Site Meter

Historisk vår

15392-1949

I Drottningholmsteaterns vackra byggnad var det blomsterfest i Déjeunersalongen och utställningen kallades Historisk vår. Mitt bland haven av tulpaner hade man placerat ´´dockor´´ med 1700-talskläder och det gjorde arrangemangen extra spännande och vackra. Utställningen visade 100 olika tulpansorter, 60 hyacinter och en hel del andra lökväxter. I Svanhuset fanns enbart hyacinter och det var omöjligt att vistas därinne mer än någon minut. Någon där beskrev doften som ´´huvudvärksdoft´´ och det var en bra beskrivning på den starka och stickande doften. Hyacinter ska absolut enbart stå utomhus. Längst bort i parken vid Götiska tornet utlovades en överraskning med en något udda vårblomma och det visade sig vara många olika sorter av amaryllis.
Det är något speciellt med tulpaner och tulpanutställningar lockar alltid mycket folk. Nu var jag där just när de öppnade för att slippa trängas och få plats att fotografera. Det var en fin utställning i vackra lokaler och nu väntar vi bara på att få upp våra egna tulpaner i planteringarna och man undrar lite hur mycket tulpaner man skulle ha i slottsparken om inte rådjuren fanns på ön.....

15392-1950
15392-1953
Papegojtulpanen ´Blondine´

15392-194715392-1946
Franstulpanen ´Fancy Frills´

15392-1945
Franstulpan som jag inte såg namnet på.....

15392-195115392-1948
Trappan upp till Götiska tornet och till höger en byrå fylld av kungsängsliljor, pärlhyacinter och anemoner.

15392-1944
15392-1952
Drottningholmsteatern

15392-1942

Trädgårdsspaning i Drottningholms slottspark
.

Kommentarer
Postat av: E

Vilken underbar utställning!!

2008-04-05 @ 17:02:21
Postat av: Panter

Så vackert!Glad att jag också fick se.

2008-04-05 @ 17:04:25
Postat av: matte&plastmatte

tack, kom aldrig iväg dit. Roligt att få se hur det såg ut. Första bilden där solen skiner in på tulpanerna - så fin!, snacka om romantik.

2008-04-05 @ 17:08:41
URL: http://femtinio.blogg.se
Postat av: Karin A

Wow! Härliga bilder! Jag såg en annons på Rosendal men förstod aldrig var det var någonstans. Kanske ska ta mig dit imorgon istället!? Idag besökte jag Skogskyrkogården. Trevlig lördagskväll!

2008-04-05 @ 17:22:17
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Inkan

"Köp en tulpan annars får du en snyting..." var det någon/några som sjöng en gång på TV (tror jag det var). Kul med blommor där man inte väntar sig dem.

Fast jag har mest teater i hjärtat när jag besöker den slottsteatern. Jag har provspelat på scenen där
med min tetaerföreningen en gång
(bara på skoj)för vi hade en förevisning av teatern och testade den gamla underbara scenografin och njöt i de vackra spelarrummen sqamt fick en fantastisk föreläsning om teaterns historia.
Sedan var vi dit på en riktig föreställning.

2008-04-05 @ 17:51:40
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Trolda

Ljuvliga bilder =D gillar trappan allra bäst...Det är som att den liksom VILL leda dig upp mot nya okända skönhetsupplevelser och lockelser...Vad FINNS där uppe...Hmmmm....Och du måste väl ändå erkänna att du åtminstone sniffar på EN hyacint runt juletid inomhus!!!? Annat KAN man ju bara inte...(men i mängd ger de huvudvärk...så är det!)

Trolda - önskar fortsatt fin helg!

2008-04-05 @ 17:53:14
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Lilla B

Åh, så fint och så inbjudande det ser ut. Tulpanformen är så tilltalande, tycker jag.
Vackert ljus i bilderna.
Trevlig fortsätning på helgen!

2008-04-05 @ 17:59:13
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Claus

Vilken upplevelse. Själv blev jag betagen av den första och sista bilden. Tulpaner, historia, grått och färg...
Önskar dig en bra fortsättning på helgen

2008-04-05 @ 18:09:17
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Eivor

Underbara klänningar .. och tulpaner :)
Det var tjusigt och färgglatt. Är egentligen ingen "tulpanmänniska", men dessa kan man ju inte motstå.
Hyacinter klarar jag inte för lukten.
Det är något visst med gamla teaterbyggnader.
Trevlig Helg -Eivor

2008-04-05 @ 18:16:55
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trevlig helg till er alla!
Trolda...för mig stinker hyacinter mer än doftar och jag aktar mig för dem även på julen.

2008-04-05 @ 19:28:05
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ruben

Fina bilder och info! Har varit på utställningen själv, men missade ta bild på Linnés döttrar, vilket grämer mig. (de var 'dockorna' vid skottkärran, om du undrar). Tycker dock inte som alla andra att trappan var så märkvärdig! Jo, jag bara skojjar, den var OK! Faktiskt jättkreativt och annorlunda. ;-) Ha det bra!

2008-04-05 @ 19:39:05
URL: http://ruben.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Du hade många och mycket fina bilder på din blogg men så har du Sveriges bästa trädgårdsblogg också....

2008-04-05 @ 19:57:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Wow!! :)

2008-04-05 @ 23:05:54
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0