Site Meter

Mossa i gräsmattan-frågan

Efter att ha blivit väckt (och inte kunnat somna om)  av ett SMS kl. 03.00 en natt nu i veckan, där någon undrade hur man får bort mossa ur gräsmattan så känner jag att jag måste berätta om mitt förhållande till mossa i gräsmattor.
_____________________________________________________________________________________

Det finns några trädgårdsfrågor som dyker upp om och om igen och en av de allra vanligaste är ´´hur blir jag av med mossan ur gräsmattan?´´
Hur klipper jag lavendel och hur utrotar jag kirskål är två andra ständigt återkommande frågor.

Frågan om mossa i gräsmattan är inte svår att svara på för min del. För det första gillar jag mossa både i naturen och i viss mån i gräsmattor och för det andra är jag inte speciellt förtjust i perfekta gräsmattor. Så för mig finns inte det här problemet. Jag tycker om att gå barfota på en mossig gräsmatta och varför ska gräsmattor se ut som golfgreener framför huset? Är det verkligen vackert? Alltför perfekta gräsmattor är för mig ointressanta gröna öknar. Har man fått in maskrosor så får man nog leva med det. Eller ta bort dem. Eller helt enkelt fräsa upp gräsmattan och anlägga en ny...men alla vet ju hur maskrosfrön transporteras. Men det är en annan trädgårdsfråga, nu gällde det mossa.


Härbret i Engsholms slottspark

Jag förstår att man måste kunna använda sin gräsmatta som en lekyta där man kan spela fotboll , krocket eller kasta kubbar eller nåt och då måste gräsmattan tåla det slitaget. Då funkar det inte med en massa mossa i gräsmattan.

Men de som har problem med mossa i gräsmattan har oftast den där gräsmattan på husets skuggsida där det är mörkt och fuktigt, precis så som mossa vill ha det och där vill man  väl inte spela fotboll ändå. Låt gräsmattan vara där, eller gräv upp den och anlägg skugg-perenn-planeringar.

På solsidan av tomten brukar det inte vara så stora mossproblem eftersom gräset växer starkt där och har man  ändå problem så är det bara att sätta igång att gödsla gräsmattan med specialgödsel anpassat till gräsmattor. Gödsla några gånger under säsongen, från det att gräset börjar växa ordentligt på våren och sluta sedan innan augusti, eftersom gräset måste hinna mogna av innan vintern.
Då kommer gräset att växa starkt och behöver klippas ofta och mossan har då oftast inte en chans.
Om man har en mossig gräsmatta kan det också bero på ett lågt pH-värde (mossa klarar ett lägre pH än gräset) och det kan då hjälpa om man lägger ut kalk innan snön smält bort på våren.


Eftersom jag inte hittade någon mossa på några gräsmattor i slottsparken ... så fick jag rigga lite.

Mossa börjar växa redan vid 0 grader på våren och gräset först vid +8 grader. Det är därför man tycker att problemet med mossan är störst just på våren. Allt handlar alltså sedan om att gräset måste må bra och växa starkt så att inte mossan har någon chans att konkurrera.

I slottsparken har vi gräsmattor som på våren och försommaren fungerar som blomsterängar, fyllda med vitsippor och sedan gullvivor och förgätmigej, prästkragar och annat vackert som naturen ordnat. Några sura skugg-gräsmattor finns inte hos oss. Så mossproblem finns inte alls här. Problemet finns aldrig hos mig egentligen.
Jag har haft egna tomter och har aldrig haft en tanke på att hetsa upp mig för att det skulle finnas mossa i gräsmattan, i stället vandrar omkring där barfota som en Ernst och mår bra.

Jag skulle kunna börja berätta om vertikalskärare, mossrivare och kemiska mossborttagningsmedel...men jag avstår.
Så ni som vill ha hjälp med hur man ska få bort mossan från gräsmattan...jag får nog be er surfa vidare. Lycka till!

Några surftips här och det här forumet.

Efter första kommentaren från Lena undrar jag om det här är ett manligt problem?



Enligt en gammal kinesisk lära sägs daglilja bota sorg med minnesförlust...

Kommentarer
Postat av: Lena

Och så har jag upptäckt att det vanligtvis är ett "manligt" problem. På parmiddagar sätter män ofta igång långa diskussioner om hur de tar bort mossa som uppenbarligen förstöööör deras gräsmatta. Men jag har aldrig någonsin hört en kvinna ens fundera över mossa i gräsmatta!



Det går att göra ett problem av vad som helst om man vill. Alla tonårsföräldrar jag känner har enorma problem med att deras telningar ställer skor på dörrmattan innanför dörren. Det har aldrig varit något problem för mig eftersom jag har fått två ben med vilka kan jag kan ta ett stort steg över högen med trasiga gympadojor.



Trist att du fick ligga sömnlös...

Postat av: Lars Forslin

Så enkelt var det problemet löst! Anlägg gräsmattan där det finns gott om ljus och näring så är problemet väck. Allt annat är att jobba emot naturen och då kan man ju hålla på hur länge som helst, utan att lyckas.



Varför är det så svårt för folk att ta in denna enkla sanning? Är det för att de inte vill höra den? För att den implicerar att de måste tänka om sin planering som gjordes när huset byggdes för en massa år sedan? Troligen.



En smart trädgårdsägare arbetar alltid med naturen och planterar växterna där de har förutsättningar att trivas, gäller även gräsmattor. Misslyckas man med det man planerat så tänker man om och anpassar sig. Men rigida människor har svårt för anpassning och vill hellre jobba på att kuva naturen: i fallet moss i gräsmattan blir det med diverse stroller-preparat och andra mossgifter samt minutiös gödsling varannan vecka. Det orkas väl med under en halv säsong, sedan återgår ordningen till det normala och mossan fortsätter att breda ut sig när man åker på semester. Frågan dyker alltså upp nästa vår igen och så rullar det på.

2010-05-05 @ 09:16:07
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Skaffaren

Det gläder mig att det finns fler än jag som tycker att mossa är helt OK i gräsmattan.

Att det är ett typiskt manligt problem har jag ännu aldrig stött på, men det låter troligt.

Jag, som är i antik- och samlarbranschen har lärt mig att män samla logiskt. Finns det en nummerserie, då kan en man samla på t. ex Pyro-porslin, Alfa-bilder etc.

Om mossor och lavar hade olika nummer, då hade samtalen låtit helt annorlunda.

2010-05-05 @ 09:24:47
URL: http://skaffaren.blogspot.com/
Postat av: Sophia Callmer

Ja, mossa i gräsmattan...jag tänker som du, jag bryr mig inte om om där finns lite mossa och att jobba med naturen i stället för mot, det är både enklare och roligare, men kräver förstås att man sätter sig in i vad som trivs i just den jorden och just de förhållandena ens trädgård har. Kirskål, det finns bra ett sätt säger Camilla Plum, LUKA!

ha en bra ledig dag!

2010-05-05 @ 09:29:04
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Mariana

Jag gillar mossa och perfekta gräsmattor ser konstgjorda ut och skulle inte passa hos mej.

Men jag kan bli impad på en golfgreen.

Mariana

2010-05-05 @ 10:38:13
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Anna

Om hela "gräsmatttan" är fullt av kirskål och svalört då? Vad kostar det att anlägga en gräsmatta, ca 100 kvadrat? Jord och frö alltså, inte rullbart färdigt gräs.

Kul att du gillar mossa i gräset, du hade gillat mor och fars tomt... :)

2010-05-05 @ 10:41:03
URL: http://gronanna.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofi

Jag skulle gärna vilja veta hur man får bort gräsmattan ur mossan... nämligen på den mörka sida av trädgården där mossan står så vacker tidig vår, men sedan tas över av gräs och groblad.

2010-05-05 @ 11:42:38
URL: http://annsofiero.wordpress.com
Postat av: maya

mossor är ju allas fiender...men fina till dekoration.=)

2010-05-05 @ 13:09:44
URL: http://mayahataichanok.blogg.se/
Postat av: Boije

Vilket mossigt problem!! :)

JAg gillar ju mossa så hos mig får den frodas hej vilt! På södra sidan av trädgården har jag inte ens gräs, vilket är skönt, för jag hatar att klippa gräsmattor.

Jag har däremot problem med fåglar som hackar sönder min mossa i sin jakt på ätbara kryp. Mossiga stenar är de tydligen helt galna i, tyvärr.

2010-05-05 @ 14:42:25
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: skogsnuvan

Precis som du säger så växer mossan där det är lite skuggigt under träd och där det är lite surt. Jag har mossa i gräset och lite varstans i min trädgård men jag gillar det. Alltid skön att gå ¨på och det finns så många olika fina mossor om man tittar på dom. Dom liksom smyger in en liten bit från skogen och får till en fin övergång

2010-05-05 @ 15:22:25
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Ida We

Jag gillar inte mossa på gräsmattor xD Inte hemma på våran gård iaf... det ser lite... ofint ut. Om det inte är i england vid en stor herrgård el liknande, då är det coolt :)

2010-05-06 @ 08:33:54
URL: http://idawe.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag tycker mest det är män som kämpar med den där evinnerliga gräsmattan. Finns ju roligare saker att lägga energi på.



Jag såg en annan lösning. grannens katt gick på en av uteplatserna här, la en rejäl hög (bajs) och stod sen en lång stund och rev och krafsade upp mossa ur gräsmattan för att dölja högen.

Saken är klar, skaffa en katt som räfsar mattan och mossan är väck! :o)

2010-05-07 @ 14:07:19
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Mossig

Denna fråga får jag jämt när jag arbetar på handelsträdgård.

Liksom du tycker jag gott man kan låta mossan vara, eller ta reda på varför det blivit mossa och ta vara på den platsens förutsättningar.

Det tycks finnas ett par saker som på något vis blivit tradition i svenska villaträdgårdar.

Stympning av fruktträd och något slags hatiskt förhållande till alla växter i trädgården man själv inte valt att sätta dit. Tråkigt men sant så är det nog läge för många att anlita professionell hjälp eller helt enkelt låta trädgården vara och enbart satsa på växter som man märker trivs.

2011-05-08 @ 20:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0