Site Meter

Nimis - för mycket?





Jag fick en order...eller nästan i varje fall, att besöka Lars Vilks Nimis, nu när jag övernattade i trakterna av Kullaberg. Efter att ha parkerat bilen och passerat Himmelstorpsgården så började vandringen ner till den berömda platsen som t.o.m. nu är en självständig stat! Ladonien, där man kan bli medborgare i staten.
Nimis är latin och betyder ´´för mycket´´ och i augusti i år fyllde detta mästerverk 30 år. Se här.

Glöm flip flopen om ni ska ner till platsen, det ser lugnt ut i början då man går genom en mycket vacker bokskog men sedan börjar branterna ner mot havet och har man dåliga knän...så tar det sin tid att försiktigt klättra ner över alla stenar. Men jag lovar att det är värt besväret.
När jag såg ingången och skymtade hela detta märkliga bygge så undrar man hur allt detta gått till...rent praktiskt?

Man går sedan ner i en trappa...eller i ett trapphus rättare sagt och allt är hopspikat med små brädstumpar och grenar, huller om buller tycks det. Trots att det ser helt livsfarligt ut att vandra här så är det förvånansvärt stadigt byggt. Väl nere på stranden ser man hur stort allt detta är. Visserligen har bygget pågått i 30 år nu men det är helt otroligt att en man har skapat detta. Det är nog bland det mest märkliga och mest skruvade jag sett...och helt underbart!
Det har hittills gått åt 160 000 spik till bygget och materialet är bl.a. drivved men han har även burit ner material. Helt galet fantastiskt!

Vilks konstverk, eller installation som han kallar det blev ett problem för myndigheterna när han började bygget 1980 eftersom han inte hade byggnadstillstånd och hade han sökt ett tillstånd hade han ju självklart inte fått det eftersom det är beläget i ett naturreservat.
Stormar och anlagda bränder har förstört de tre tornen men de har hela tiden byggts upp på nytt. Eftersom folk vandrar hit ner och barn klättrar i tornen så har även det fått myndigheterna att se rött igen...eftersom bygget inte klarar svensk säkerhetsstandard för lekplats. Vad kan man säga? Jo att jag beundrar Vilks för att han står på sig och inte ger upp. Han bygger än idag vidare och tyvärr så missade jag honom när jag besökte Nimis.

Anledningen till att han en gång började bygga detta var en hämnd på havet eftersom han tidigare varit nära att drunkna men också som en reaktion på trenden som rådde inom konsten ´´ingenting är beständigt´´.
Jag tycker att det här var helt underbart och under den tunga vandringen upp för branterna var jag helt uppfylld av den här upplevelsen. Det är så skönt att det finns människor som gör något utöver det vanliga, som inte bryr sig om hur det borde vara. Nästa gång jag besöker Nimis hoppas jag att konstnären är på plats. Han har ju sagt att han ska hålla på här i 20 år till.

Det andra verket av Lars Vilks står intill Nimis och han har döpt det till Arx, se Wikipedia här:

Arx (Lat: fäste) är ett konstverk av Lars Vilks i Kullabergs naturreservat. Skulpturen består av 150 ton sten och betong och bygget påbörjades 1991. Stenarna är markerade med sidnummer och bildar en bok, Arx : en bok om det outsägliga, vilken fått numret ISBN 91-88248-47-X. Därmed finns den med i bibliotekskatalogen Libris 7770011. Boken har 352 "sidor" och gavs ut på förlaget Nya Doxa 1993.

Eftersom Arx är byggd i ett naturreservat, och dessutom utan bygglov, dömdes Vilks av tingsrätten 1994 till 100 dagsböter à 100 kronor. Verket har skadats flera gånger av folk som försökt riva det med hjälp av släggor.














Kommentarer
Postat av: Leif

Det ser lite ut som bergbanan på liseberg, tycker jag

2010-09-09 @ 19:18:06
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Pia

Visst blir man imponerad av Vilks envishet att bara fortsätta att bygga år efter år fast det både rivs, eldas upp och protesteras från alla håll. Nimis är bara så läckert!

2010-09-09 @ 19:20:05
Postat av: Annelie

Roligt att Du tyckte om det.

Brukar passa på att åka dit med långväga besökare när bil finns tillgänglig.

KÄMPIGT och UNDERBART. Visst är han bara helt fantastisk, tror han är där kollar stabilitet och lagar mest varje dag. Har sett honom kånkande på virke och bankande när jag varit där.Du träffar nog honom nästa gång.

Jag brukar fantisera om att övernatta i nåt av tornen, högst upp.

Ha en fin kväll.

2010-09-09 @ 19:24:31
Postat av: Johanna

Åh jag har varit där o jag älskar det! det är så helt fantastiskt så man blir helt kollrig :o)

fina bilder!

2010-09-09 @ 21:17:56
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Sophia Callmer

Oj vad jag har missat mycket här på några dagar, vad du upplever fina platser på din roadtrip! Nimis är verkligen ett häftigt ställe, och fina bilder!

2010-09-09 @ 21:20:34
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Leif: Har aldrig varit på Liseberg, lika bra det då kanske.



Pia: Verkligen, han verkar veta vad han vill den där Lars.



Annelie: Det vore väl något att övernatta i ett torn! Ja, jag hoppas att möta honom nästa gång.



Johanna: Kollrig ja, så är det!



Sophia Callmer: Håller med dig...häftigt!

2010-09-10 @ 10:44:50
Postat av: Mariana

Imponerande!

2010-09-10 @ 11:50:49
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Eva

Om jag skall besöka stället en gång till kommer jag att vilja ha spikskor. Jag minns nedklättrandet som en ganska brant historia trots träningsskor på fötterna. Med stigande ålder och sämre knän vill det till att man får ett rejält fotfäste - alltså får det bli spikskor eller andra skor med rejäla dubbar.

2010-09-10 @ 11:56:11
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Visst är det!



Eva: Spikskor är bra. Men det är liksom en del av hela upplevelsen att klättra den ganska besvärliga vägen ner.

2010-09-11 @ 08:25:07
Postat av: A

Håller med föregående, det är riktigt imponerande.

2010-09-13 @ 22:50:10
URL: http://www.minnesotamodellen.se/
Postat av: Berit

En verkligt storslagen upplevelse! Inga foton kan med rättvisa förmedla vad Nimis är. Måste UPPLEVAS! Fantastiskt!

2011-04-07 @ 19:43:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0