Site Meter

Min bro - Tranebergsbron

 
25 februari 2010
 
 
Jag ser Tranebergsbron varje dag eftersom jag har den utanför mitt fönster och trots att det bara är en bro så känner jag starkt för den. Jag åker bil, cyklar och går över den och utsikten från högsta punkten är mycket vacker. Här är brons historia:


Året är 1932 och den nya Tranebergsbron har börjat byggas. Mot Kristineberg och Fredhäll. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum.
 
1932. Mot Kristineberg och Fredhäll. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum.


1932. Mot Bromma - Traneberg. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum
 
Längst upp, i mitten av bilden låg då Svartsviks fabriksområde. Det började med att Stockholms bryggeriers buteljglas, startade sin verksamhet här 1856 och stannade till 1877, samma år kom Nissens choklad, konfekt och karamellfabrik till platsen och spred härliga dofter omkring sig, 90 personer jobbade med att tillverka godis åt folket. Det var landets största godisfabrik och en av storsäljarna var Kungen av Danmark bröstkarameller.

Karamellfabriken brann och ersattes av Stockholms benmjölsfabrik 1889 och som spred helt andra dofter än godisfabriken. Benmjöl utvinns av krossade djurben och man tillverkade bl.a. lim, fett och tvättmedel. 1968 flyttade den illaluktande fabriken från Traneberg.
Barnängens fabriker flyttades hit från Södermalm 1930 och även Tången gardinfabrik fanns här fram till 1956. Fram till 1980 låg några små företag i området innan alla byggnader revs och Minnebergs bostadstadsområde byggdes 1987.
Mitt hus i gamla Traneberg har ännu inte börjat byggas på platsen till vänster i bild.

1933 - Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum


Den snörika och kalla vintern 2010. Bilden tillhör...mig!


2010


1934. Tranebergsbron invigs av kronprins Gustav Adolf. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum


Tranebergsbron vid invigningen den 31 augusti 1934. Bilden från Bromma Hembygdsföreings årsskrift 1935.
 

1934. Mot Fredhäll och Lilla Essingen. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum.
 
1938. Traneberg till vänster och Kungsholmen med Kristineberg och Fredhäll till höger. Överst i bild Huvudsta och Solna som inte var så mycket bebyggt på 30-talet. Bilden tillhör Stockholms stadsmuseum
Nu har man börjat bygga mitt hus som var färdigt för inflyttning 1939 i Traneberg. 48 år senare flyttade jag in och efter ytterligare 23 år har jag börjat fundera på att lämna Bromma...bara funderat alltså. Det lär bli en lång process.

Fakta om Tranebergsbron
  • Den första flottbron över Tranebergssund byggdes 1787. Rester av denna bro användes fram till 1930-talet som båtbrygga.
  • En pontonbro byggdes 1914.
  • Den nuvarande bron byggdes 1931-1934 och invigdes den 31 augusti 1934 och var då världens längsta bågbro av betong.
  • 1952 byttes spårvagnarna ut mot tunnelbanetåg.
  • 1979 upptäcktes allvarliga problem med bron. Balkar hade stora saltfrost-skador.
  • Den 22 februari 1999 började Tranebergsbron renoveras och en ny bågbro intill den gamla byggdes.
  • Den 31 augusti 2005 invigdes den nya Tranebergsbron. Kostnad 800 miljoner. Från mitt fönster kunde jag följa ombyggnaden av bron under det 5 år långa arbetet.
  • Tranebergsbron är 450 meter lång, 27 meter bred och 32 meter hög. Den segelfria höjden är 25,2 meter.
  • 75 000 fordon passerar över bron varje dag och 300 tunnelbanetåg rullar dagligen över bron.
  • Tranebergsbron (öppnades 31 augusti 1934) och Västerbron (öppnades 20 november 1935) ritades av samma arkitekter, P Hedqvist och D Dahl.
  • Bromma flygplats invigdes den 23 maj 1936.

Från mitt fönster i februari 2010



Kommentarer
Postat av: Mira

Spännande! Har du sett den här boken? Över Stockholms vatten. Bengt af Geijerstam, Ingemar Unge (2005). Byggförlaget. ISBN 91-7988-263-3

2010-02-25 @ 15:53:09
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: EvaB

Vacker bro och intressant historia och dokumentation. Vilken härlig fönsterhörna i ditt 30-talshus!

2010-02-25 @ 16:03:49
URL: http://inredamedbocker.blogspot.com
Postat av: Elisabet

Broar är ofta vackra.



Var gång jag åker bil från Danmark och in mot Sverige - över bron - får jag gåshud. Ååå, den är så vacker!

2010-02-25 @ 17:09:57
URL: http://www.cikoriatva.blogspot.com
Postat av: Londongirl

Vilket intressant inlägg. Nu fick jag dessutom lära mig att båda broarna som jag också tycker är så vackra är ritade av samma person. Det hade man ju kunnat begripa...de syns ju att de är släkt med varandra. Du har verkligen en härlig utsikt.

2010-02-25 @ 17:32:39
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: ElisabetW

Oh, vad roligt att läsa detta. Tranebergsbron fastnar gärna i hjärtat. Tack för bilderna och texten.

2010-02-25 @ 18:01:50
URL: http://blogspot.sodviksgastgivaregard.se
Postat av: Eva

Intressant att se hur broarkitekturen har förändrats genom tiderna. Tranebergsbron tillhör absolut de vackrare bland de äldre broarna. Här nere i södern har vi ju, skönhetsmässigt, ett svårslaget nutida exempel i öresundsbron. Tycker jag i alla fall...

2010-02-25 @ 19:32:05
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Ramona K

Vilken fantastiskt fin utsikt! Skulle aldrig tröttna på den. Jag som inte kan så värst mycket om Stockholms förorter är mycket glad över dina beskrivningar.

Nej, det är ingen lätt process att bryta upp senare i livet när man har det bra där man bor och livet lunkar på. Vi borde fundera på det någon gång men vad lätt det är att tänka på annat.

2010-02-25 @ 20:02:40
Postat av: Mariana

Inte så dum utsikt du har!

2010-02-25 @ 22:52:00
Postat av: Matildas fikarum

Hur gjorde båtarna innan bron byggdes? Det ser inte ut som om det fanns någon genomfartsled då.

2010-02-26 @ 04:58:52
URL: http://matildasfikarum.wordpress.com
Postat av: Pia

Tack för intressant läsning och alla fina bilder över din bro. Vilken fantastisk utsikt och så mysigt hem du har! Förstår om det kan bli svårt att tänka på att lämna det men dyker ditt drömställe upp så känns det säkert lättare.

2010-02-26 @ 07:16:22
Postat av: Leif

Jag lånade en lägenhet en sommar på Luxgatan på lilla essingen. Det var varmt och skönt och jag sprang var eftermiddag till kungsholmen över gamla stan och södermälarstrand och åter sedan. Trevlig stad och grönt och fint.

2010-02-26 @ 10:36:26
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Vi är olika hur rotade vi är vid vår bostad. Endel människor kan flytta hur som helst, sova överallt och längtar mera bort än hem. Medan andra av oss alltid längtar hem och ser vårt hem som vår borg och trygghet.

Endel har inget hem att längta till.

Så sorgligt det blev, det var ju inte meningen.

Önskar dig hur som haver en fin fin helg! Antar att det töar även i Stockholm? Det gillar vi!

2010-02-26 @ 12:37:14
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Kul med lite historia. Det är ju en bro jag åkt över massor med gånger så det är roligt att veta lite mer. Du har verkligen en fin utsikt. Trevlig helg.

2010-02-26 @ 14:21:37
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Den gamla pontonbron ser inte ut att ha något öppningssystem. Antagligen gick lätt båttrafik genom Karlbergskanalen och ut i Riddarfjärden. Eftersom Solna och Sundbyberg inte hade så stor befolkning i början av seklet så var det nog inte någon tung båttrafik till dessa orter.

2010-02-26 @ 17:43:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hav utan hamnar

Härligt inlägg, Tranebergsbron inspekterade jag på nära håll förra våren när jag gick min bropromenad i Stockholm till följd av att ha köpt boken "Över Stockholms vatten" som Mira nämnde i första kommentaren. Jag klättrade i valven och gick en långsam och skön promenad över bron i ett härligt välmående.



En liten anekdot om mig och Tranebergsbron bara... haha ;)

2010-03-14 @ 03:36:14
URL: http://havutanhamnar.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hav utan hamnar: Aha så du har klättrat i valven...skulle också vilja våga det...

Köpte också boken nu. Ska besöka fler broar senare och fylla på det här inlägget tänkt jag.

2010-03-14 @ 06:35:35
Postat av: Bengt Spade

Faktum är att flottbron från 1914 som ersattes av den nuvarande Tranebergsbron 1934 hade ett spann som gick att öppna. Närmast Brommalandet fanns nämligen ett svängbart spann för sjöfarten. När den nya bron skulle byggas av betong i början av 1930-talet var man rädd för att betongens ibland lite trista grå yta skulle störa intrycket av det formmässigt eleganta valvspannet. Man tog då till knepet att färga in ytskiktet med gulockra för att s.a.s lätta upp det hela lite grand.

2011-02-16 @ 11:02:30
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Intressant Bengt! Tack för informationen.

2011-02-16 @ 11:05:49
Postat av: Olaf

Hej, vilket brospann är det nyaste? Norra?

Mvh

2015-01-31 @ 22:36:53
Postat av: Hasse Wester

Det stämmer Olaf!

2015-02-01 @ 07:16:36
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0