Site Meter

Vecka 2, 2021 - Snö

Stigbergsgatan med Katarina kyrka i bakgrunden.
 
 
 
11 januari - måndag
 
 
Djurgården
 
 
 
 Lilla Sjötullsbron vid Djurgårdsbrunnskanalen.
 
 
 

Talgoxen sjöng intensivt i mörkret när jag vaknade klockan 6.

 

Solen hade just gått upp över Djurgården när jag hämtade min fina kompis Lexus ute på Blockhusudden och eftersom vi ändå var på ön, blev det en promenad längs invanda spår. Det är alltid lika skönt att vandra längs Djurgårdsbrunnskanalen, förbi Manilla och södra stranden tillbaka till udden.

 

I helgen hade en Instagram-vän sett en ensam Härfågel vid Sjöfartsmuseet på Norra Djurgården. Den vackra och på vår breddgrad ovanliga fågeln, ville jag mycket gärna fånga med min kamera.

 

Snöblandat iskallt regn piskade oss i blåsten när vi kvällsvandrade här hemma i Bromma.

 

 

 
Lexus hemma vid sin kanal.
 
 
 
 
 
 
12 januari - tisdag
 
 
Snö i Bromma
 
 
 Den lilla koloniträdgården utanför min bostad.
 
 

När jag vaknade hade Stockholm förvandlats till ett vinterlandskap! Efter kvällens regn blev det minusgrader och snön lade sig som ett vackert rent täcke över stadens alla nyanser av brunt och grått. Delar av Norrland kan den närmaste tiden få upp till 1 meter snö, här i huvudstaden nöjer vi oss men några centimeter.

 

Trots att staden plötsligt blev ljus och vintervacker, så är det här verkligen inte min årstid. Även om jag inte längre jobbar med snön, vilket jag gjort i hela mitt arbetsliv så kommer jag nog aldrig lära mig att tycka om snö och kyla. Plötsligt skingrade sig de tunga molnen, solen visade sig från en klarblå himmel och jag minns inte senast det hände. Bilen liknade en igloo och det krävdes en stunds skrapande innan Lexus och jag kunde åka bort till Ulvsunda slott för att vandra denna soliga vinterdag.

 

Jag fick tips att Härfågeln idag befann sig vid Polismuseets norra sida, där den pickade längs den snöfria husväggen för att leta mat. I morgon måste jag försöka fotografera den.

 

Såg Mandelmanns trädgård på TV. Fantastiska Österlen och vackra Djupadal, som jag besökt flera gånger. Min gamla kurskompis Gustav och hans Marie, har delad vårdnad med en av döttrarna i Malmö, om hunden Semla…

 

 

 
Vacker vinterdag hemmavid.
 
Min fina vandrande vän.
 
Lillsjö-ån
 
 
 
 
 
13 januari - onsdag
 
 
 Lexus och jag letar efter härfågeln vid Tekniska museets gård.
 

 

Madrid -13. Stockholm -3.

 

Den här ´´gröna´´ dagboken går som synes på lågvarv nu mitt i vintern, vad gäller trädgårdsbilder. Förra året när januari var mild, blommade flera växter och då kunde jag faktiskt visa något som passade i en trädgårds-blogg. Självklart vill även jag att det ska vara riktig vinter i januari och allt som är normalt uppskattar jag extra mycket nu i dessa tider när det mesta är onormalt.

 

Det blev en mycket halkig morgonpromenad för Lexus och mig nu när parkvägarna förvandlats till isbanor. Jag måste köpa broddar! Väl hemma blev det långfrukost i värmen under filtar i soffan. Jag läste och Lexus låg på rygg bredvid och sov.

 

Innan jag lämnade Lexus till sin matte på Blockhusudden, besökte vi platsen där Härfågeln synts till några dagar och där det givetvis hade samlats mängder av fågelskådare. Men tyvärr hade både fågeln och skådarna lämnat platsen när vi anlände mitt i ett ymnigt snöfall. Inte en levande varelse syntes till där vid Polismuseum/Tekniska museets gårdar.

 

 
 
 
 
 
14 januari - torsdag
 
 
Södermalm - Åsöberget
 
 
 Kvastmakartrappan
 
 

Ny snö hade fallit under natten och träden här utanför var sagolikt vackra med nysnö mot mörka stammar, vilket lockade mig att åka upp till Åsöberget på söder för att ta några vinterbilder vid de små vackra söderkåkarna. Men av någon anledning var träden inte alls lika vackert dekorerade med snö som hemma i Bromma, antagligen hade det blåst mer uppe på söders höjder. Med iskalla fingrar gick jag dock en liten stund bland de röda stugorna och gjorde vad jag kunde med min kamera, men resultatet blev långt ifrån så som jag tänkt mig och jag raderade nästan alla bilder när jag kom hem.

 

Snön fortsatte sedan att falla under dagen och i normala fall skulle jag ha tagit tunnelbanan in till stan för att ta snöbilder i stadens parker. Men jag har inte åkt kommunalt sedan i februari förra året och vet inte när jag kan åka igen. Bilen tar jag aldrig med in till stan när det har snöat. Visst skulle jag ha kunnat vandra in, men idag valde jag i stället att stanna inne i värmen med en bok. Morgonens sliriga bilfärd upp till Åsöberget fick räcka.

 

Jag såg några avsnitt av Monty Dons underbara BBC-serie Gardeners world på Youtube/TV och blev oerhört sugen att jobba med växter igen, plantera och skapa en egen liten trädgård. Efter nästan 50 år som trädgårdsarbetare trodde jag att den känslan skulle försvinna nu när jag gått i pension, men icke. Funderade ännu en gång på om jag ska ställa mig i kö till en kolonilott vid Johannelunds koloniträdgårdsförening som ligger här intill och som har 120 lotter utan stugor. Problemet är att jag inte kan se mig själv i en förening, jag vill odla mina växter för mig själv, ifred!

 

När mina stående Lottorader äntligen slår in, köper jag mig en liten gård på Gotland, inbäddad av syrener och med närhet till havet!

 
 
 
Hemma i Bromma
 
 
Disponentvillan byggdes 1897. Här bodde Sven Wollter några år på 1990-talet. Jag ser huset från mitt fönster.
 
 
 
 
 
 
15 januari - fredag
 
 
 
Vita Vitabergsparken
 
 
Nedanför Sofia kyrka ligger det gröna huset där Carl Anton tidigare bodde. Härifrån gick han med sin gitarr till amfiteaterna just intill. SVT sände programmet Carl Anton i Vita Bergen mellan åren 1981-1995 med kända gäster. Nu bor Carl Anton i Norrtälje.
 
 

 

Mathem väckte mig klockan 7! Det var dags att åter fylla på frys, kyl och skafferi! Minns inte senast jag handlade i butik.

 

-10 grader!

Vitabergsparken gjorde verkligen skäl för namnet idag.

Neonfärgklädda barn lyste upp i allt det vita, när de åkte pulka i backen ner från kyrkan. Även om jag kan tycka att det här vinterlandskapet är vackert, får det gärna räcka med snö den här vintern, jag blir rastlös och otålig av för mycket snö och kyla.

Fotade Uffes - Hasse och Tages - Carl Antons söderkåkar och självklart fantastiska Groens malmgård!

 

Koltrasten som sjöng en morgon förra veckan, har jag inte hört sedan dess. Det var tydligen en teaser om vad som komma skall, för att vi inte ska tappa tron på bättre tider.

 

Vågar man tro på att smittspridningen har stannat av och minskar en aning, enligt statistiken?

 

 

 
 Aktuell söderkåk nu när Ulf Lundells dokumentär visats i TV, här bodde han en tid på 70-talet. Stugan hade han fått hyra i andra hand av sin goda vän Joakims pappa som var den berömda fotografen Christer Strömholm. Här skrev Ulf sin första roman Jack, som blev en stor succé 1976 och som idag är en litterär klassiker, där handlingen delvis är förlagd just till huset och gården här på Mäster Pers gränd 8.
 
Den tredje berömda söderkåken är Svenska Ords stuga. Det här var högsäte för svensk humor under många år. Hit flyttade Hasse Alfredsson 1956 när han gifte sig och huset blev sedan skrivarstuga åt Hasse och Tage som bildade sitt företag Svenska Ord. Här skrevs revyer, sångtexter och sketcher som har blivit odödliga och man kan ana att det skrattats mycket i den här gamla stugan.
 
 Groens underbara malmgård.
 
 
 
Anna Lindhagens täppa
 
 En ofta återkommande vy från Anna Lindhagens täppa. 
 
 
 
 
 
 
16 januari - lördag
 
 
Drottningholms slottspark
 
 
 
 

Morgon i Drottningholms slottspark och statyerna var fortfarande klädda med snö. Barockparken blir mycket vacker i vinterskrud, då ordningen och symmetrin visar sig så tydligt.

 

 

Saknar att besöka Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården och Bosse Rappnes Slottsträdgården Ulriksdal. Platser som jag ofta brukade besökta på vintrarna, en gång i tiden då inte Corona-viruset styrde våra liv.

 

 

 
 
 
 
 
 
17 januari - söndag
 
 
Bergianska trädgården
 
 
 Ännu sover trollhasseln vid Japanska dammen. Förra året den här tiden var busken fylld av de gula trassliga blommorna.
 
 
 
Vecka 2 för ett år sedan, se här!
 
Vecka 2 för två år sedan, se här!
 
 
 
 
Tema filmmusik fortsätter. Här musik av Thomas Newman i fina filmen Tolkien.
 

Kommentarer
Postat av: Liza Hansson

Normalt så brukar jag spara din blogg till måndag morgon men idag kunde jag inte hålla mig. Jag är inte heller en vinterälskare men måste medge att det är väldigt fint med snötyngda träd. Och vilken ciceron du är!!

2021-01-17 @ 12:05:36
Postat av: Hasse

Ja när det är nysnö är det fantastiskt vackert. Men nu räcker det! Fint att du hänger med i bloggen Liza! Ha det gott!

2021-01-17 @ 12:21:32
Postat av: Mira

Perfekt melankolimusik för årstiden. Tack Hasse!

2021-01-17 @ 23:35:35
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Hasse

Jag tänkte att du skulle tycka om musiken Mira!

2021-01-21 @ 08:43:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0