Site Meter

Välkommen de L Hey

  • 5.30 Vaknar i mitt rum i slottsparken
  • 5.47 Lägger ut ett inlägg om en badstrand.
  • 6.00 Ser att det är frost på gräsmattorna och is på bilars fönster.
  • 6.03 Stämplar in för dagen.
  • 6.15 Krattar ränder i gruset på borggården och efter det går jag upp på berget och ser ut över ett spegelblankt vatten.
  • 7.15 Frukost bestående av kaffe, juice, mackor och kokt ägg.
  • 7.45 Planterar om rosenskäran från såjord till planteringsjord. Ser att den nysådda lövkojan kommer fint, likaså astrar som jag sådde förra veckan.
  • 8.30 Tar ut stamfuchiorna och änglatrumpeterna för avhärdning i skugga och lätt blåst.
  • 8.45 K ringer från partihallarna och skulle köpa penseer som tyvärr var slut. Vi provar något annat. Vi har en lucka på två veckor i urnor mellan påskliljorna som nu blommat ut och pelargonerna som får vänta inne ett tag till.
  • 9.00 Binder en stållina omkring den stora Stanwell Perpetualrosen för att den ska orka hållas uppe när den nu snart börjar blomma och växa till sig ännu mer.
  • 10.00 De efterlängtade häckplantorna kommer med transportbil till parken och jag startar upp direkt med planteringen. Plantorna planteras med 60 cm avstånd.
  • 11.00 En blixtsnabb lunch och sedan fortsätter jag med planteringen.
  • 12.00 Ett stilla och fint regn faller, perfekt planteringsväder. Rosorna ser mycket fina ut och har ett kraftigt rotsystem.
  • 14.30 Alla 110 Rosa rugosa de L Hey är nu planterade. Nu är det bara syrenerna kvar som jag planterar i morgon.






  • 14.45 En snabbfika.
  • 15.00 Dusch och ombyte.
  • 15.30 Jag lämnar parken och styr mot civilisationen.
  • 17.30 Den där civilisationen visade sig från sin allra sämsta sida på vägen hem med stillastående bilköer efter en olycka. Hemresan tog mer än dubbelt så lång tid som vanligt. Borde kanske ha stannat i det vilda en natt till. Lyssnade på Uffe och surfade med mobilen i köerna.
  • 17.31 En stor hamburgare vid Korvmacken i Alvik. Utanför blommade träden.
  • 18.10 Landar i lägenheten.
  • 19.00 Hockey-VM och vila.
  • 22.22 Nej nu loggar jag ut från den här dagen. Riktigt bra gjort av Sverige att slå Tjeckien.
  • 22.23 Sov gott!
Tack Nordplant för mycket fina exemplar av både rosorna och syrenerna!

Andra inlägg om den här häcken
Syrener i stället för granhäck
En aprilkväll i parken
Vecka 16 - 2008
Växter till häcken


.

Kommentarer
Postat av: Kalle

Toppenbra bildsekvens från häckplanteringen.

Nu vet jag precis hur jag skall göra.

Hoppas på några bilder ifrån syrenplanteringen också.

Planterade själv en syrenberså förra helgen. Krukodlade plantor med 60cm avstånd.

(Vad är väl Roslagen utan en syrenberså?)

Nu går jag och väntar på att mina taniga plantor skall bli lika pampiga som syrenhäcken bakom cykelställen på min barndoms gård på Lennart Torstenssons väg i Norrtälje....

2008-05-14 @ 20:38:33
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kalle: Kan det vara min barndoms bästa vän Kalle som hittat hit? Tror att det är 35-40 år sedan vi hördes av? Provar att maila dig....

2008-05-14 @ 20:43:18
Postat av: Kalle

Såklart att det är!

Jag kände igen dig direkt när jag "googlade" på

syrenhäck.....

2008-05-14 @ 20:48:08
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kalle: Otroligt...tänk att man kan hitta barndomskompisar när man googlar på syrenhäck...

2008-05-14 @ 20:52:35
Postat av: Katarina

Men, vad kul grabbar att ni hittat varandra igen!

I övrigt måste jag beundra tempot och energin vid häckplanterandet! Ska bli kul att se hur stor den hinner bli redan i sommar, för det får vi väl se?

2008-05-14 @ 21:00:36
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Visst kommer jag att visa bilder hur häckväxterna utvecklar sig.

2008-05-14 @ 21:06:33
Postat av: Lilla B

17 minuter blankt från uppvaknande till publicerat inlägg! Hur är det möjligt? Undrar en som är lika seg som sin dator...

2008-05-14 @ 21:38:04
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Jag ska avslöja en hemlis....inlägget var klart att lägga ut, tillverkat på kvällen innan, bara att klicka på publicera...det skulle nog även du orka va?

2008-05-14 @ 21:41:39
Postat av: lotta

Det var snabba ryck på morgonen - 17 min efter jag gått upp står jag i en varm dusch - läääääänge... Men det var ett kul inlägg och vad du hinner med under en arbetsdag! Inser att jag får sluta flamsa runt med kameran om e.m och jobba i stället - vilken trädgård jag skulle ha :) Så ni fick riktigt frost - här var det inget i natt men skall ändå gå ut med fiberduken - utifall att.... Ha en bra dag i i morgon =)

2008-05-14 @ 21:42:44
Postat av: Lilla B

Haha - jo, jag skulle nog orka. Kanske..... Om det inte var för tidigt.

2008-05-14 @ 21:59:38
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

lotta: Idag var jag inte snäll mot kameran, med leriga händer tog jag bilderna under arbetet. Kameran åker fram många gånger under dagen och jag blir nog tvungen att skaffa en kamera till så att jag har en jobbkamera. Ha en bra dag själv i morgon Lotta.

2008-05-14 @ 22:00:04
Postat av: Ulrika

Tack för bilderna på häckplanteringen. Vilket dagsverke-110 st. Hoppas att inte armen tar stryk.

Jag har letat efter vad det är för larv men ännu ej hittat. Tunn,2mm i diameter,ca 3cm lång, mörkbrun och ngt segmenterad. Ligger hoprullad som en kanelbulle. Den är vanligt förekommande då man gräver i jord så där i största allmänhet.

2008-05-14 @ 22:48:08
Postat av: Kersti

Vilken väl använd dag. Spännande att se bliderna på häckplanteringen. Jag hamnade också i den där kön.

2008-05-14 @ 22:57:36
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Trolda

Och vart har vi SKOTT-KÄRRAN!?! Har du övergett den "gamle hederlige" för enkom moderniteter...;-) Och så underbart med svensk seger! nu tar vi GULD!



Trolda - Godmorgon! =D

2008-05-15 @ 06:59:03
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Kul att se att det är fler än jag som tar kortast möjliga lunch för att kunna jobba mer.

2008-05-15 @ 13:15:40
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Visst ja....är ingen expert på växtskydd men jag ska se om jag hittar något i böckerna i helgen...om jag hinner.



Kersti: Lyssnade du också på Uffe och surfade med mobilen i kön?



Trolda: Kärran fick vila.



Parkettodlaren: Men är det kul med korta luncher?

2008-05-15 @ 19:40:44
Postat av: Kersti

Nej jag hade ingen Uffe med, tyvärr. Hade inte planerat att sitta i bilen så länge så jag hade inget bra alls att lyssna på det var verkligen jätte trist.

2008-05-15 @ 20:49:08
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: I boken Trädgårdens växtskydd finns inget om angrepp från larver eller insekter, varför tror du att det inte kan vara gråmögel? Det kan få stjälkarna att vika sig om det angriper stjälkens nedersta del. Kan förekomma om man plantera pionen för djupt eller om olika plantor sitter för tätt.

2008-05-17 @ 20:59:28
Postat av: Linda V

Ååååh, varför blev jag inte trädgårdsmästare? Fast helst skulle jag vilja vara anställd trädgårdsmästare i min egen trädgård :-)

2008-05-18 @ 23:50:43
URL: http://lindastradgard.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Linda V: Det låter väl som en bra idé. Då får du avlöna dig själv också...

2008-05-19 @ 16:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0