Site Meter

Vecka 28, 2021 - Oaser i Stockholms City

 
 
Centralbadets trädgård
 
 
 
 
 
 
12 juli - måndag
 
 
 
Stilla morgon vid Djurgårdsbrunnskanalen
 
 
Lexus på sin hemmaplan
 
Djurgårdsbrunnsbron
 
 
 
Tystnaden var nästan total och vattnet låg helt stilla när vi gick längs Djurgårdsbrunnskanalen den här tidiga morgonen. Det kändes som om vi befann oss långt ifrån en stor stad, vilket var mycket vilsamt för en ljudkänslig storstadsmänniska. April, maj och junis intensiva fåglekonserter börjar nu avta något och jag hör i stället solosångare här och där. Ett fågelläte som skilde sig från skönsångarna var gråhägrarnas  ungar som måste ha det mest groteska fågellätet, då det låter som om de skulle kräkas varje gång de öppnar näbben. 
 
Inte en enda båt kom och störde den spegelblanka vattenytan, endast några vitkindade gäss badade lite innan de återvänder till Djurgårdens gräsytor för att fortsätta beta.
 
Norra länken är gratis att åka på nu i juli och jag kan använda den varje gång jag hämtar och lämnar Lexus eller när jag hälsar på min dotter. I vanliga fall koster en enkel resa till Gärdet eller Djurgården 105 kr. Att åka på innestadens gator till samma platser, kostar 35 kr. Jag har uttryckt min förundran över det här tidigare.
 
 
 Han är verkligen helt underbar den här lilla killen. Här hälsar vi på min dotter och besökte Tessinparken.
 
 
 
 
 
 
14 juli - onsdag
 
 
 Lillsjöån i Bromma
 
 
 
Vi söker skugga, Lexus har sin kyldyna, kylda handdukar och fläkt. 30 grader. Det räcker nu!
 
 
 
Jag rangordnar årets månader
 
 

I min nyårskrönika skrev jag att jag måste lära mig att leva i nuet, det uttjatade Carpe Diem är ju faktiskt det enda rätta att leva efter. Jag kommer dock alltid att längta. Längta efter en annan årstid, efter en resa eller

 

Jag tänkte försöka rangordna årets månader, när jag trivs bäst.

 

1.   Maj. För mig är det ett självklart val att maj är årets bästa och framför vackraste månad. Det är då träd och buskar blommar som bäst och temperaturen passar mig perfekt Jag längtar alltid till maj!

 

2.   April. Den här månaden är lika självklar som tvåa. Det är då naturen vaknar till liv efter en lång vintervila. Fåglarna inleder sina underbara konserter i skogarna och hägg, try och måbär börjar grönska. I april börjar livet om och vi lämnar kyla och mörker bakom oss.

 

3.   Juni. Man kan inte annat än att älska juni som är en oerhört stillsam och vacker sommarmånad. Det är ju egentligen hit jag drömmer hela vintern - drömmen om den svenska sommaren. 

 

4.   Oktober. Den här månaden är som en grande finale på året, då naturen bjuder på ett färgsprakande skådespel. Luften är klar och lätt att andas och det nu Lexus och jag har våra bästa vandringar.

 

5.   Mars. Det blir vår, snödroppar och vintergäck blommar och ljuset återvänder. Jag smider planer inför sommaren och om vi inte befinner oss i en pandemi, så besöker jag trädgårdsmässan i Älvsjö.

  

6.   Augusti. När jag jobbade tog jag alltid semester i augusti. Det är en av årets stillsammaste månader. De som semestrat i juli, ligger lågt och håller sig hemma eftersom pengarna är slut och det är en perfekt månad om man ska besöka Gotland. Augustimörkret och tystnaden är omslutande och lugnande.

 

7.   November. En månad som många nog skulle placera sist. Men jag älskar att stadsvandra en dimmig och lite kylig morgon i november. Trots mörkret och begynnande kyla så andas jag lugnare nu och jag kan åter sova med öppet fönster, utan att höra grannarna diskutera livets gåtor på balkongerna i grannhuset.

 

8.   September. En ganska anonym månad, som en skarv mellan sommar och höst. En månad som bara är.

  

9.   Juli. Semestermånad. Mycket folk…överallt. Ofta värmebölja som nu i år. Kravfylld tid då man bara måste bada och grilla…hela tiden!

 

10.  Februari. En tid av längtan. Ta mig härifrån till mars månad och till ljuset!

 

11.  Januari. En oerhört lång och tom månad. 

  

12.  December. Den mest kravfyllda månaden på året! Man bör, eller helst måste vara glad och lycklig hela tiden och pynta hemmet med kitschiga och fula julprylar. Mörkret är som ett lock över oss. Ta mig till nästa år tack! 

 

 

 

 

 

 

15 juli - torsdag

 

 

Besök i min barndomsstad Norrtälje

 

Flammentanz-rosor längs gatorna i Norrtälje, här med rådhuset på Stora Torget i bakgrunden.
 
 
 

När jag öppnade bildörren i Norrtälje och lämnade den sköna AC-temperaturen för att gå ut i 32 graders värme, kändes det precis som när man kliver av planet i ett tropiskt klimat långt söderut under en vintersemester. Min lillasyster som fortfarande bor i Norrtälje och jag som utvandrade till Stockholm 1975, promenerade i vår barndomsstad och på grund av värmen var det inte så mycket folk ute på ´´gator och torg´´.

 

Vi vandrade sakta bort mot Norrtälje hamn som det nya bostadsområdet heter. Två höghus reser sig där en gång stadens två silos stod och visst diskuterade vi om höghusens vara eller inte vara, men nu står de där och jag tror att de flesta Norrtäljebor trots allt har accepterat dem nu. Vi gick över den nya bron som fått det vackra namnet ´´Havslänken´´ och som går från det nya kajområdet över till Societetsparken och vi fortsatte ut till restaurang Havspiren där vi åt lunch.

 

I mycket långsamt tempo vandrade vi tillbaka längs ån, till min bil som bjöd på välbehövlig kyla när vi åkte ut mot Väddö. Där fick jag äntligen besöka Kröns trädgård som jag så länge tänkte se, men som inte blivit av förrän idag. Det här var ett ställe precis i min smak. En mycket fin växtavdelning och på många ställen fanns små gröna blommande rum, där man kunde fika eller äta lunch. Vi placerade oss under ett äppelträd med kaffe och morotskaka och hade en mycket trevlig stund. Vi ses inte så ofta bara vi två, så vi hade en hel del att prata om.

 

Det blev en mycket fin dag med syster och vi kommer med all säkert att göra fler utflykter i vackra Roslagen.

 

 
 
Gammalt möter nytt i min barndomsstad.
 
 

 

 

Kröns gröna rum på Väddö 

 

 

Röda näckrosor måste man ju bara fota!
 
Lillasyster och jag!
 
 
 

 

 
 
16 juli - fredag
 
 
Gamla Brogatan
 
 
 
 
 

På väg till optikern på Norrlandsgatan, gick jag som vanligt in i Centralbadets trädgård och den vackra platsen gör mig aldrig besviken och nu blommade dagliljor och funkia runt dammen. Mycket har jag skrivit om den här trädgården genom åren och jag vet att många med mig tycker att det är en magisk grön oas mitt i City. Det är nog min absoluta favoritträdgård i Stockholm, som bjuder på något vackert under nästan hela året, även om maj månad sticker ut då alla träden blommar.

 

På Klarabergsgatan framför Åhléns blommade nu kinesträden med sina vackra gula blommor och som jag tidigare skrivit så älskar jag dessa sent blommande träd och buskar. De har växt till sig riktigt bra sedan de planterades 2017-2018.

 

Jag trivs verkligen inte i Stockholms City som totalt förstördes under Norrmalmsregleringen på 1950-1970-talen, men det finns trots allt några platser som man kan kalla oaser bland alla parkeringsgarage och själlösa byggnader. Centralbadets trädgård, som i och för sig inte ingår i området där många hus revs, är självklart en sådan plats och även raden med kinesträd på Klarabergsgatan. Klara kyrkogård är också ett grönt vackert rum mitt i all stel och strikt arkitektur. Den fjärde platsen som jag tycker om i City, är Gamla Brogatan där de vackra gamla husen blev kvar när 700 andra hus revs under regleringen. Det var meningen att ett parkeringshus i betong skulle ersätta de här husen, men efter omfattande protester ändrades planerna. Varför protesterades det inte i andra kvarter i Klara?

 

Husen i det gamla Klara hade fått förfalla sedan början av 1900-talet och det var väl anledningen till att de boende i de mycket eftersatta husen inte protesterade när de erbjöds moderna lägenheter i förorterna.

 

Gamla Brogatan är idag en gågata med flera restauranger och caféer och jag köpte kaffe med kanelbulle på Vetekattens bakficka. Jag satt där på gatans uteservering och njöt av lugnet den här sköna julidagen, då temperaturen sjunkit tio grader sedan igår. Utefter hela gatan finns pelargonpelare med röda kaskadpelargoner och över mig svävade rosa svanar. Jag tänker ännu en gång, att en mycket större del av City skulle ha kunnat sett ut just så här idag. Varför sparades inte fler gamla vackra hus från 1700-1800-talet? Det skulle ändå ha blivit mycket plats kvar för mängder av ful arkitektur som tydligen var så nödvändig i City.

 

  

Fikade gjorde jag på Vetekattens bakficka och hela gatan var så lugn och skön den här förmiddagen då temeraturen hade sjunkit från gårdagens 33 till 22 och det gick att andas normalt igen.
 
 

 

 

 Centralbadets trädgård

 

 
 
 
 
Kinesträden på Klarabergsgatan
 
 
 
 
Kinesträden vid Klarabergsgatan och en liten bit ner på Hamngatan, blommar som allra bäst nu och jag tycker att de är fantastiskt vackra! Dessa träd planterades 2017 eller 2018 och har väst till sig mycket bra!
 
 

 

 Båttur till Årstaviken

 

Kapten Per i Pålsundet, det gäller att hålla koll på alla paddlare.
 
 

Att tuffa runt med en gammal vacker träsnipa på Stockholms vatten tillhör sommarens höjdpunkter. Idag följde jag med kompis Per i hans Tea och att från vattnet se mina vandringsstråk runt stans öar är fantastiskt. Pålsundet är hemmahamn och vi träffades där den här soliga eftermiddagen då temperaturen låg runt 26 grader och gled sedan sakta fram i den mycket vackra kanalen. På min favoritbrygga där jag ibland under tidiga morgnar tar min frukost, satt en man ikväll och spelade gitarr.

 

Det var mycket folk längs stränderna nu när värmeböljan fortfarande ligger kvar och borta vid Tantobadet var det tätt bland solbadare. Sådana ställen är inget för oss utan vi gled vidare in i Årstaviken och ankrade på en vacker plats där lagom vindar svalkade. Vi hade inte setts på ett tag så vi hade mycket att prata om, medan vi åt vår sallad.

 

När vi i kvällssolen återvände till Pålsundet, var stränderna fortfarande fyllda av människor som badade i den varma sommarkvällen. Tack Per och Tea för en underbar sommarkvällstur!

 

 
 
 ´´Min´´ frukostbrygga vid Pålsundet.
 
 Ute på Riddarfjärden där Västerbron sträcker sig mellan Södermalm och Kungsholmen.
 
 På väg till hemmahamnen i kvällssol.
 
 Trygg i hamn...

 

 

 
 
17 juli - lördag
 
 
Tessinparken
 
 
 Det blev ännu en bild på Tessinparkens rosor...
 
 
 
 
 
 
18 juli - söndag
 
 
Morgonvandring runt Djurgården
 
 
 Blockhusuddens skärgårdsstrand
 
 

Svalkande vindar från norr och 20 grader halv sju på morgonen, då jag startade vandringen runt Djurgården ute på Blockhusudden. Jag var helt ensam längs hela kanalen men borta vid roddarna var det några som morgonbadade. Innan jag kom fram till Folke Bernadottes bro mötte jag fåren som lugnt och stilla betade längs vägen. Herden satt på en bänk med sina Bordercollies intill sig. Harmoni!

 

Jag gick upp till slottet och även till Rosendalsterrassen för att fota de vackra sommarblommorna och blev jagad av en stor lufsande och argt skällande hund på väg upp till terrassen. Jag ökade stegen och ´´gick´´ ifrån hunden, som vände hemåt igen.

 

Min kaffepaus tog jag uppe i skuggan vid kvarnen på Prins Eugens Waldemarsudde. Där satt jag länge och såg ut över den båttrafiken och under hela vandringen lyssnade jag på Paulo Coelhos Alkemisten som jag tidigare läst och som alltid får en att börja tänka lite längre än vanligt. Kanske att det mesta som händer redan bestämt i förväg, att nutidsmänniskan är dålig på tyda och följa tecken i livet. Hur är den han skriver – när man anar något, då upplever man en glimt av allt som redan är bestämt om våra liv. Ja ja…lagom flummigt den här tidiga söndagsmorgonen på min favoritö i Stockholm.

 

Eftersom jag sovit dåligt på natten så var jag ganska trött när jag kom tillbaka till bilen, men benen var pigga och kunde nästan ha travat på ett varv till. Sträckan runt Djurgården är en mil.

 

Tidigt i morgon bitti åker jag till Blockhusudden igen, men då för att hämta Lexus

 

 

 
 
 Jag saknar verkligen sommarblommorna på Lilla Sjötullsbron i år, men jag förstår verkligen att det är spartider även hos Djurgårdsförvaltningen. Vi hoppas på nästa år i stället! Den nedre bilden är från 2019.
 
 Ett trevligt morgonmöte nedanför Rosendals slott
 
Vackra och spännande planteringar vid Rosendals slott
 
Praktfullt på Rosendalsterrassen.
 
Den vackra röda planteringen i Lusthusportens park.
 
Härliga ´´Långkorven´´ igen vid Skansens norra entré, som var stängd när jag besökte Skansen förra veckan.
 
 Den sedvanliga bilden på Prins Eugens Waldemarsudde
 
Tomatodlingen tar över min lilla balkong, men jag har plockat en hel del av de supergoda 'Sungold' 

  

 

Vecka 28 för 2 år sedan, Vi var i Hvar - se här!
 
Vecka 28 för 3 år sedan, Lexus och jag är gräsänklingar - se här!
 
 
 
Venus and mars are alright tonight!
 



Kommentarer
Postat av: Per

Tack själv Hasse för en fin och trevlig kväll på Tea!

2021-07-18 @ 20:06:40
URL: http://whatgoodami.blogspot.com
Postat av: Hasse

Tänk att du har en träbåt i Pålsundet! Stort är det kompis!

2021-07-18 @ 22:03:39
Postat av: Liza

Min vecka börjar alltid med din blogg. Tack för en härlig vecka i ord och bild.

2021-07-19 @ 06:04:21
Postat av: Hasse

Så roligt att du hänger med hela tiden Liza!

2021-07-19 @ 11:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0