Site Meter

Den goda jorden med hjälp av täckodling

Som trädgårdsmästare och trädgårdsodlare söker man hela tiden efter den goda jorden. Jorden vi ska odla i är ju grunden till allt som ska växa både vad gäller köksträdgård eller prydnadsträdgård. Det spelar ingen roll hur vackra och dyra växter vi köper om de inte har en god jord att växa i. Jag har träffat så många genom åren som inte brytt sig det minsta om jorden utan bara handlat vackra växter, planterat och misslyckats.

Nästa sommar tänkte jag ta tag i det här med täckodling på allvar. Hur många av er täckodlar? Berätta gärna om era erfarenheter och täckodlar ni inte så kan ni väl göra som jag under nästa säsong och skapa den goda jorden med hjälp av täckodling av organiskt material. Nästa år blir täckodlingens år!

Söndermalda löv läggs på i stora perennslänten.

Att odla köksträdgård kräver extra noggrannhet vad gäller jorden och hos oss har jag varje år lagt på kogödsel och kompost i bäddarna och även gödslat med hönsgödsel eller chrysan på våren och någon gång på sommaren. Något som jag inte har sysslat med är täckodling. Jag har blivit kontaktad tidigare här på bloggen av Börje Remstad som skrivit boken ´´Min dröm om lustgården´´ som handlar just om täckodling. Så här täckodlar Börje. Han kallar täckodling för ytkompost. Tror att jag ska beställa den.

Jag har även just läst i boken ´´Jord och kompost´´  om täckodling och det lockar att använda av den metoden för att få ännu bättre jord till köksträdgården i första hand. Att lägga söndermalda löv i planteringar på hösten har jag gjort så länge jag kan minnas och de löven hjälper till att skapa den där goda jorden, det är mat för maskar och andra nedbrytare. 

Försöken med Rockdust blev inte riktigt vad jag tänkt mig och kanske det är fel att ge upp redan efter ett års test men jag tror att jag hellre satsar på något som täckodling för att hitta den där goda jorden. Jag säger inte att jag inte tror på att tillföra mineraler till jorden men på något sätt tror jag att våra jordar inte är så fattiga på mineraler. Nu kommer säkert Lars Ångström att rätta mig igen om han läser detta....



Täckodling går ut på att både skydda växter och gödsla marken, det blir som en direkt kompost på plats där nedbrytningen startar omedelbart.
I naturen finns inte öppen jord och för att få växter att trivas i våra trädgårdar ska vi självklart ta lärdom av naturen där allt sker ...just naturligt och självklart. Träden i skogen är helt beroende av löv som faller ner på hösten och skyddar rötterna och som senare även gödslar marken. Öppen jord torkar ut fort och blir också snabbt genomblöt vid kraftigt regn.

Om alla vi trädgårdsodlare börjar gödsla med organiskt material från våra egna trädgårdar i stället för att köpa alla dessa färgglada plastsäckar på Plantagen och i andra gardencenter så skadar vi lönsamheten för tillverkarna av dessa produkter men vi gör en fantastisk gärning för naturen och miljön. Tänk bara tillverkningen av alla plastsäckar där jord, gödsel och kalk förpackas i.  Vi klarade oss bra utan allt det där tidigare. 
Nej vi ska i stället försöka få tag i väl brunnen stallgödsel och vi ska täckodla och på så vis behöver vi inte så mycket mer för att få våra odlingar att må bra.

I boken ´´Jord och kompost´´ finns tio goda räd om täckodling som jag lånar därför att de är så bra.
  • Jorden ska under så lång tid som möjligt vara täckt med organisk massa. Den kan även vara täckt under vintern.
  • Jorden bör ha hunnit bli varm innan du lägger ut täckmaterialet på våren.
  • Innan du lägger ut materialet ska du luckra med en kultivator.
  • Om materialet är kortklippt, sönderrivet och sönderhackat är det lättare att lägga ut under kulturväxter. Nedbrytningen går fortare och marken blir gödslad under växtperioden när det behövs som mest. En blandning av olika storlekar och strukturer av täckmaterialet är att föredra.
  • Tunna lager som du lägger ut flera gånger om året ger en jämnare näringstillförsel.
  • Du bör undvika att gå på ytorna så att materialet inte packas ihop. Strukturen och tjockleken får aldrig göra materialet packat, så att det uppstår en syrefattig förruttnelse och jäsning. Gräsklipp från rotorklippare har en kompakt struktur och det får aldrig ligga tjockare än 3 cm mellan odlingsraderna.
  • Täckmassan är ett naturligt skydds- och näringstäcke. Normalt hittar växterna nödvändiga näringsämnen och substanser i detta organiska material. Nedbrytningen av materialet och näringstillförseln till mark och växter är i balans. Tillskottsgödsling behövs därför inte och någon risk för övergödsling finns det inte heller.
  • Vid frostrisk under odlingstiden ska du lyfta bort täckmassan. Ersätt med en fiberduk.
  • Kulturer som inte behöver mycket kväve, t.ex. rödbetor, potatis, ärtor, bönor och jordgubbar, ska du inte täcka med näringsrikt avfall som t.ex. gräsklipp. Hellre då med halm eller torrt långgräs.
  • Näringsrika, gröna skörderester och gräsklipp är bäst för sådana näringskrävande grödor som bladgrönsaker, selleri, lök, paprika, tomater och kålväxter.
Färskt gräsklipp lockar till sig sniglar och man bör därför vänta tills gräset torkat lite. Löv och rester från t.ex. perenner är bra täckmaterial om det är söndermalt i en kompostkvarn eller om man kört över det med gräsklipparen några gånger..
Täckodling skyddar också mot fröogräs och i perennplanteringar och vid prydnadsbuskar skyddar materialet mot frost och tjäle, växterna får mer tid att avmogna.

Gräv inte
Att gräva i odlingsjord och i planteringar är inte så bra som man tidigare trott. Tänker man efter så vänder man ju ner den finaste jorden till djupet och får upp en sterilare jord till ytan. Mikrolivet i jorden blir stört och bland perenner och buskar kan man även skada rötter. Med täckodling får man en lucker jord och man slipper luckra eller gräva.


Här mellan raderna kommer det nästa år att ligga ett tunt lager täckmaterial....troligen gräsklipp!

Källa - Jord och kompost av Harald Kratschmer. Utgiven på ICA Bokförlag år 2000.

Se även hemsidan om Ekoligisk odling - Fobo
Sparlösa trädgård

För ett år sedan
För två år sedan

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Så intressant ämne! Täckodling är ju gammalt och beprövat. Min farmor och farfar tog med släke (tång)från stranden som de använde som täckmaterial på sina trädgårdsodlingar.

Till hönsen plockades det snäckskal, också från stranden, för att äggskalet skulle bli hårt och hållbart!

Och detta med släktäkter längsmed stränderna har jag för mig att jag nämt förut. Jo, nog är detta ett intressant ämne!

2008-10-15 @ 13:54:36
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Täckodlade några år för rätt länge sen. Tycker inte att det var så framgångsrikt eftersom jag hade så mycket tistelrötter och kvickrötter i jorden. De tog sig upp genom täckningen och sork och sniglar härjade dessutom. Förstår att det nog skulle vara mycket bra med täckning eftersom jag har så erbarmligt mager skogsmark i grunden. En gång ( och nu är den inte långt borta) när inga tistelrötter finns kvar ska jag täckodla igen. Har två katter som får tjänstgöra på råttfronten. Förser jorden med så mycket kompost från såväl trädgårdskompost som varmkompost som möjligt för att hela tiden förbättra odlingsmöjligheterna.

För övrigt tycker min rygg att täckodling är ett bra alternativ till spaden.

2008-10-15 @ 15:30:45
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: De som bor efter kusterna har ju fördel att ha tång.



Lilla B: Som sagt har jag inte provat täckodling och men det ska bli spännande att prova. Lyssna till din rygg Lilla B!

2008-10-15 @ 16:19:14
Postat av: Malin

Jag täckodlar, har lärt mig av svärmor! Fast i år fick jag ta bort täckodlingen i rabatter pga sniglar. Kökslandet har vi satt elstängsel runt så där har jag fortsatt. Jag tycker framförallt att det är fantastiskt att slippa rensa ogräs!

2008-10-15 @ 19:40:43
URL: http://rosamiltondagboken.blogspot.com/
Postat av: Kalle

Mycket intressant inlägg. Här ute vid

havsbandet finns obegränsat med tång

som folk bara svär och rynkar på näsan åt.

Förr användes den som jordförbättring och

att odla potatis i.

Har själv provat att lägga upp den på tork,

köra den i kompostkvarn och sedan mylla ner

i jorden. Är övertygad om att den gör nytta!

2008-10-15 @ 20:20:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Malin: Vi har inga sniglar i vårt trädgårdsland nu, vi har upphöjda bäddar men man vet ju aldrig...får hålla koll nästa sommar.



Kalle: Absolut att tången gör nytta och du har ju som sagt obegränsat med tång där ute vid havet. Era syrener kommer att trivas perfekt och snart sitter ni i den där skyddade bersån som ni tänkt er.

2008-10-15 @ 20:43:56
Postat av: Ronja

Det ska bli intressant att höra vad du gör för erfarenheter av täckodlingen. Jag besökte Börje Remstams trädgård under Lands öppna trädgårdar i år. Har du varit där?

2008-10-15 @ 21:39:07
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Det var min plan att besöka honom i somras men det blev aldrig av...får bli till nästa sommar. Vad tyckte du?

2008-10-15 @ 21:59:39
Postat av: Kersti

Vi ska göra ett nytt trädgårdsland på torpet i vår. Det låter som en spännande metod med täckodling. Men man (dvs jag) måste kanske läsa på lite.

2008-10-15 @ 22:28:58
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Lars

Att börja med gräsklipp är nog vettigt, så att man får igång mikrolivet och maskarna med lite lättsmält föda. Efterhand kan man nog gå över till lite mer svårsmält mat som löv och annat näringsfattigare material. Att börja direkt med ett tjockt lager av halm är mycket svårt, det tar några år innan man får igång en sådan odling. Gradvis övergång är det bästa. Börje Remstams metod är klart intressant, den fungerar mycket bra, det växer så det knakar hos honom.

2008-10-18 @ 12:28:28
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Jo jag har förstått att man måste bygga så att den befintliga jorden blir levande så att processen med det täckande materialet startar så fort som möjligt. Halm kommer jag inte alls att använda. Hoppas att Börje även har ytor där han inte täckodlar så att det finns något att jämföra med.

2008-10-18 @ 13:58:46
Postat av: megagoja

HejTrädgårdsmästarn!



Jag håller på att läsa om täckodling i grönmassa just nu. Är helt frälst!

Jag började lite smått i en pallkrage på kolonilotten i somras. Där odlade jag bönor, chili och lite annat gott. Jag tror att man inte ser så mycket skillnad på en säsong, det är ett långsiktigt projekt.

En sak däremot som jag lade märke till var sniglarna. Sniglarna är väl det enda som jag undrar över. Hursomhelst så åt de inte av vad jag odlade utan av täckmaterialet! Den stora frågan är om vi hjälper dem lite onödigt mycket genom att bjuda dem på skydd? Å andra sidan gör vi ju redan det i form av varma goa kompostlimpor eller -lådor....



En annan sak man får tänka på är jordtemperaturen. Vissa grödor är kinkiga i för kall jord, på våren.



Vet inte om du läst Ingrid Olausson - Den arbetsfria trädgården som bygger på Routh Stouts - No-work garden book. Tips!

Ska bli intressant att se hur det artar sig. Lycka till!

2008-12-08 @ 18:34:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0