Site Meter

Sommarblommor i Stockholm 2010




 
25 juli 2010
 
 
Efter ännu en natt med dålig sömn tog jag tunnelbanan in till stan strax efter klockan sex den här lördagsmorgonen för att kolla in årets sommarblommor. Sommarblommor - alltså annueller.
Jag hade tidigare sett från bilfönstret att färgerna i år går i vitt och lila och så lite gräs i planteringen, urnan eller krukan.

Jag klev av vid Hötorget och gick mot Segels torg som brukar smyckas med mängder av sommarblommor.
Stan var folktom sånär som på de som städade gator och torg och de som vattnade blommorna.
Tyvärr så tyckte jag att det såg ganska blekt ut i år runt Sergels torg. Allt krut verkar ha lagts runt slottet i år...av någon anledning.

PÅ Strömbron och vid Gustav Adofs trog har man ansträngt sig lite extra med blomsterarrangemangen. Det handlar mycket om lila och vita petunior, vita och ljusgula margeriter, gaura och jätteverbena på alla stadens platser och det är riktigt snyggt.
Lådorna som hänger längs hela västra sidan av Strömbron är fantastiskt fina och jag hoppas att dessa lådor  även kommande somrar får hänga där, även om inte prinsessor gifter sig.
Förra årets sommarblommor i stan.
 
 
 







De röda hjärtana har nog skapats här just för oss alla kärleksfulla stockholmare...
De röda blommorna är praktsalvia igen...de som får mig att rygga. Här har man planterat dessa röda hjärtan mitt i ljust rosa dubbla petunior. Innan jag såg att det var hjärtan undrade jag lite över den vågade färgkombinationen.


Gustv II Adolf vid sitt torg.




Operan



På Stortorget i Gamla Stan fanns det en hel del fotograferande japaner.


Förstörelse på Riddarhustorget. Annars ser jag sällan att ´´de´´ ger sig på planteringar och blomsterurnor. Även om jag i veckan läste om att ´´de´´  stulit två mycket värdefulla urnor på Waldemarsudde.



I Kungsträdgården blev jag plötsligt glad åt den här gula planteringen. Det var behagliga gula nyanser.








Sergels Torg


Kommentarer
Postat av: Boije

Jaha...det är ett lila-vitt år i år...tydligen.

Min trädgård har valt de färgerna den här sommaren. Det är de lila blommornas år i år, och vitt. De går extra bra, av nån anledning. Praktbetonikorna är riktigt våldsamma och de flesta lupinerna är i år lila.

Men nu kommer i alla fall några rosa malvor och bryter av. Gillar ju rosa, i den där bleka färgen, gärna tillsammans med silver.

2010-07-24 @ 21:18:21
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Catarina

Som exil-stockholmare vågar jag nog påstå att Stockholm snäppt upp sig ganska många snäpp. Mycket trevliga arrangemang. Jag gillar speciellt lådorna på bron över strömmen.

Ser fram mot att kolla upp hur det ser ut i mitten-slutet av augusti.

Ha de gott. Catarina

2010-07-24 @ 21:28:53
URL: http://catspassions.blogspot.com/
Postat av: Mira

Ah! Björn Isfält! Tack! Fina blommor förrexten...

2010-07-24 @ 22:42:22
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Ann

Tack för dessa Stockholmspärlor...vilken fägring i sommar Sverige! =)

2010-07-25 @ 12:36:03
Postat av: Anita

Så roligt att få se årets blomsterpromenad i Stockholm. Vädligt mycket lila och vitt. Jag gillade den blekgula planteringen. Är inne i en blekgul period har jag märkt. Tror det börjar bli dags för mig att ta årets blomsterpromenad i Södertälje.

2010-07-25 @ 14:51:48
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: TRÄDGÅRDSINGENJÖREN

Hej!

Tycker sommarblommorna såg riktigt trevliga ut. Tråkigt med förstörelse, vi brottas med de här oxå. Man blir så himla ledsen när man jobbar och så är det några som förstör. Inge kul, men man får aldrig ge upp!



//TI

2010-07-27 @ 08:52:16
URL: http://grysigurdsdotter.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0