Site Meter

Doing the Gardener





Bland alla utställningsplatser kom jag till något som kallades ´´Doing the gardener´´ och som Ulriksdals slottsträdgård byggt upp. Bosse Rappne kom just dit när jag var där för att se över sitt verk. Han berättade att de har tänkt huset som en trädgårdsmästarbostad...och jag ska genast börja diskutera med min VD om att få bygga upp något sånt här i slottsparken.

Här har man byggt en 15 kvm stor friggebod med takterrass och de har hittat en perfekt plats vid skogsbrynet där kvällssolen stannar länge. Växtvalet är mycket bra och hela den här platsen känns hemtrevlig.

Den här utställningen kommer att avslutas först den 12 september och jag kommer helt klart att besöka den igen. Då kanske ljuset är bättre och jag kanske har mer ork att beskriva vad jag ser. Nu är vi mitt i fotbolls-VM och jag laddar just för Spaniens första match.





Så här presenterar Ulriksdals slottsträdgård sin plats på utställningen:

Trädgården innesluts i en mjuk och sensuell form – en plats för kärlek i form av passion och längtan men samtidigt trygghet och tillhörighet. Trädgårdens känsla och innehåll faller tillbaka på de fyra elementen och en längtan efter ursprung; en längtan efter att ödmjukt få bebo naturen.

En utsiktsplats ger oss luft, vind, frihetskänsla, ljus, flyktighet och möjlighet till kontemplation. Bakugnen med angränsande vedbacke gestaltar eld, värme, hetta, svett och fysisk aktivitet. Dolt och undangömt ligger ett jordnära bo för vila, lust och intimitet med doft av skog och mylla. Svalt och fuktigt ligger vattenkällan bland daggiga växter och platsens avskildhet ger möjlighet till nakenhet, tvagning och tvätt.

Kärnan i trädgården är en modern friggebod, 15 kvm, med pergola, flexibelt tak och nya lösningar för att utöka dess möjligheter. Syftet är att skapa flera rum och att förlänga både dagen och säsongen. Vi blandar moderna material med naturmaterial och arbetar mycket med kontrastverkan: vilt/ordnat; öppet/slutet; hetta/svalka och ett stramt formspråk som möter organiska former. Stommen i trädgården utgörs av naturnära och frodig växtlighet, träytor och varierade stenläggningar. Färgskalan är dämpad med brutna nyanser av grönt och brunt. Skira blommor i blekt gult och rosa spelar mot robusta formstarka växter. Vi vill framhäva det naturliga och vackra i såväl knopp som sen mognad.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Det hade väl inte varit så dumt med ett eget krypin...lite grillkvällar i parken.

2010-06-16 @ 15:41:51
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Jättemysigt ställe. Utställningspresentationen är skriven i sann Lars Krantz-anda tycker jag. Lite OTT (Over the top). Men det är klart om du också bygger en trädgårdsmästarbostad i parken, varför ska du gå miste om "passion och längtan" och "nakenhet, tvägning och tvätt". Go for it Slottis!

2010-06-16 @ 17:06:42
Postat av: Mariana

Riktigt fint och mysigt.

Man får lov att åka dit och titta.

Mariana

2010-06-16 @ 17:20:40
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Håkan Gidestrand

Vad fint....honom känner man ju igen :)

Håkan

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Leif: Det blir perfekt...ska välja ut en plats i morgon.



Ramona K: Mm, sinnligt och naturligt ska det vara.



Mariana: Det är en vacker plats de valt till idéträdgårdarna och jag tycker absolut att du ska gå.



Håkan: Jo...en av våra trädgårdskändisar. Trevlig är han också.

2010-06-16 @ 19:11:07
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita K.

For et koselig "krypinn" med uteplass!

Kondolerer med Spania. Brasil glimtet til først på slutten...

Men hvem heier man egentlig på? England? Danmark?

Ha et fint VM! :)

Postat av: Matildas fikarum

Men kära nån, heter det verkligen "doing the Gardener"? Man får hoppas det inte kommer några engelsktalande turister.

2010-06-18 @ 15:04:29
URL: http://matildasfikarum.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag vet...funderade mycket över namnsättningen på den här platsen....

2010-06-18 @ 15:07:36
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0