-29 @ 20:32:09
Postat av: Halvdansken

Jag läste nånstans nångång om en gammal film (typ Edward Persson) att fälten på 30-40 talen som man ser i gamla svenska svart/vita filmer inte var gula av raps, som vi ju ser dem idag, utan blå! Man odlade nämligen lin i stor skala.

Tänk vad fantastiskt det skulle se ut om man hade lite linodling idag också, snacka om svenska färger!

2010-05-30 @ 23:35:52
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monica: Mm det är en vacker tid.



yrsa: Kruklycklig är inte illa det heller.



Halvdansken: Man kan knappt föreställa sig stora blå fält idag...

2010-05-31 @ 05:12:49
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0