Site Meter

Trodde vi var kompisar?

Jag brukar säga att de vilda djuren och jag har en överenskommelse. Jag skyddar er i alla lägen om ni låter parken vara ifred!

Nu finns det ett och annat rådjur och någon hare som bryter mot reglerna men det har inte varit något större problem genom åren. 

Den största attacken mot parken under mina tio år här var när det plötsligt blev det värsta sorkåret på 50 år och de små gnagarna åt upp nästan allt jag hade planterat under min första tid i parken.

Vildsvin har vi sett på håll och vi har även sett spår av dem en bit från parken men jag har hela tiden trott att de inte skulle komma in till oss.


Igår natt var det premiär!  En stor flock grisar har haft fest på våra gräsmattor på jakt efter rötter, ekollon, maskar och annat som de kan tänkas äta. Stora hål har de bökat upp och jag hoppas verkligen att det här var en engångsföreteelse. Skulle det här bli ett återkommande problem så kommer mycket att förstöras i vår slottspark. På flera platser runt om i parken har de plöjt fram och bökat upp stora grästorvor. Idag har jag städat upp efter festen.

Stammen här på ön ökar ständigt och de varma vintrarna utan tjäle gör livet lätt för svinen. Troligen har de passerat parken under en förflyttning och stannat för att käka lite. Om det här var ett enda besök hos oss så var det här nästan lite spännande. Men om de kommer igen blir det inga mer kramar kan jag säga. Då blir det krig!



Jag läste idag att vår naturliga vildsvinsstam utrotades redan på bronsåldern och att de flera gånger genom åren planterats in för att utrotas om och om igen då de gjort för stor skada hos bönderna. Under de senaste tjugo åren har vildsvinsstammen ökat hela tiden och det ska tydligen finnas 100 000 vildsvin i Sverige. På vår ö ser vi allt oftare grisar efter vägen under skymning och gryning men jag har aldrig sett något svin i parken....inte vildsvin i varje fall. En galt kan väga upp till 350 kg och det tar emot ordentligt om man kör på en sådan best med bilen. Det har hänt flera påkörningsolyckor i området på senaste tiden.


De här spåren har trampats upp av ett stort svin!


Korpen är ett lugnare djur som flyger kraxande över parken. I brist på koltrastar och bofinkar får man hålla till godo med kraxandet tills skönsångarna startar sina raggningssånger i vår.

För ett år sedan

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Trolda

Äntligen återigen lite "dramatik" i parken...;-) (tur att den "ligger i vila" nu då...) Men Du!?! Hur kan man krama en sådan "liten parvel" utan problem...? Han ser ju onekligen inte JÄTTE-KRAM-VÄNLIG ut...Men det är klart, med din livsfilosofi om Djurens väl BLIR han väl kramig, vem skulle inte det!?! =D



Trolda - Kramvänlig =D

2008-12-18 @ 18:47:31
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Undrar hur många timmar en vildsvinsflock behöver för att böka upp ett nytt trädgårdsland...

2008-12-18 @ 19:14:41
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: billan

Svinaktigt!!!

2008-12-18 @ 19:32:26
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: R

Kan inte förstå hur vildsvinet kan hålla EXAKT samma min och uttryck när han får kram av Dig och när han inte får det..hm..han verkar väldigt stel. Mycket mycket skumt. Han borde ju le stort på den förstnämnda bilden!

2008-12-18 @ 19:43:01
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Vill du vara fredsmäklare?



Åsa: Tror att de var ganska många hos oss men de jobbar nog effektivt och snabbt eftersom de är så skygga.



billan: Grisigt!



R: Ett coolt svin helt enkelt...

2008-12-18 @ 20:03:35
Postat av: Katarina

Är inte såna där vilda grisar lite farliga? Var och plockade svamp i närheten av Sorunda härom hösten. Det var fullt med spillning och spår efter dem, jag tyckte det blev otäckt till slut. Eller är det en myt?

2008-12-18 @ 20:06:46
Postat av: Ronja

Fy 17! Har hört att det finns gott om vildsvin i de sörmländska skogarna, men hemma hos mig har det varit lugnt än så länge. Tack o lov!

2008-12-18 @ 20:12:31
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Kalle

Vilken best! Såg dem i skogsbrynen i höstas när jag åkte till jobbet. (Nu är det för mörkt..)

Mycket vilt igång nuförtiden. Så gott som varje morgon blir det något tillbud.. Älg, rådjur, svin, grävling, hare eller räv.

2008-12-18 @ 20:48:50
Postat av: Lilla B

Det ser bedrövligt ut med en uppbökad gräsmatta. De är snabba och skoningslösa, vildsvinen.

De lär finnas här i trakterna men jag har inte sett till några spår efter dem. Det räcker gott och blir över med älgarnas härjningar.

Kan hålla med Kalle här ovanför. Det är mycket djur som rör sig på vägarna nu.



2008-12-18 @ 21:12:31
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Vildsvin är normalt mycket skygga men som andra djur så är det farligt att komma för nära ungarna och framför allt mellan ungarna och föräldrarna. Alla vi levande varelser skyddar ju sina familjer om fara uppstår...och svampplockande kolonister är en stor fara för vildsvinen...



Ronja: Hoppas att du slipper dem.



Kalle: Visst måste man vara uppmärksam på morgnarna men det är ju ibland omöjligt att hinna bromsa när något vilt springer upp framför bilen. Som tur är har jag inte under mina tio års resor till parken kört på något djur men man ser ofta djur ligga på körda. Skulle ha kommit ut till din vackra havsby i höst men det har inte blivit tid...kommer med all säkerhet ut på senvintern eller tidig vår i stället.

2008-12-18 @ 21:15:01
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Aha..så de är så högt upp som Bergslagen? Förstår att älgarna räcker.

2008-12-18 @ 21:21:30
Postat av: Katarina

Nu ska du inte vara sån! Jag är alldeles ofarlig, för grisar i alla fall ;O)

2008-12-18 @ 22:00:34
Postat av: Anita

Jag har sett vildsvinens framfart vid ett friluftsområde som heter Bastmora i Södertälje. Det var ingen rolig syn. Jag känner igen spåren från din gräsmatta. Jag hoppas verkligen att det var en engångsföreteelse så du slipper starta krig med grisarna. Du får väl tala om för dom att det är farligt att vara gris i juletider.



Jag såg i tidningen att det var en bilist som kört ihjäl ... jag tror det var 5 eller kanske rent av 7 smågrisar häromdagen. Dom skulle passera över vägen och han hade ingen möjlighet att stanna. Det är otäckt med viltolyckorna.



Jag hoppas i varje fall du får en bra fredag, med eller utan vildsvin.



Anita

2008-12-18 @ 22:31:07
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Madde

Uggah! Inte så gulligt när djuren förstör - men man måste ju hålla i minnet att de inte skiljer på mat och mat. Hoppas inte allt för stor skada är skedd. Såg trist ut på bilden. :( Kämpa på! Kram!

2008-12-18 @ 23:00:22
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Jag tror dig!



Anita: Hörde inte om den olyckan men man får verkligen vara försiktig där ute. Ha en fin fredag själv...nu har jag långledigt till den 7 januari!



Madde: Har man placerat sig ute i vildmarken så får man räkna med att det vilda kommer inpå ibland. Det finns värre problem än bökande vildsvin. Jag kämpar på...

2008-12-19 @ 04:56:10
Postat av: Kerstii

På torpet finns vildsvinen på nära håll men jag har ännu inte sett något. I somras när jag villade bort mig i granplanteringen kändes det lite otryggt även om jag hört att har de inte kultingar kan du passera väldigt nära utan att se dem. Jag vill helst att de ska vara någon annanstans och jag vet att bönderna också tycker det eftersom de ställer till med så stor skada.

2008-12-20 @ 16:28:04
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0