Site Meter

Vår tids frälsare

Först kramar jag alla i familjen sen ställer jag mig vid spisen
Jag har något att bekänna. Det blir inte många program man ser på TV nu på sommaren....nu när fotbolls-EM är slut, men.....jag har sett alla avsnitt av Sommar med Ernst. Ernst som tidigare fick mig att få kväljningar av många anledningar. Denna barfota tvåmetersman som kramar allt och alla han ser och verkar leva i konstant eufori har förändrat olika miljöer hos folk som med stor beundran sett hur stora tygstycken placerats på väggar och drivor av mjuka kuddar lagts ut i rum. Det gosas i TV en timma varje måndag och där sitter jag förvånad med stora ögon och undrar om det är på riktigt eller om det är satir. Driver han med oss eller gränsar han till galenskap?



Men varför tittar jag då? Det började med att jag ville se Österlen i första avsnittet och sedan är det något som håller mig kvar. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Vi kanske behöver en frälsare i dessa kalla och hårda tider och Tomas Di Leva hör man inte så mycket av just nu. Då kliver denna genomgoda människa in och bygger, syr och lagar mat på olika platser i Sverige och både barn och vuxna älskar Ernst och han är lite som Lotta på Bråkmakargatan...han kan allt!

Nu börjar det dock bli lite för mycket av det goda igen....vem orkar se en person som är euforisk lycklig HELA tiden?  Man bara väntar på att han ska såga av sig ett finger eller höra att han ska skilja sig...men tydligen så levar han i total lycka med sin fru. Han bara ler och brummar på med sin trygga röst och skrattar i alla möjliga och omöjliga lägen. Så nu vet jag inte hur det blir i fortsättningen....men eftersom han la ut en cliffhanger om att han i nästa program ska befinna sig i Bohuslän så sitter jag väl där nästa måndag igen med förvånad blick.

Hm...det här inlägget kanske platsar som Tisdagstema som idag är tro.

Nu ska jag ut och arbeta i slottsparken! Ha en bra dag alla!

Man blir lite konstig på mitten


Några Ernstcitat

1: Här sitter jag och känner in rummet.
2: Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck.
3: Det här med att sitta så här och tälja, det är någonting jag tycker är väldigt skönt.
4: Färgen får det att brumma som en liten humla i mitt bröst.
5: Det här fönstret ger väldigt skön kontakt mellan ute och inne. Det är som om att ute och inne vill varandra någonting.
6: Jag har mött libbstickor som tittat mig i ögonen.
7: Det blir som ett vattenfall av ek.
8: Jag är nog den som gett plexiglaset ett ansikte.
9: Man känner aldrig sig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen.
10: Se så vackert stenen tar emot oljan
11: Staffan, kan inte jag få testa att slamma? Det ser så himla kul ut.
12: När en katt ligger och sover i ett rum finns det
inte mycket mer för en inredare att göra där.
13: Man blir lite varm i hjärtat när man sitter framför ett så här gammalt hus.
14: Här kommer huset att trivas bra, här kommer jag att trivas bra. Och vad kan det bli då? Jo, bara bra.
15: Färgen är som en mogen äldre kvinna som klarar sig på egen hand.
16: Hjärta, hjärna, i nån skön förening där.
17: Först kramar jag alla i familjen – sedan ställer jag mig vid spisen.

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Håller helt med dig. Men ända sedan yngste sonen muttrade "Tror att denna man är ond" har jag haft en härlig distans till Ernst. Igår valde jag att kolla på "Mannen som talar med hundar" istället. Trodde till att börja med att det skulle vara någon amerikansk överdrivit skräp. Istället blev jag djupt imponerad. Vad han kan om hundar - och människor.

Nu struntar jag i TV. Imorgon åker vi till Runmarön för första gången. Underbart.

Må gott

Ramona K

2008-07-22 @ 07:21:08
Postat av: Katarina

Är det inte lite märkligt att vi reagerar så på en människa som verkar snäll och glad? Allt ont och allt våld vi ser omkring oss känns mer normalt???

Jag gillar Ernst, tycker att han är otroligt kreativ och inspirerande. Sen skapar TV en bild som blir tramsig i överkant med sitt val av bilder och framtoning - tänk sista serien med Ernst i SVT - bedrövligt.

2008-07-22 @ 08:07:56
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: matte

ha ha . Jag älskar Ernst, tror att världen skulle vara en bättre plats om det fanns fler Ernstar.

2008-07-22 @ 10:10:43
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Jag tycker att han är så kväljande motbjudande att han blivit en karikatyr av sig själv.

2008-07-22 @ 10:30:02
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Förresten - vill tipsa om att det finns små askar att köpa på Design Torget med Ernstbild och Ernstcitat på. Kul grej. Köpte som present åt yngste sonen som fällde kommentaren ovan. Tror nog att Ernst är så genuint snäll att han godkände produkten direkt.

Ramona K

2008-07-22 @ 10:43:58
Postat av: Eivor

Jag tycker att han är snäll, duktig, engagerad och positiv.

Många män får dåligt samvete när han jobbar på och tycker att han är fjantig.

Jag vet inte om jag skulle orkat med all denna entusiasm förstås :)

Eivor

2008-07-22 @ 11:40:02
Postat av: Pontius Pilatus

Kanske är han lite som Jesus ändå. Fast honom hade dem ju vett att sätta på plats. Bokstavligt. Nej freda oss från människor som vill andra väl & lever i harmoni med sin omvärd. Måtte de möta olyckan snart så vi andra får känna oss lite mindre misslyckade. Hrmf!

2008-07-22 @ 11:40:21
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Jag tänkt också att han innerst inne kanske är ond. Jag såg en sketch på TV en gång som hette ´´Mannen som kunde tala med kvinnor´´.....



Katarina: Vi ska absolut värna om snällhet och glada människor.



matte: Hm...!



Lilla B: Där kom det...visste redan vad du tyckte Lilla B...



Eivor: Jag har aldrig hört talas om någon man som gillar honom.



Pontius Pilatus: Joråsatt....

2008-07-22 @ 12:32:58
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Så eländigt förutsägbar man är...

2008-07-22 @ 13:39:58
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Thomas H

Ernst ??!! Ja, vad kan man säga om honom som TV-profil? Genuint äkta för TV4, skulle jag säga. Men han är ju inte precis ensam om att verka som förvandlingsguru i TV. Om Martin Timell är mannen som gav skruvdragaren ett ansikte, så är Ernst mannen som gav den evigt liv.



I program efter program, efter program.... snurrar bitsen mot förvandlingen. En rundstav blir en fotpall, en halvtumsplanka blir ett flaskställ, en plåtburk blir en ljushållare, en cykelkedja blir en flaggstång... och mitt i detta står en barfota människa, en god människa, en underbar människa, en öppen människa och en genomsympatisk människa. Alltid! Det är vad jag ser.



Ernst är den idealiske svärmorsdrömmen, som har alla de attribut som jag själv inte har. Men hur länge orkar Ernst? Hur länge orkar TV-tittarna? Tingens pladder, ett jädrans tingens pladder har åtminstone tagit kål på mig. Andra är mera uthålliga, vet jag. Ernst skär som en skarp skiljelinje rakt igenom familjen... Suck!

2008-07-22 @ 14:32:04
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Trolda

Ja men visst ÄR han underbar...;-) Han BEHÖVS i som du säger allt det kalla och hårda, och man BLIR glad av honom =D



Trolda - Ernst-4-ever =D

2008-07-22 @ 16:39:05
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Åsa!

Jag tänker inte ta någon ställning i Ernst debatten, fegt kanske? Men det gav ju några riktigt roliga inlägg, jag skrattar ännu!

2008-07-22 @ 18:42:56
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Parkarbetaren

Håller med Lilla B...URK! Less is more! Tom Marta Stewart är bättre.

2008-07-22 @ 19:20:58
Postat av: Lilla B

Parkarbetaren! Skönt att höra :)

2008-07-22 @ 21:05:36
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Thomas H: Funderade just varför inte jag själv kommer på de där enkla smarta lösningarna. Nu är jag inte vän med andra verktyg än trädgårdsverktyg så det kanske inte är så konstigt.



Trolda: Jag blir både glad och rädd...



Åsa: Ja Ernst sprider glädje både i TV och på bloggar.



Parkarbetaren: Tom Marta Stewart...vet inte vem det är...transvestit?

2008-07-23 @ 06:27:16
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: sericea

Parkarbetaren menade nog "till och med Martha Stewart" inte Tom Martha :o)

Hon är en amerikansk pyssel-Ernst i kvinnoskepnad kan man säja. Fast hon satt väl inne för skattebrott?

Jag tycker både bu o bä om Ernst. Tittar inte på honom längre men såg honom i Sommartorpet. Han har många ideer och en viss charm men vissa saker han gör kan bli lite fåniga. Men det känns ändå som om det finns viktigare saker att lägga energi på än att sura på nån som är glad o (över)käck.





2008-07-23 @ 08:46:55
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Karin A

Lite väl überkäck för att riktigt gå hem hos mig men hans inredning är det inget fel på. Tycker han skapar inredning som folk förstår sig på, till skillnad från de flesta andra inredare på tv! :)

2008-07-23 @ 22:15:47
URL: http://uteochinne.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0