Site Meter

Svag för albarosor


Maiden´s Blush

När jag ska köpa rosor till slottsparken så har jag vissa krav. Den ska självklart vara vacker och dofta gott men det som nästan är lika viktigt är att den remonterar. Många av de äldre buskrosorna blommar endast under juli månad och eftersom vår verksamhet ligger nere för semester just då, så finns det ingen att visa rosenprakten för.

Vissa grupper av rosor, som bourbonrosor blommar under hela sommaren och en bit in på hösten även om sensommarens blomning inte är lika stark som huvudfloret. Min pimpinellros ´Stanwell Perpetual´ blommar även den fram till sen höst. Albarosor blommar endast en månad mitt i sommaren och fungerar då inte i slottsparken.

Egentligen är det märkligt att man tycker att en ros som inte remonterar är ett dåligt val, även för de som befinner sig i sina trädgårdar under juli månad. En månads blomning är ju en ganska lång tid om man jämför med körsbärsblom, syrener eller schersminers blomtid. Så nu slår jag ett slag för gammaldags rosor...och framför allt albarosor.


Celestial

Ofta tänker jag att det vore så mycket enklare om jag även kunde använda juliblommande rosor och perenner i slottsparken. Det är ju egentligen under juni-juli som det flesta och det vackraste prydnadsblommorna har sin tid i trädgårdarna.
I naturen finns sällan något som blommar länge. Ibland under långa varma somrar kan vissa vilda blommor komma på idén om att blomma en gång till på sensommaren, men annars nästan stressar naturen på vår och försommar för att hinna reproducera sig. Frön måste hinna mogna och hitta sin plats under vår korta sommar.

Om jag idag skulle ha en egen trädgård och som inte besöktes av rådjur och harar, skulle jag plantera mängder av albarosor eller jungfrurosor som de även kallas i Sverige, efter det att Jungfru Maria ofta avbildades med en vit albaros.
Dessa vackra, ljust rosa eller vita skönheter skulle få ha sin tid där mitt i sommaren och jag skulle nöja mig med en månads blomning.
Att gå i en rosenträdgård fylld med albarosor en sommarnatt...det måste jag försöka göra nu i sommar.

Albarosor sägs vara en korsing mellan Rosa damascena och Rosa canina och den fanns troligen redan under antiken.
Det växer ofta albarosor i gamla trädgårdar och de når ofta en hög ålder. De är anspråkslösa och växer starkt, doftar fantastiskt och kan även planteras i ett något skuggigt läge. Lägg till att de allra flesta sorter är friska och härdiga en bra bit upp i landet. Sägs klara -30 grader. Rosa rugosa klarar -40 grader!


Celestial


Minette

Upptäckte att jag har alldels för få foton av albarosor. Det innebär jakt med kameran i rosenträdgårdarna i sommar. Fyller väl på det här inlägget med flera bilder i sommar då.

Några sorter:
  • Céleste - Halvfyllda rosa blommor med gul ståndarkrans. Kan bli 2 meter hög. Härdig till zon 6.
  • Drottningen av Danmark - Tätt fyllda, ljupt rosa. 1,5 meter hög. Zon 4.
  • Maiden´s Blush - Säkert den mest använda albarosen i Sverige. Fyllda ljust rosa blommor. 2 meter hög. Härdig upp till zon 6.
  • Maxima - Fyllda gräddvita blommor. 2,5 meter hög.
  • Minette - Mycket vanlig. Stora, fyllda och ljust rosa blommor, ljust bladverk. Blir nästan 2 meter hög.
  • Mm Plantier - Täta, små blommor som i knoppstadiet är röda, sedan rosa för att till sist bli krämkrämvita med rosa fläckar.
  • Amelia - Stora halvfyllda rosa och gul ståndarkrans. 1 meter hög.
  • Felicite Parmentier - Svagt rosa och gula knoppar!? 1, 5 meter hög. Zon 5.
  • Gudhem - vit enkel. Trestjärnig i Zetas katalog.
  • Mme Lagras de St Germain - Tagglös, fylld krämvit. Trestjärning i Zetas katalog. Zon 5.
  • Princesse de Lamballe - Ganska små rent vita blommor som inte är så stora. 2 meter hög.


Källa:
Rosor - en bok av rosvänner för rosvänner. Av Gudrun Manell & Bertil Johanson. 1998.

Zetas katalog.

Kommentarer
Postat av: Rose-Marie Färber



Jag delar din "svaghet", och tack för den! Väntar på dina kommande foton.

2010-05-09 @ 10:00:15
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Rose-Marie Färber: Skönt att någon kan dela mina svagheter...!



2010-05-09 @ 12:33:58
Postat av: Anita K.

Kjære Hasse! Hva slags alba bør jeg velge når jeg har mulighet til å bestille fra en leverandør som har "det lille ekstra" for oss som er glade i albaroser.

Jeg forlot en gedigen Maxima i gamlehagen - den er nå fjernet og gravd opp.

Minette har vi faktisk noen gamle kultivarer av her i byen også - og jeg skal igjen ta rotskudd. Jeg forlot en hage med mange albaer - også Dronningen av Danmark og Minette, som var for store til å ta med seg. Jeg savner dem!

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita K: Jag skulle absolut prova Gudhem och Mme Lagras de St Germain.

2010-05-09 @ 19:32:49
Postat av: Katarina

Ja, albarosorna är favoriter hos mig också. Dronningen av Danemark är en absolut favorit! Men som du skriver, bourbonrosorna som remonterar är fina också t.ex Louise Odier - fast hon ofta får svartfläck... men vilken doft!

2010-05-09 @ 21:56:14
URL: http://kollitott.se
Postat av: Mira

Uppenbarligen förväntas alla veta vad remontera innebär... Jag visste det inte, och blev tvungen att slå upp...

2010-05-10 @ 09:59:31
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Jag har alltid misslyckats med Louise Odier som alltid får svartfäckssjuka, men rosen är vacker.



Mira: Sorry!

2010-05-10 @ 12:23:39
Postat av: Mariana

Vill ha massor av buskrosor och klätterrosor, ökar med några varje år.

Mariana

2010-05-10 @ 12:40:11
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Anita K.

Det ble Maxima og Celeste - ikke verst det heller. Og en Poppius. En passe taggete finlandssvenske. :)

2010-05-11 @ 11:21:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0